نیوز سیتی!
09 دی 1402 - 10:45

طرح ساماندهی کامل شترها به همکاری دهیاران نیاز دارد

بعد از حادثه برخورد شبانه یک خودرو سواری با شتر در دو راهی کوهمبارک جاسک و طبق اخبار رسیده ساماندهی شترها در روستای کوهمبارک جاسک کلید خورده است

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، بعد از حادثه برخورد شبانه یک خودرو سواری با شتر در دو راهی کوهمبارک جاسک و طبق اخبار رسیده ساماندهی شترها در روستای کوهمبارک جاسک کلید خورده است و این اقدام در ادامه دستورهای قضایی پیشین در زمینه برخورد با گله های شتری است که ساربان ندارند.

این حادثه که خوشبختانه تلفاتی در پی نداشت باعث افزایش اعتراضات مردمی نسبت به اجرای قاطع طرح ساماندهی شترها شده است.

علی جلالی جاسکی فعال سیاسی و اجتماعی شهرستان جاسک با ذکر تعدد تصادفات شبانه با شتر و افزایش آمار تلفات، خواهان همراهی کامل دهیاران در طرح پلاک کوبی و نصب شبرنگ شترهای سرگردان این شهرستان شد.

وی با اشاره به اینکه برخی از دهیاران چندان تمایلی برای همراهی با طرح ساماندهی شترها ندارند، بیان داشت: اگر این روند تداوم یابد شاهد افزایش حوداث مرگبار خواهیم بود لذا امیدوارم همه دهیاران در اجرای این طرح با جهاد کشاورزی جاسک همکاری کنند.

 

طرح ساماندهی شترهای شهرستان جاسک چندی قبل  با حضور ماموران جهاد کشاورزی، پلیس و مسئولان محلی از روستای آغوشک بخش مرکزی شهرستان جاسک به اجرا درآمد.

بعد از تکرار تصادفات شبانه با شتر و افزایش تلفات ناشی از آن با دستور حجت الاسلام امامی دادستان جاسک در جهت همکاری کامل شوراهای روستایی و دهیاران از روز گذشته طرح ساماندهی شترها در روستای آغوشک به اجرا در آمد.

به گفته حسین شرفی مدیر جهادکشاورزی شهرستان جاسک، در این طرح ماموران جهاد کشاورزی با مراجعه به هر روستا و طبق اعلام قبلی به دهیار و شورای روستا پلاک گذاری و نصب شبرنگ روی  شترها را انجام می دهند.

 

 

وی خاطر نشان کرد: از مزایای این طرح می توان به داشتن آمار دقیق شترها و تشکیل شناسنامه دام، آمار جمعیتی، اطلاع از پراکنش، نژاد و گونه و مدیریت در طرح های تحقیقاتی و سهولت در صادارت اشاره کرد.

با اجرای کامل این طرح شترها بایستی در جهاز بند شبانه قرار گرفته و در صورت بروز حوداث شبانه با خودرو با مشاهده پلاک شتر فورا صاحب آن شناسایی می شود.

شرفی افزود: در این طرح علاوه بر نصب شبرنگ، پلاک شناسایی حاوی یک کد 15 رقمی بر روی شتر نصب می شود که تمام اطلاعات شتر و مالک شتر بر روی سامانه ای خاص و آنلاین ثبت می شود و تمام این اطلاعات برای اداره های ذی نفع قابل دسترسی است.

مدیر جهاد کشاورزی جاسک افزود: لازمه توفیق در اجرای این طرح همکاری کامل شترداران، اعضای شوراهای روستایی و دهیاران است و امیدوارم نیازی به ورود دستگاه قضایی و برخورد قانونی  با این افراد نباشد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1620297

مهمترین اخبار ایران و جهان: