نیوز سیتی!
10 فروردین 1402 - 16:48

باید دست ظالمان از سر مسلمانان و کشورهای اسلامی کوتاه شود

قزوین- نماینده ولی فقیه در استان قزوین با بیان اینکه آینده جهان را با مقاومت اسلامی متحول می‌کنیم، گفت: باید دست ظالمان را در هر کجای دنیا از سر مسلمانان و مستضعفان کوتاه کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در نشست صمیمانه با دانشجویان غیر ایرانی اظهار کرد: رسول اکرم (ص) قبل از آغاز ماه مبارک رمضان و در آخرین جمعه ماه شعبان در خطبه‌های نماز جمعه فرمود ای مردم رمضان ماهی است که شما در آن به مهمانی خدا دعوت شده‌اید، در این ماه خدا شما را اهل کرامت قرار داده است.

وی ادامه داد: خداوند در آیه ۱۸۳ سوره بقره فرمود «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ»، یعنی (ای کسانی که ایمان آورده‌اید روزه بر شما مقرر شده است همان‌گونه که بر کسانی که پیش از شما بودند مقرر شده بود، باشد که پرهیزگاری کنید)، خدای متعال در این آیه می‌فرماید خدا می‌خواهد شما را به نور تقوا نورانی کند و متقی شوید.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: ما در سال نو تحول طبیعت را تماشا می‌کنیم، یعنی زمین مرده و فرسوده، زمینی که در خواب بوده است، زمینی که در پاییز و زمستان نشاط در آن دیده نمی‌شد، وقتی نزولات آسمانی می‌بارد، همان زمین خفته و فرسوده بیدار می‌شود، به جنب‌وجوش در می‌آید، نرم و متورم می‌شود، انواع روئیدنی‌ها در این زمین خودنمایی می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: این تحول طبیعت است، ما هم طبیعت داریم، گرسنه می‌شویم، تشنه می‌شویم، از اکسیژن استفاده می‌کنیم، این‌ها یعنی با طبیعت سر و کار داریم اما طبیعت ما، وسیله‌ای است که در اختیار ماست، هدف از زندگی، طبیعت ما نیست.

وی خاطرنشان کرد: ما باید از بستر طبیعت برای رشد و کمال فطرت خود استفاده کنیم، همان طوری که بهار طبیعت حیات طبیعی را به نمایش می‌گذارد، بهار فطرت هم زمینه شکوفایی فطرت را فراهم می‌آورد، فطرت ما با قرآن شکوفا می‌شود، فطرت ما با روزه، عبادت و نماز شکوفایی پیدا می‌کند، فلذا ائمه (ع) در روایات فرموده‌اند ماه مبارک رمضان بهار قرآن است.

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: امیرالمؤمنین (ع) در نهج‌البلاغه فرمودند قرآن ربیع‌القلوب و بهار دل‌هاست، بنابراین ماه رمضان بهار قرآن و قرآن بهار دل‌هاست، یعنی اگر دلی با قرآن روشن نشود، حیات معنوی به دست نیاورد، تحول و انقلابی در او به وجود نیاید، این دل مرده است و صاحب دل میت‌الاحیاست.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: بنابراین ماه مبارک رمضان برای ایجاد این تحول معنوی است، خدا ما را به تقوا در ماه مبارک رمضان دعوت می‌کند و وقتی این ماه مبارک به پایان می‌رسد و جشن پایانی ماه در نماز عید فطر برپا می‌شود، آنجا می‌گوئیم «یا اهل الکبریاء و العظمه»، یعنی خدایا من تاکنون چشمم کبریایی تو را نمی‌توانست بفهمد و ببیند، اما اکنون می‌فهمد و می‌بیند.

وی یادآور شد: در ادامه می‌گوئیم «و اهل الجود و الجبروت»، یعنی خدایا تو مرا در ماه مبارک مهمان کردی و چقدر به من جود و بخشش داشتی و در این ماه چه موهبت‌های نورانی به من ارزانی کردی، «و اهل العفو و الرحمه»، یعنی خدایا من چقدر بدی داشتم، تو همه آن‌ها را شستی و از من دور کردی، «و اهل التقوا و المغفره»، به من وعده پذیرایی مائده ملکوتی تقوا را دادی و مرا از این موهبت برخوردار کردی.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: بنده آرزو داشتم این جماعت را از ملل و مذاهب مختلف در یک جا ببینم، تشکر می‌کنم که دعوت ما را اجابت کردید، این جمع شدن‌ها از آن کارهایی است که بنده یقین دارم دل رهبر معظم انقلاب را خوشحال می‌کند و بنده نیز سلام ایشان را خدمت شما ابلاغ می‌کنم.

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: خداوند در آیه ۱۰۳ سوره آل‌عمران به ما فرمان داده که «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا»، یعنی به ریسمان الهی چنگ بزنید؛ ما با هم نماز می‌خوانیم، با هم روزه می‌گیریم، با هم به قرآن عشق می‌ورزیم، با هم نبی اکرم (ص) را صمیمانه دوست داریم، اهل بیت (ع) را می‌ستاییم و وابسته و علاقه‌مند به آن‌ها هستیم، با هم حج می‌گذاریم، مدافع یکدیگر هستیم، به مقاومت اسلامی احترام می‌گذاریم و آینده جهان را با مقاومت اسلامی متحول می‌کنیم، باید دست ظالمان و ستمگران را در هر کجای دنیا از سر مسلمانان، کشورهای اسلامی و مستضعفان کوتاه کنیم و این‌ها معنای «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا» است.

وی بیان کرد: از فرصت‌های ماه مبارک رمضان استفاده کنیم، فرصت‌های این ماه مبارک بسیار زیاد است، یکی از این فرصت‌ها قرآن است، پیامبر (ص) فرمودند قرائت یک آیه از قرآن در ماه مبارک رمضان برابر با ختم قرآن در ماه‌های دیگر است، در ماه رمضان به دعا نیز اهمیت بدهیم.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: از دیگر فرصت‌های ماه مبارک رمضان، اهمیت لیله‌القدر است، سال طبیعت ما با فروردین شروع می‌شود، در روایات آمده که سال فطرت ما با لیله‌القدر شروع و با لیله‌القدر تمام می‌شود، به این معنا که ما در لیله‌القدر با خدا ارتباط بگیریم، گذشته زندگی خود را در این شب مرور کنیم، برای اشتباهاتی که داشته‌ایم استغفار کنیم و برای آینده زندگی خود برنامه‌ریزی کنیم، تقوا اصلی‌ترین نیاز ما و مهم‌ترین هدیه ماه مبارک رمضان به ما است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1118009

مهمترین اخبار ایران و جهان: