نیوز سیتی!
03 بهمن 1402 - 09:10

آسیب‌پذیری فرسایشی جنگل‌های هیرکانی +تصاویر

معاون جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- منطقه ساری گفت: افزایش بارندگی در واحد سطح موجب آسیب به عرصه‌های جنگلی حاشیه رودخانه‌ها شده است که خسارت‌های متعددی درپی دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، افزایش بارندگی در واحد سطح موجب آسیب به عرصه‌های جنگلی حاشیه رودخانه‌ها شده که خسارت‌های متعددی درپی دارد و آسیب‌پذیری فرسایشی جنگل‌های هیرکانی ازجمله این مسائل است.

فرسایش خاک در جنگل‌های شمال

برداشت توسط متجاوزان و سوداگران،  عوامل طبیعی هم مانند سیلاب‌های ناگهانی سبب فرسایش و تخریب آنها می‌شود.

استراتژی جنگل‌ها برای تداوم حیات نفوذ به سنگ‌های مناسب تر در اعماق و یا توزیع ریشه‌ها در لایه‌های سطحی است.

جنگل‌های هیرکانی ۱۵ میلیون سال قبل مرهون شرایط آب و هوایی مناسب دوره پلیوسن و کواترنری هستند.

فرسایش خاک در جنگل‌های شمال

فتح‌الله غفاری معاون جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- منطقه ساری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مازندران، اظهار کرد: بزرگ‌ترین چالش در جنگل‌های شمال مسائل اقتصادی اجتماعی است و حضور دامداران و جنگل‌نشینان تک خانوارها چالش‌های اساسی درپی داشته است.

وی افزود: اینها مسائلی است که با آن همیشه دست و پنجه نرم می‌کنیم و هم به لحاظ پوشش آسیب می‌زند.

فرسایش خاک در جنگل‌های شمال

معاون جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- منطقه ساری با بیان اینکه طی بارندگی‌های اخیر، حجم بارندگی در واحد سطح زیاد بوده است، تصریح کرد: افزایش بارندگی در واحد سطح موجب آسیب به عرصه‌های جنگلی حاشیه رودخانه‌ها شده است که خسارت‌های متعددی درپی دارد.

غفاری بیان کرد: باتوجه به اینکه عمده جنگل‌های شمال، کوهستانی هستند، در برخی مناطق اگر چرا زیاد باشد باتوجه به از بین رفتن پوشش علفی، خود تخریب خاک را به همراه دارد؛ به این صورت که خاک سطح جنگل از دامنه‌ها شسته شده و وارد دریا می‌شود.

فرسایش خاک در جنگل‌های شمال

وی با تاکید بر اینکه اولین گام  برای حل مشکلات جنگل‌های هیرکانی باید حل مسائل اقتصادی اجتماعی باشد، خاطرنشان کرد: باید دولت در این زمینه هم به لحاظ چرای دام و خروج دام از جنگل کمک کند؛ چراکه در بیشتر کشورها این مشکل حل شده ولی ما هنوز نتوانستیم این مشکل را حل کنیم.

معاون جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- منطقه ساری با هشدار نسبت به بالا رفتن قیمت زمین و افزایش تجاوز به عرصه‌ها در مناطق کوهستانی و روستاها، اظهار کرد: در راستای حل مشکلات باید پیگیری‌ها ادامه‌دار باشد تا عرصه‌ها از تصرف فرصت‌طلبان دور بماند.

غفاری با اشاره به وجود ۲میلیون هکتار جنگل‌های هیرکانی که در دنیا به ثبت رسیده است، اضافه کرد: با این ثبت، وظیفه ما نسبت به حفاظت و حراست از جنگل‌های هیرکانی سنگین‌تر شده است تا با حل مسائل بسیاری از مشکلات حل شود.

وی بیان کرد: از محل نهال‌کاری از مرکز به غرب استان مازندران بیشترین چالش را داریم که بیشترین دام هم در این مکان متمرکز است.

معاون جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- منطقه ساری با تاکید بر اینکه حفظ جنگل هیرکانی ارزشمند است، خاطرنشان کرد: این جنگل‌ها ۳۰ میلیون سال قدمت دارند که باید جلوی تخریب‌ها گرفته شود.

غفاری با اعلام اینکه طرح مردمی کاشت درخت فرصت خوبی برای احیای جنگل است، گفت: یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار از جنگل‌ها در بخش مرکزی و فضاهای باز جنگل منهای دامسراها شناسایی شده که فرصت خوبی برای نهال کاری است.

پایان پیام /۸۶۰۳۴/غ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1646553

مهمترین اخبار ایران و جهان: