نیوز سیتی!
14 بهمن 1402 - 15:15

برای مردی که دردش درد مردم بود

به شهر گناوه می‌روم، به محض پارک کردن ماشین در گوشه‌ای از خیابان و قدم گذاشتن روی خاک این شهر، به این می‌اندیشم که روزهای زیادی، خاک این شهر زیر قدم‌های فردی به‌نام عبدالنبی نمازی بوده است، کوچه‌های این شهر، جای رد قدم‌های کودکی او و درختان کُنار، یادآور رشد این مرد مبارز است.

خبرگزاری فارس- بوشهر، فاطمه مظفری پور: شیخ سپید پوش جوان، نمازش را که تمام می‌کند برمی‌خیزد و رو به جمعیت می‌گوید: «او مردی بود که برای رفع دغدغه مردمش در هر نقشی که نیاز بود وارد می‌شد.» مردی از میان نمازگزار‌ها برمی‌خیزد و می‌گوید: «مهم‌تر، اینه که از شهر ما همچین آدمی رشد کرد.»

از هیجانی که مرد نمازگزار در گفتن حرفش داشت، لبخند روی لب جمعیت آمد و مسجد به بچ‌بچ خنده کشیده شد.

او اولین کسی بود که درِ خانه شیخ‌ها را کوبید

«وقتی امام رو دستگیر کردند آیت الله عبدالنبی نمازی از اولین کسایی بود که درِ خونه علمای وقت رو کوبید و خواستار ورود جدی علما برای دفاع از امام راحل شد.» این را زن کهنسالی که روی صندلی نمازگزاران نشسته است، می‌گوید.

بوشهر از تاثیر اثرگذاری این مرد تاریخ ساز بود که به حکم نماینده ولی فقیه در استان بوشهر در ۱۰‌ بهمن‌ماه، روز تشییع آیت‌الله نمازی، سیاه پوش شد و بانگ عزای عمومی یک روزه برای بوشهر نواخته شد.

حس عجیب جا پای آیت‌الله نمازی گذاشتن

به شهر گناوه می‌روم، به محض پارک کردن ماشین در گوشه‌ای از خیابان و قدم گذاشتن روی خاک این شهر، به این می‌اندیشم که روزهای زیادی، خاک این شهر زیر قدم‌های فردی به‌نام عبدالنبی نمازی بوده است، کوچه‌های این شهر، جای رد قدم‌های کودکی او و درختان کُنار، یادآور رشد این مرد مبارز است، کسی که جان بر کف به میدان علم آموزی رفت و از نجف اشرف تا قم را زیر پا گذاشت تا به حقایق عالم دست یابد و در روند روزمرگی، دردش، درد مردمش شد و سرتاپا برای رفع مشکل مردم دغدغه شد.

آیت‌الله نمازی کار خود را از عدالت‌محوری شروع کرد، تا آنجایی که در دستگاه‌ قضایی‌ حاکم‌ شرع‌ در منطقه‌ سرپل‌ ذهاب‌ و قصرشیرین‌ شد و سپس با سپربلا کردن خود در جنگ هشت‌ساله دفاع مقدس، چشم و سینه‌اش مجروح بمباران شیمیایی شد.

کسی که عمرش را برای درد مردم تکه تکه کرد 

او هربار پاره‌ای از عمرش را در سمتی که گمان داشت بهتر می‌تواند درد مردم را کم کند خرج می‌کرد، تا آنجایی که نماینده مردم استان بوشهر در مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌ در دوره‌ دوم‌ و سوم‌ شد و مردم او را شایسته تعیین سرنوشت خود می‌پنداشتند تا اینکه به عضویت‌ در جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ و سپس نیز دادستان‌ کل‌ کشور شد.

آیت الله عبدالنبی نمازی، مرد فراموش نشدنی تاریخ ایران است که از دل استان بوشهر پا بر گلیم خدمت گذاشت و سرانجام یک‌عمر جهاد این بزرگ‌مرد، سعادتمندی ماندگار او در تاریخ است.

پایان خبر/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1659097

مهمترین اخبار ایران و جهان: