نیوز سیتی!
23 بهمن 1402 - 13:49

این درد بی‌درمان را جدی بگیریم؛ زن و مرد نمی‌شناسد!

یک متخصص طب سالمندان آلزایمر در کرمانشاه گفت: اگر خود یا اطرافیان به موضوع نگران‌کننده اختلال در حافظه پی بردید، بهتر است برای بررسی حافظه به متخصصان این زمینه مراجعه کنید.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، آلزایمر یک بیماری زوال عصبی است که معمولا به کندی آغاز می‌شود و به تدریج روبه وخامت می‌رود.

رایج‌ترین علامت ابتدای این بیماری، اختلال در حافظه کوتاه مدت و مشکل در به یاد آوردن اتفاقات اخیر است. با پیشرفت بیماری آلزایمر، علائم آن می‌تواند شامل مشکلات زبانی، مشکل در آگاهی از موقعیت(گم‌شدن)، نوسان خلقی، از دست دادن انگیزه، اهمال و بی‌توجهی به خود و مشکلات رفتاری باشد.

این بیماری بسیاری از خصوصیات رفتاری و هیجانی افراد را نیز تحت تأثیر قرار داده و سبب بروز ناراحتی‌هایی از قبیل علائم افسردگی و روانی و نیز رفتارهایی مثل آشفتگی، سرگردانی، پرخاشگری و خشونت در این بیماران می‌شود.

علت بیماری آلزایمر چندان شناخته  شده نیست. سعید ایزدی متخصص طب سالمندان؛ آلزایمر را بیماری معمولا مرتبط به سن دانست و گفت: معمولا با افزایش سن در افراد دیده می‌شود

وی در پاسخ به این سوال که چرا برخی از افراد آلزایمر می‌گیرند و برخی دیگر نمی‌گیرند؛ گفت: این مسئله به ژنتیک افراد برمی‌گردد؛ یک‌سری از ژن‌ها شناسایی شده که با بیماری آلزایمر در ارتباط است، البته این قضیه وراثت تأثیر آن اینطور نیست که اگر کسی پدر و یا مادرش دچار بیماری آلزایمر شده حتما مبتلا می‌شود، اما این موضوع احتمال مبتلا را بالا می‌برد.

متخصص طب سالمندان آلزایمر در کرمانشاه در توضیح چگونگی کاهش موارد ابتلا به آلزایمر در نمونه‌های وراثتی، گفت: باید روی عوامل شناخته شده آلزایمر همانند چاقی، بیماری‌ تیروئید، کمبود برخی از ویتامین‌ها، دیابت، سکته‌ها، ضربات وارده به مغز و... مداخله انجام داد تا کنترل شود و احتمال بروز آلزایمر کم‌تر شود.

وی در توضیح آلزایمر زودرس، گفت: پنج درصد از آلزایمرها زودس هستند، بیشتر انتظار بروز آلزایمر از سن حدود ۶۵ سال است، ولی در مواردی در سنینی پایین‌تر (۱۰ تا ۱۵ سال از سن معمول بروز آلزایمر) دیده می‌شود، البته بیماری‌های داریم که ممکن است در سنین پایین‌تر با اختلال حافظه همراه شود که آلزایمر نیستند.

ایزدی در خصوص درد بیماری آلزایمر، تصریح کرد: خود بیماری آلزایمر درد ندارد، اما چون با ادامه ساختارهای کلامی را تحت‌ تاثیر قرار می‌دهد، امکان دارد فرد نتواند دردهای بدنی دیگر را بیان کند و سبب بیقراری شود.

متخصص طب سالمندان آلزایمر در خصوص چگونگی تشخیص مبتلا شدن به آلزایمر، خاطرنشان کرد: در ابتدا معمولا مشکلات حافظه اخیر خود را نشان می‌دهد در ادامه و سیر بیماری آلزایمر علائم روانپزشکی بارز می‌شود و بیشتر بیماری آلزایمر برای اطرافیان مشخص می‌شد.

وی ادامه داد: کسانی که دچار اختلال حافظه می‌شوند اگر خود یا اطرافیان به این موضوع نگران‌کننده پی بردند، بهتر است برای بررسی حافظه به متخصصان سالمندان مراجعه کنند تا علت بررسی شود در تشخیص آلزایمر نمی‌توان سریع عمل کرد، اما شروع به درمان به موقع نقش خیلی مهمی در کاهش اثرات بار این بیماری دارد.

ایزدی در پاسخ به این سوال که خانم‌ها بیشتر درگیر آلزایمر می‌شوند یا آقایان، گفت: هنوز به قطعیت نمی‌توان به این سوال پاسخ داد، هم آقایان می‌گیرند هم خانم‌ها، ولی احتمالا براساس آمارها در خانم‌ها بیشتر است.

ایزدی در خصوص تغذیه و تأثیر آن بر حافظه، تصریح کرد: مغزها یک سری اسیدهای چرب دارند که می‌توانند برای ساختارهای عصبی مفید هستند، بنابراین خوردن آن‌ها توصیه می‌شود.

وی در رابطه با درمان آلزایمر، گفت: درمان قطعی برای بیماری آلزایمر نداریم، درمان‌های موجود سبب تأخیر انداختن و کاهش سرعت سیر بیماری می‌شود.

پایان پیام/۸۱۰۱۰

منبع: فارس
شناسه خبر: 1668953

مهمترین اخبار ایران و جهان: