نیوز سیتی!
24 فروردین 1402 - 17:10

درآستانه روز قدس؛ «سرودهای بازگشت»، روایت جلسات رهبری و شعرای عرب در لبنان

در آستانه روز جهانی قدس یک مقام موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی به شبکه المیادین لبنان گفت، مستند «سرودهای بازگشت» که در بیروت اکران شد، روایتگر جلسات رهبر انقلاب اسلامی با شعرای عرب با محوریت شعر مقاومت و فلسطین است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در آستانه روز جهانی قدس، در جریان هفته فرهنگی ایران در لبنان که در روزهای اخیر برگزار شد و وزیر فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران در آن حضور یافت، مستند «سرودهای بازگشت»  (ترانیم العودة) که روایت کننده تاریخچه شعر فلسطین و دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با شعرای عرب زبان است، رونمایی شد.

«محمد اخگری» معاون امور بین‌الملل موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی در گفت‌وگو با شبکه المیادین لبنان در این خصوص گفت، این مستند عموماً روایتگر جلسات امام خامنه‌ای با شعرای عرب درباره آرمان فلسطین است. 

اخگری در برنامه «المشهدیه» المیادین درباره جزئیات این مستند گفت، «سرودهای بازگشت، به موضوع شعر فلسطین، شعر مقاومت و روایات متعددی از این موضوعات پرداخته و مراحل تاریخی که بر فلسطین گذشته از اشغال و اینکه چگونه اشغال شده و در هر مرحله، اشعار سروده شده آن مرحله را توصیف می‌کنند و همینطور به پیش می‌آید و روایت می‌کند که سرودن اشعار در این خصوص چطور ادامه یافت و شعر [مشهور] "مَوطنی" [وطنم] که تا الان پابرجاست، چطور سروده شد». 

 

به گفته این مسئول فرهنگی، این مستند بیان می‌کند که مفاهیمی مثل یأس و ناامیدی در دهه هفتاد [قرن بیستم میلادی] چطور رایج شد و بعد از آنکه مقاومت پیروزی‌هایی را محقق کرد، چطور این مفاهیم امروز به جهاد و ایثار و فداکاری رسیده است. این مستند همچنین شامل جلساتی است که شعرای عرب با رهبر انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای داشته و در آن اشعاری از فلسطین خوانده‌اند». 

 

اخگری توضیح داد، یکی از شعرای آلمانی که برنده جایزه نوبل هم شده [گونتر گراس] در یکی از اشعارش می‌گوید من دیگر نمی‌خواهم ساکت بمانم و نمی‌خواهم این تحریف اسرائیلی و دروغ قرن را نمی‌پذیرم. بنابراین ببینید که شعر، صدای ملت فلسطین را نه فقط به مسلمانان بلکه به کل مردم دنیا می‌رساند و از شعر می‌توان به عنوان ابزاری جهت تبیین حقایق تاریخی استفاده کرد. 

اخگری در پاسخ به این سوال المیادین که «امام خامنه‌ای بارها با ادیبان و شعرایی که بخشی از آثار خود را به آرمان فلسطین اختصاص داده‌اند، دیدار کرده و معنای دیدار صاحب تصمیم با چنین شعرا و روشنفکران، چیست»، گفت، «من مختصر بگویم که رهبر انقلاب در خلال جلسات شعری که برگزار کرده، خیلی روشن بیان کرده که هدف برگزاری این جلسات، ارتقاء سطح شعر فلسطین، قدس و مقاومت است. این شعر، تبیین آرمان فلسطین است و کلمه امروز ابزار فریاد زدن آزادی فلسطین است برای همین رهبر انقلاب اهمیت زیادی به این نوع شعر می‌دهند». 

اخگری در پاسخ به اینکه چرا نام این مستند ترانه‌های بازگشت است، گفت، در حقیقت این اشعار، نوید دهنده بازگشت فلسطینی‌ها به سرزمین‌شان است. این اشعار و سرودها باید فلسطینی‌ها را به بازگشت ترغیب کند. آنچه امروز در فلسطین و در جبهه‌های مقاومت رخ می‌دهد بشارت‌دهنده بازگشت فلسطینی‌هاست و می‌توانیم امروز این بازگشت را شاهد باشیم و همانطور که رهبر انقلاب تأکید کرده، بازگشت به فلسطین از بحر تا نهر . 

 

اخگری در پایان در آستانه روز قدس یادآوری کرد که «ما و ملت‌ها و جوانان، نباید آنچه در فلسطین می‌گذرد، فراموش کنیم.این اثر هنری می‌تواند روایتگر اتفاقات رخ داده برای فسطین باشد. می‌تواند امیدبخش برای پیروزی فلسطین و همچنین تبیین‌کننده احساسات ملل منطقه در قبال فلسطین باشد. ما شاهدیم که در دیگر نقاط دنیا شعارهایی در حمایت از آزادی فلسطین و آزادسازی آن از جمله در ورزشگاه‌ها سر داده می‌شود. 

پایان پیام/ص

منبع: فارس
شناسه خبر: 1145909

مهمترین اخبار ایران و جهان: