نیوز سیتی!
16 فروردین 1402 - 20:17

۸۰ درصد باغات «زردآلو» و «بادام» در خلخال خسارت دیده‌ است

خلخال- مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل گفت: ۸۰ درصد باغات زردآلو و بادام در شهرستان خلخال به دنبال سرمازدگی روزهای گذشته خسارت دیده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی خدمتی عصر چهارشنبه در جریان بازدید از باغات خسارت‌دیده خلخال اظهار کرد: بارش برف و سرمای هوا در هفته گذشته به باغات مشگین‌شهر و خلخال خسارت کلی زده که کارشناسان در حال برآورد نهایی خسارت هستند.

وی تصریح کرد: در این شهرستان برآورد خسارت اولیه سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که علاوه بر بخش باغات، به زراعت این منطقه نیز به ویژه در بخش «خورش‌رستم» خسارت وارد کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل گفت: کل باغات مثمر و غیرمثمر این شهرستان هفت هزار و ۵۰۰ هکتار بوده که ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار آن به تولید گردو اختصاص یافته که ۴۰ درصد باغات گردو در این شهرستان دچار خسارت شده‌اند.

خدمتی افزود: تلاش ما بر این است تا از طریق ستاد مدیریت بحران شهرستان‌ها جمع‌بندی خسارت را انجام داده و از طریق وزارت کشور و سازمان مدیریت حوادث بتوانیم بخشی از این مبالغ را جبران کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: مسئولان جهاد کشاورزی باید با اولویت نسبت به تغییر الگوی کشت به ویژه کشت گردوهای با تأخیر شکوفه‌دهی در اوایل فصل بهار اقدام کرده و در کنار آن باغداران را ترغیب به استفاده از ظرفیت صندوق بیمه کنند.

خدمتی اضافه کرد: ۸۰ درصد باغداران متأسفانه در این شهرستان از پوشش بیمه‌ای استفاده نکردند و این خود به دامنه مشکلات در این حوزه افزوده است.

وی بیان کرد: بازدیدی که از باغات این شهرستان داشتیم، عمده گلایه‌ها از پرداختی دیرهنگام بیمه در سال‌های گذشته بوده که این خود بهانه‌ای شده تا باغداران رغبت کمتری را به پرداختی بیمه و پوشش آن داشته باشند.

مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل ادامه داد: امیدواریم با همکاری مسئولان استانی و کشوری بتوانیم بخش عمده‌ای از خسارت وارده را به باغات مشگین‌شهر و خلخال جبران کرده و باغداران را امیدوار به سال‌های آینده در تولید محصول کنیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1130009

مهمترین اخبار ایران و جهان: