نیوز سیتی!
18 دی 1402 - 09:30

جوامع محلی به کمک حفاظت از عرصه‌های طبیعی می‌آیند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: به دلیل استقبال بسیار خوب مردم انارک برای حفاظت از منابع طبیعی، سرمحیط‌بانی این بخش افتتاح شده است که اگر این اتفاق برای ۳ منطقه دیگر نیز رقم بخورد، می‌تواند یک الگویی برای کل کشور باشد.

احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: حفاظت مشارکتی از عرصه‌های طبیعی و مناطق تحت مدیریت با مشارکت جوامع محلی اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به افتتاح سرمحیط بانی انارک افزود: در حوزه شهرستان نایین چهار منطقه مشخص شده است و شامل ۲ محدوده در بخش انارک و ۲ عرصه در بخش مرکزی است که این مناطق می‌توانند تکمیل‌کننده حلقه حفاظتی محیط زیست در منطقه عباس‌آباد باشند.

  لاهیجان‌زاده بیان کرد: استان اصفهان به واسطه ویژگی‌های اقلیمی نهفته از تنوع زیستی خیلی بالایی برخوردار است که حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار حفاظت شده جزو مناطق چهار‌گانه بوده و ۷۰۰ هزار هکتار منطقه، شکار ممنوع است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: در این استان مناطقی که پتانسیل و ظرفیت بالای حفاظتی دارند اما تحت مدیریت محیط زیست استان قرار نگرفته‌اند، بسیار زیاد است که به دلیل گستردگی زیاد این عرصه‌ها و همچنین کمبود نیروی انسانی و تجهیزات در محیط زیست و منابع طبیعی، باید از توان و ظرفیت‌های مردمی استفاده شود.


افتتاح سر محیط‌بانی انارک نایین


وی عنوان کرد: هم اکنون به دلیل استقبال بسیار خوب مردم انارک برای حفاظت از این ثروت ملی، سرمحیط‌بانی این بخش افتتاح شده است که اگر این اتفاق برای ۳ منطقه دیگر نیز رقم بخورد، می‌تواند یک الگویی برای کل کشور باشد.

لاهیجان‌زاده ادامه داد: ۲ استان یزد و کرمان آغازگر حفاظت مشارکتی در کشور بودند که البته بخش خصوصی به میدان آمده و با کمک مردم محلی حفاظت را انجام می‌دهد اما در نایین این حفاظت تماماً به همت مردم شکل گرفته است و باید این اتفاق به وقوع بپیوندد که تمام عرصه‌های باقی مانده استان را به کمک جوامع محلی حفاظت کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تصریح کرد: اینکه یک منطقه‌ای تحت حفاظت قرار بگیرد، مسائل حقوقی و قانونی زیادی را بر آن مترتب می‌کند و به واسطه این پشتوانه قانونی است که مناطق طبیعی ما پایدار باقی مانده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: اگر منابع طبیعی کشور را ثروت ملی بدانیم که در دل این ثروت انواع فلزات گران‌بها قرار دارد، عرصه‌هایی در منابع طبیعی وجود دارند که حکم الماس و یاقوت را داشته و به عنوان مکان‌های ویژه حفاظت شده اعلام شده و در طبقه‌بندی چهارگانه محیط زیست قرار می‌گیرند.

لاهیجان‌زاده تصریح کرد: در کشور ما حدود ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار عرصه حفاظت شده و شکار ممنوع وجود دارد که در مقابل این عرصه پهناور فقط ۳ هزار محیط‌بان داریم یعنی به طور متوسط هر ۶ هزار هکتار را یک نفر محیط‌بان می‌تواند محافظت کند؛ در جایی مثل شهرستان نایین این عدد به ۱۳ هکتار می‌رسد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اضافه کرد: سازمان محیط زیست چون از نظر کمی و کیفی جوابگوی حفاظت کافی از این مناطق نیست، در این چند سال رویکرد خود را تغییر داده است و بنا دارد که در یک چارچوب قانونی به کمک جوامع محلی این حفاظت را تقویت کند.

وی در خصوص مبحث حفاظت مشارکتی، افزود: به دلیل اینکه مردم خودشان را در قبال عرصه طبیعی مسؤول دیده‌اند، آمار به شدت افزایش پیدا کرده و نتایج درخشانی رقم خورده است.

لاهیجان‌زاده تصریح کرد: سازمان محیط زیست این موضوع را تکمیل و یک شیوه نامه برای حفاظت مردمی تدوین کرده است که حدود یک ماه پیش در کمیسیون زیربنای دولت تدوین و یک هفته پیش در دولت تصویب شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: در واقع این امر از نظر ابراز قانونی مصوبه دولت را گرفته و قرار است در شورای عالی محیط زیست نیز این موارد تکمیل شود که قدم خیر بزرگی برای این کار خواهد بود.

پایان پیام/۶۳۱۰۱/ع

منبع: فارس
شناسه خبر: 1630409

مهمترین اخبار ایران و جهان: