نیوز سیتی!
16 فروردین 1402 - 08:30

راستینه: دولت برای تحقق شعار سال بسته جامع سیاستی ارائه دهد

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: دولت برای تحقق شعار سال باید یک بسته سیاستی جامع و هدفمند تعریف کند و این بسته با همگرایی در دولت و همه دستگاه‌ها و همچنین فرماندهی واحد در اقتصاد کشور به اهداف خودش نزدیک می‌شود.

احمد راستینه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: مقام معظم رهبری چندین سال است که موضوعات مختلفی را در حوزه اقتصاد هدف‌گذاری می‌کنند و آن‌ها را در قالب شعار سال به عنوان یک مطالبه جدی و خط مشی مسئولان نظام جمهوری اسلامی اعلام می‌کنند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی از این خط مشی‌ها به حکمرانان در دستگاه اجرایی، دستگاه مقننه و قضائیه و برخی به مردم برمی‌گردد.

وی افزود: به طور مثال سالی که به عنوان اصلاح الگوی مصرف و یا حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شد، اجرای بخشی از این شعارها مربوط به مسئولان و بخشی نیز نیازمند همراهی و حمایت مردم بود.

راستینه اضافه کرد: امسال رهبری چند موضوع را به عنوان موضوعات مهم کشور مطرح کردند که در گام نخست مسئولان وظیفه دارند با تبدیل این راهبردها به برنامه‌های عملیاتی به اهداف موردنظر نزدیک شوند.

وی با بیان اینکه این راهبردها در سال جاری با عنوان مهار تورم و رشد تولید نام‌گذاری شده است، عنوان کرد: هدف این راهبرد کمک به معیشت، قدرت خرید مردم، حفظ ارزش پول ملی و حرکت به سمت جهش تولید با حمایت از تولیدکننده است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این اهداف زمانی مشخص می‌شود که دستگاه‌ها هر کدام وظایف خود را در مورد شعار سال مشخص و آن را به یک برنامه عملیاتی تبدیل کنند.

وی اظهار داشت: مثلا دولت مکلف است در راستای تحقق شعار مهار تورم و رشد تولید یک بسته سیاستی مشخص را اعلام کند و در ذیل آن به طور شفاف عواملی که باعث افزایش قیمت‌ها و پایین آمدن قدرت خرید مردم و کاهش ارزش پول ملی می‌شود را شناسایی کند.

راستینه گفت: این بسته سیاستی باید به گونه‌ای تنظیم شود که هم مصرف‌کننده آسیب نبیند و هم تولیدکننده دچار ضرر و زیان نشود.

وی افزود: در این بسته باید مولفه‌های خارجی و داخلی توامان دیده شود به طور مثال نقش مولفه‌های اقتصاد داخل در بحث تولید از جمله میزان حمایت از تولید، رفع موانع، نظارت و رصد بر کل بازار می‌تواند موثر باشد.

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در قسمت بین‌الملل تعرفه‌گذاری، مشخص کردن حقوق گمرکی، سیاست‌گذاری درست در واردات و صادرات، تعریف بسته‌های تشویقی در صادرات و همچنین هدفمندکردن سامانه رصد و ارزیابی در واردات و صادرات محصول با توجه به نوع و میزان تولید و میزان مصرف در کشور باید در بسته ارائه شده توسط دولت مشخص شود.

سر و سامان دادن به بازار ارز باید اولویت دولت باشد

وی با بیان اینکه در بسته اقتصادی دولت ارز و دلار به عنوان مهمترین مولفه‌های امروز در تکان‌های اقتصادی باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد، توضیح داد: دولت باید به طور شفاف قیمت مشخصی را برای گروه کالاهای ضروری زندگی مردم تعیین کند و از رها کردن بازار و قیمت‌گذاری دلار توسط عوامل دیگر به شدت پرهیز کند.

راستینه بیان کرد: اساسا اگر در کشور حکمرانی در ارز با تعیین بازارهای قابل کنترل و نظارت اتفاق نیفتد هر تکانی در بازار غیررسمی بازار دلار کشور را با یک شوک تورمی روبه رو می‌کند.

وی اضافه کرد: دولت برای رشد تولید ناگزیر است یک بسته سیاستی روشن و شفاف در انتقال خرده سرمایه‌ها و نقدینگی به سمت تولید، پایین آوردن ریسک سرمایه‌گذاری در تولید، رفع موانع تولید و برنامه‌ریزی برای جهش تولید، افزایش ظرفیت کارخانه‌ها متناسب با ظرفیت اسمی آن‌ها، ارتقای بهره‌وری در نظام تولید و رفع قوانین زائد و دست و پاگیر و مزاحم ارائه دهد.

لزوم فعال‌سازی دیپلماسی قوی اقتصادی

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: برای موفقیت، دولت نیازمند این است که یک دیپلماسی قوی با محوریت دیپلماسی اقتصادی به منظور تامین کردن بازارهای صادراتی برای تجار و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی شکل بدهد به گونه‌ای که دیپلماسی سیاسی ما باید یک تغییر جهت به سمت دیپلماسی اقتصادی متناسب با بازارهای نزدیک هدف، آسیای میانه و برخی کشورهای اروپایی ارتقا پیدا کند.

وی اظهار داشت: دیپلماسی هدفمند و هوشمند باید بر پایه سازمان‌های منطقه‌ای و گسترش بر پایه اقتصاد منطقه‌ای هدف‌گذاری شود.

راستینه اضافه کرد: به عبارتی دولت برای تحقق شعار سال و خواسته‌ها و منویات رهبری باید یک بسته جامع و هدفمند را تعریف کند و این بسته با همگرایی و هم‌زیستی در دولت و همه دستگاه‌های دولتی و فرماندهی واحد در اقتصاد کشور به اهداف خودش نزدیک می‌شود.

تدوین بسته تقنینی و نظارتی در مجلس 

وی عنوان کرد: به موازات این مهم ما در مجلس باید یک بسته تقنینی قوی و همچنین یک بسته نظارتی دقیق و روشن برای اهداف شعار سال داشته باشیم.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به اینکه امسال سال تدوین برنامه هفتم توسعه است ما نیازمند یک تعامل ویژه میان مردم و مجلس هستیم و باید در راستای جهش اقتصادی و مهار تورم و جهت‌بخشی نقدینگی کشور به سمت تولید و کنترل بازار و حفظ ارزش پول ملی متمرکز شویم.

ضرورت اقناع‌سازی جامعه برای همراهی با دولت در تحقق اهداف شعار سال

وی افزود: به موازات تمام این اقدامات باید یک بسته فرهنگی روشن و غنی در فعال‌سازی ظرفیت اصناف، اتحادیه‌ها و گروه‌های مردمی داوطلب در کمک به تحقق شعار سال تدوین شود.

راستینه گفت: ما نیازمند یک بسته رسانه‌ای دقیق و هوشمند در تولید محتوا و برنامه اقناع‌سازی جامعه برای همراهی با دولت در جهت تحقق اهداف شعار سال هستیم.

وی با بیان اینکه در عرصه فرهنگ‌سازی حرکت به سمت تولید محتوا، اقناع‌سازی جامعه، حرکت به سمت اصلاح ساختارهای فرهنگی جامعه و افزایش حرکت تعاملی دولت با مردم در یک بسته فرهنگی حائز اهیمت است، افزود: همه این‌ها می‌تواند جامعه را به اهداف فرامین مقام معظم رهبری نزدیک کند.

پایان پیام/۶۸۰۲۴

منبع: فارس
شناسه خبر: 1128553

مهمترین اخبار ایران و جهان: