نیوز سیتی!
09 دی 1402 - 21:20

موضوع «سهام عدالت» و «سامانه ثنا» دستاویز سودجویان برای کلاهبرداری

رئیس پلیس فتا استان البرز از انهدام باند کلاهبرداری فیشینگ خبر داد و گفت: متهمین از طریق ارسال پیامک با عناوین مختلف از جمله واریز سود سهام عدالت و سامانه ثنا اقدام به فیشینگ و برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی شهروندان می‌کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، رسول جلیلیان، رئیس پلیس فتای استان البرز، امروز در جمع اصحاب رسانه، گفت: متهمین با شیوه و شگرد ارسال پیامک‌های دارای لینک آلوده متصل به ربات تلگرامی شهروندان را به باز کردن لینک اینترنتی مدنظر ترغیب کرده و با هدایت به صفحه فشینگ حساب کاربران را خالی و همچنین با استفاده از نصب بد افزار بر روی گوشی مالباختگان، اقدام به ارسال پیامک انبوه از طریق ربات به شماره خطوط مختلف در سراسر کشور می‌کردند که این موضوع به‌صورت ویژه در دستور کار این پلیس قرار گرفت.

وی افزود: در بررسی‌های فنی صورت گرفته مشخص شد، متهمین از کارت‌ملی اشخاصی با هویت‌های مختلف به‌صورت پوششی و گسترده سوء استفاده کرده که با استفاده از شگردهای خاص پلیسی و پیگیری‌های فنی و همچنین بررسی device های فعال، محل سکونت متهمین در استان البرز، کرج شناسایی شد. 

وی ادامه داد: در مرحله بعد با انجام اقدامات اطلاعاتی صورت گرفته، محل مخفیگاه و مسیرهای تردد متهم در کرج شناسایی و با هماهنگی انجام شده با مرجع قضایی اکیپی از مامورین مجرب این پلیس به محل اعزام و با اجرای سناریوی پیچیده و شگردهای خاص پلیسی و طی یک عملیات غافلگیرانه متهمین دستگیر و در بازرسی بدنی از آن‌ها تعداد دو دستگاه گوشی تلفن همراه و وسایل ارتکاب جرم از جمله (گوشی - سیم‌کارت‌های فعال - کارت‌های بانکی اجاره‌ای و...) کشف و ضبط شد.

این مقام انتظامی در ادامه گفت: پس از انجام تحقیقات و اعتراف متهمین به بزه انتسابی، پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی ارسال شد.

رئیس پلیس فتا استان البرز خاطر نشان کرد: با اقدامات فنی و تخصصی تعداد دو دستگاه گوشی تلفن هوشمند به همراه وسایل ارتکاب جرم استخراج که در این رابطه تا کنون تعداد ۳۴ نفر از شکات در سراسر کشور شناسایی شده است.

رئیس پلیس فتا استان البرز به جهت پیشگیری از وقوع اتفاقات مشابه از شهروندان خواست: از ورود به آدرس‌های اینترنتی مندرج در پیام‌های دریافتی از سرشماره‌های شخصی و ناشناس خودداری کنند و در صورت نیاز به پرداخت وجه به صورت اینترنتی از اصالت و درستی آدرس درگاه‌های بانکی اطمینان حاصل کنند.

جلیلیان گفت: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک مراتب را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.gov.ir بخش گزارشات مردمی یا مرکز فوریت‌های سایبری به شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ با پلیس فتا در میان بگذارند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1621197

مهمترین اخبار ایران و جهان: