نیوز سیتی!
13 دی 1402 - 04:01

ترکیه اجازه تردد 2 کشتی مین‌روب انگلیس به مقصد اوکراین را صادر نکرد

ترکیه روز سه شنبه اعلام کرد که امکان تردد کشتی‌های مین روب انگلیس به مقصد اوکراین را از آب‌های خود صادر نخواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نیروی دریایی ترکیه روز سه شنبه با استناد به یک پیمان بین‌المللی اعلام کرد که ۲ فروند کشتی مین روب انگلیس به مقصد اوکراین نمی‌توانند از آب های این کشور تردد کنند.

به گزارش وبگاه «پولیتیکو» ترکیه اعلام کرد که به متحدان خود در ناتو اطلاع داده است که این کشتی‌ها اجازه تردد در آب‌های این کشور را نخواهند داشت.

«گرانت شاپس» وزیر دفاع  انگلیس ماه گذشته اعلام کرد که نیروهای مسلح اوکراین قراردادی برای خرید کشتی‌های کلاس «سند داون» از نیروی دریایی  این کشور منعقد کرده‌اند.

فرمانده نیروی دریایی ترکیه اخیرا اظهار داشت که ترکیه می‌تواند امنیت دریای سیاه را تامین کند و خواهان حضور آمریکا یا ناتو در این منطقه مهم نیست.

فرمانده نیروی دریایی ترکیه با اشاره به درگیری‌های اخیر صورت گرفته بین روسیه با گرجستان و اوکراین گفت: «ناتو در تلاش است اقداماتی را در دریای سیاه انجام دهد، اما ما اعلام می‌کنیم که این اقدامات را خودمان در دریای سیاه انجام خواهیم داد و نمی‌خواهیم ناتو یا آمریکا در دریای سیاه باشند.»

ترکیه، متحد ناتو در دریای سیاه با اوکراین و روسیه همسایه است و روابط خوبی با هر دو دارد. بر اساس معاهده ۱۹۳۶ مونترو، ترکیه بر تنگه‌های «بسفر» و «داردانل» کنترل دارد و در صورت تهدید یا در زمان جنگ می‌تواند عبور کشتی‌های جنگی را محدود کند.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تا زمانی که جنگ روسیه با اوکراین ادامه دارد، کشتی های اهدایی بریتانیا به اوکراین اجازه عبور از ترکیه به دریای سیاه را نخواهند داشت.»

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1624953

مهمترین اخبار ایران و جهان: