نیوز سیتی!
22 اسفند 1402 - 15:22

ارزیابی کرملین از احتمال مذاکرات صلح/ دریافت نامه ارمنستان درباره خروج مرزبانان روسی

دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه با تایید درخواست مقامات ایروان برای خروج مرزبانان روسی و با اشاره به موضع بدون تغییر کی‌یف درباره عدم امکان گفتگو با مسکو، تاکید کرد: ارتش روسیه آماده دفع هر حمله‌ای به خاک این کشور است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین ظهر امروز در یک نشست خبری، اعلام کرد که کی‌یف موضع گیری ثابت خود مبنی بر رد امکان هرگونه مذاکره با روسیه را تغییر نداده است. 

وی در واکنش به اظهارات ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو مبنی بر اینکه تسلیم شدن اوکراین کمکی به دستیابی به صلح در مناقشه با روسیه نخواهد کرد، گفت: «در حال حاضر، همه ما به همراه یکدیگر؛ هم در مسکو و هم در بروکسل، فقط یک چیز را می‌ بینیم و آن موضع نسبتاً ثابت مقامات کی‌یف در انکار امکان هرگونه مذاکره با روسیه است.»

یک روز قبل، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، امکان اعلام توقف درگیری نظامی و برقراری آتش بس را رد کرد.

کرملین دریافت نامه‌ای از ارمنستان درباره خروج مرزبانان روسیه را تایید کرد

دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه همچنین تایید کرد که جمهوری ارمنستان به مقامات مسکو اطلاع داده است که مرزبانان روسی مستقر در فرودگاه زوارتنوتس ایروان کار خود را متوقف کردند.

بدین ترتیب پسکوف اظهارات نیکول پاشینیان، نخست وزیر  ارمنستان را تایید کرد. پاشینیان صبح امروز، سه شنبه گفت که مرزبانان ارمنستان به همکاران روسی خود در مورد توانایی خود در حفظ امنیت این فرودگاه بدون کمک آنها را اطلاع داده‌اند.

به گفته سخنگوی کرملین، طرف روسی نامه اداری و رسمی از طرف دولت ارمنستان دریافت کرده است. دیمیتری پسکوف افزود: « و اکنون تماس‌ها بین بخش‌های مربوطه در این رابطه  برقرار است. در حال حاضر بیشتر از این نمی‌توانم توضیح دهم. طبیعتا تماس‌ها در تمام سطوح ممکن ادامه خواهد داشت.»

هفته گذشته نیز آرمن گریگوریان، دبیر شورای امنیت ارمنستان، گفته بود که این کشور قصد دارد به طور مستقل کنترل مرزی در فرودگاه بین المللی زوارتنوتس در ایروان را انجام دهد. به گفته وی، مقامات ارمنستان با ارسال نامه‌ای رسمی این تصمیم را به روسیه اطلاع دادند.

آمادگی ارتش روسیه برای دفع حملات نیروهای مسلح اوکراین 

دیمیتری پسکوف در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره حملات گسترده پهپادهای اوکراینی تاکید کرد که ارتش روسیه هر اقدامی که لازم باشد را برای تامین امنیت شهروندان انجام می دهد، آنها آماده دفع حملات به خاک این کشور هستند. او گفت: «نیروهای مسلح روسیه در حالت آماده باش کامل قرار داشته و عملیات ویژه ادامه دارد.»

تلاش برای تحت فشار قرار دادن رای دهندگان روسی در خارج قابل انتظار بود

سخنگوی کرملین همچنین یادآور شد که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری روسیه، ظاهر شدن تمایلات روس هراسی در کشورهای غیردوست، مسئله‌ای قابل پیش بینی است.پسکوف گفت: «بعید است بتوانیم جلوی مظاهر روسوفوبیا را در کشورهای غیردوست بگیریم. افزایش اعمال فشارها در آستانه انتخابات برای ما خبر جدیدی نیست.»

به گفته او، برای مقامات مسکو غیرمنتظره نیست که تلاش‌های فزاینده غرب برای زیر سوال بردن مشروعیت روند انتخابات در روسیه با نزدیک شدن به تاریخ برگزاری آن و همچنین حملات کشورهای غربی به مناطق جدید روسیه انجام شود.

پسکوف در عین حال تاکید کرد که همه شهروندان فدراسیون روسیه حق شرکت در رای گیری را دارند و صدای هر یک از آنها مهم است.

روز گذشته سفارت روسیه در جمهوری لتونی اعلام کرد که برای انواع اقدامات تحریک آمیز در ریگا در روز رای گیری در انتخابات ریاست جمهوری روسیه در تاریخ 17 مارس آماده می‌شود. در عین حال، دیپلمات‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند تا همه شرایط را برای همه کسانی که می خواهند به طور کامل از حق رای خود استفاده کنند، ایجاد کنند. در همان روز، مشخص شد که در طول رای گیری، روس‌ها در لتونی از نظر اسنادی که به آنها حق اقامت در این کشور را می‌دهد، بررسی خواهند شد.

انتهای پیام/
منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1685753

مهمترین اخبار ایران و جهان: