نیوز سیتی!
07 بهمن 1402 - 08:48

پای گل‌دهی بی‌موقع به جنگل‌های مازندران رسید

معاون هواشناسی مازندران گفت: افزایش دما موجب شد در بهمن ماه شرایطی را در سطح استان شاهد باشیم که پیامد آن شکوفه‌دهی زودهنگام گل‌ها در سطح جنگل و درختان بوده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، طی سال‌های اخیر شاهد بحث از تغییرات اقلیمی که مطرح می‌شد با تعجب افراد مواجه می‌شدیم، اینکه تغییرات اقلیمی دیگر چیست، ولی درحال حاضر نشانه‌های تغییرات اقلیمی برای همه مردم محسوس است.

یکی از نشانه‌های تغییرات اقلیمی بحث شکوفه‌دهی درختان حتی در خزان زمستانی است، که از آن باعنوان شکوفه‌دهی بی‌موقع هم یاد می‌شود.

بهار در زمستان

اینکه درختان درخواب زمستانی باید باشند شکوفه‌ روی درخت می‌روید و یا اینکه حتی شکوفه تبدیل به میوه می‌شود؛ این موضوع همان قدر برای مردم عجیب و غریب برای باغداران نگران‌کننده است؛ چراکه نگران باردهی محصول باغ خود هستند.

امسال باتوجه به تغییرات آب و هوایی در کنار اینکه شاهد شکوفه‌دهی بی‌موقع درختان بودیم این موضوع به گل‌‌محمدی و حتی جنگل هم رسید که حتی در جنگل‌ها بنفشه روییده، بنفشه‌ای که نوید بهار را می‌دهد اما در دل زمستان قرار داریم.

*تغییرات اقلیمی؛ دلیل شکوفه‌دهی بی‌موقع درختان

حسین ملایی معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در همین خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: تغییرات اقلیمی دلیل شکوفه‌دهی بی‌موقع درختان است.

جلوه‌گری گل‌ها در خزان زمستانی

وی افزود: تنش‌های دمایی و رطوبتی عامل گل‌دهی بی‌موقع و زودهنگام درختان است.

*ضرورت توجه به مدیریت تغذیه

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه باغداران نگران پدیده شکوفه‌دهی درختان نباشند، اظهار کرد: درست است جای نگرانی نیست اما باغداران هم بحث تغذیه و مدیریت پس از برداشت را جدی بگیرند تا شاهد بروز خسارت نباشند.

وقتی کارشناسان کشاورزی دلیل شکوفه‌دهی و گل‌دهی بی‌موقع درختان را ناشی از شوک‌های اقلیمی می‌دانند، یعنی تغییرات جوی که پدیده‌های اینگونه را رقم می‌زنند که در همین خصوص احمد اسدی معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: از مهر ماه ۱۴۰۱ تا شهریور ماه سال ۱۴۰۲ تقریبا یک درجه افزایش دما و ۲۴ درجه کاهش بارش داشتیم که در مناطق مرکزی و شرقی استان کاهش بارش قابل ملاحظه بوده است.

گل‌دهی بی‌موقع؛ نتیجه شوک‌های اقلیمی

وی افزود: از اول مهر ماه سال جاری بارش‌های خوبی را در سطح استان شاهد بودیم که همان امر موجب شد در مهر ماه امسال ۳۷درصد افزایش بارش در مهر ماه امسال را نسبت به نرمال شاهد باشیم.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی مازندران بیان کرد: آبان و آذر ماه امسال هرچند به تناوب شاهد بارش بودیم اما میانگین بارش آبان و آذر کمتر از نرمال بود و در دی ماه سال ۱۴۰۲ بارش‌ها در حد نرمال بوده است.

*مدیریت تغذیه درختان جدی گرفته شود

اسدی یادآور شد: از اول مهر ماه سال زراعی جاری تاکنون ۲۶۳ میلی‌متر بارش داشتیم که در حد نرمال بوده که نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته بیش از ۶۰ درصد افزایش داشتیم.

*افزایش دمای هوا

وی بیان کرد: از لحاظ دمایی طی ۴ ماهه گذشته از سال زراعی تنها در مهر ماه به طور میانگین نسبت به نرمال دمای هوا افزایش داشت و از اول مهر تاکنون میانگین گرمای هوا نسبت به نرمال ۳.۳ درجه افزایش داشت.

*شمیم گل‌های محمدی در خزان زمستانی

معاون هواشناسی مازندران خاطرنشان کرد: همین افزایش دما موجب شد در بهمن ماه  شرایطی را در سطح استان شاهد باشیم که پیامد آن  شکوفه‌دهی زودهنگام گل‌ها در سطح جنگل و درختان بوده است.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/غ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1650309

مهمترین اخبار ایران و جهان: