نیوز سیتی!
25 اسفند 1402 - 14:04

نشست مثلث وایمار زیر سایه اختلاف صدراعظم آلمان و رئیس جمهور فرانسه درباره اوکراین

صدر اعظم آلمان و رئیس جمهور فرانسه در حالی امروز ( جمعه) در قالب نشست موسوم به مثلث وایمار با نخست وزیر لهستان در برلین دیدار می کنند که اختلافات این دو بر سر طرح اعزام نیری زمینی به اوکراین به شدت بالا گرفته است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از هفته نامه "اشپیگل"، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، پیش از دیدار با "اولاف شولتز"، صدراعظم آلمان در برلین مجددا تأیید کرد که اعزام نیروهای زمینی غربی به اوکراین را رد نمی‌کند.

ماکرون شامگاه پنجشنبه به شبکه های تلویزیونی TF1 و France 2 گفت: همه این گزینه ها ممکن است. برای دستیابی به صلح در اوکراین، نمی توان ضعیف بود. باید با هوشیاری به وضعیت نگاه کنید و ما باید با قاطعیت، اراده و شجاعت بگوییم که آماده‌ایم از ابزارهای لازم برای رسیدن به هدفمان استفاده کنیم که روسیه در جنگ پیروز نشود.

ماکرون بعدازظهر جمعه در برلین با شولتز برای گفتگوی دوجانبه دیدار خواهد کرد. آن دو سپس با دونالد تاسک، نخست وزیر لهستان ملاقات می کنند. این اولین دیدار در سطح بالای به اصطلاح مثلث وایمار از ژوئن 2023 است.

این گفتگوها تقریباً سه هفته پس از کنفرانس بحث برانگیز اوکراین در پاریس انجام می شود که در آن ماکرون حدود 20 رهبر اروپایی را به آن دعوت کرد و به یک رسوایی منجر شد. ماکرون در این نشست علناً اعزام نیروهای زمینی به اوکراین را برای اولین بار رد نکرد، پس از آن، شولتز چندین بار در روزهای بعد علناً به این موضع گیری اعتراض کرد. این مقام آلمانی گفت: به صراحت بگویم: من به عنوان صدراعظم آلمان هیچ سربازی از ارتش خود را به اوکراین نمی فرستم.

با وجود تمام اختلافات در سیاست اوکراین، شولتز روز چهارشنبه رابطه خود با ماکرون را "بسیار دوستانه" توصیف کرد. وی تاکید کرد: «این با آنچه بسیاری از مردم فکر می‌کنند متفاوت است: امانوئل ماکرون و من روابط شخصی بسیار خوبی داریم - من آن را بسیار دوستانه می‌خوانم».

اینکه چگونه ماکرون و شولتز می خواهند به یک مخرج مشترک برسند، مشخص نیست. شولتز به صراحت گفته است که رد کردن نیروهای زمینی از سوی او یک خط قرمز غیرقابل عبور است.

ماکرون قبل از سفرش به برلین تایید کرد که وضعیت را متفاوت می بیند. وی گفت: از آنجایی که روسیه هیچ محدودیتی برای جنگ خود علیه اوکراین تعیین نمی‌کند، غرب مجبور نیست از قبل محدودیتی برای حمایت خود از این کشور اعمال کند.

رئیس جمهور فرانسه گفت: تنها کسی که مسئول است رژیم کرملین است، این ما نیستیم. ما هرگز یک حمله را رهبری نخواهیم کرد، هرگز ابتکار عمل نخواهیم داشت، فرانسه یک نیروی صلح طلب است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1686997

مهمترین اخبار ایران و جهان: