نیوز سیتی!
04 بهمن 1402 - 23:23

مجلس نمایندگان ایتالیا توافق مهاجرتی با آلبانی را تصویب کرد

مجلس نمایندگان ایتالیا توافق بحث برانگیز مهاجرتی دولت با آلبانی برای مقابله با هجوم مهاجران را تصویب کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "دی ولت" آلمان، مجلس نمایندگان ایتالیا روز چهارشنبه توافقنامه دولت این کشور با آلبانی را برای اسکان مهاجران در حین رسیدگی به درخواست پناهندگی آنها را تصویب کرد. این پیشنهاد با 155 رای موافق، 115 رای مخالف و دو ممتنع تصویب شد و اکنون به سنا ارائه می شود، جایی که دولت راستگرای نخست وزیر جورجیا ملونی در آن نیز اکثریت را در اختیار دارد.

"جورجیا ملونی"، نخست وزیر ایتالیا و ادی راما، همتای آلبانیای وی این ابتکار را در نوامبر گذشته اعلام کردند. آلبانی سپس تا 36000 مهاجر را در دو مرکز به مدت یک سال اسکان خواهد داد، در حالی که ایتالیا درخواست های پناهندگی آنها را در یک روند سریع بررسی می کند.

دادگاه قانون اساسی آلبانی در ماه دسامبر تصویب این توافقنامه را تا بررسی قانون اساسی آن به حالت تعلیق درآورد. راما گفت که مطمئن است این دادگاه هیچ تخلفی را تشخیص نخواهد داد.

ایتالیا مدت‌هاست که به دنبال کمک از دیگر کشورهای اتحادیه اروپا برای پذیرش ده‌ها هزار مهاجری است که سالانه به این کشور می‌رسند. آلبانی امیدوار است به اتحادیه اروپا بپیوندد و ایتالیا به شدت از پیشنهاد آن حمایت کرده است.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا از این توافق به عنوان یک ابتکار مهم برای مقابله با مهاجرت استقبال کرد. با این حال، گروه های حقوق بشر در این باره ابراز نگرانی کردند که ایتالیا در سایه این توافق از تعهدات بین المللی خود چشم پوشی کند.

اپوزیسیون ایتالیا این توافق را یک تمرین تبلیغاتی پرهزینه در آستانه انتخابات اروپا در سال جاری و تلاشی شرم آور برای تبدیل آلبانی به گوانتاناموی ایتالیا توصیف کرد.

بر اساس این توافق، دو مرکز پذیرش با تامین مالی ایتالیا در آلبانی ساخته خواهد شد. تا 3000 مهاجری که توسط گارد ساحلی ایتالیا در دریای مدیترانه نجات یافته اند، در آنجا اسکان موقت داده می شوند تا آنها منتظر تصمیم در مورد پرونده پناهندگی خود باشند. ادی راما، نخست وزیر آلبانی، این توافق را ژست «همبستگی» با ایتالیا توصیف کرد.

در جریان مناظره در پارلمان ایتالیا، سیاستمداران اپوزیسیون، نخست وزیر ناسیونالیست دست راستی "جورجیا ملونی" را به سوء استفاده از پناهندگان به دلیل «تبلیغات انتخاباتی» متهم کردند. آنها استدلال می کنند که این توافق تاثیر کمی بر تعداد مهاجران در ایتالیا خواهد داشت، اما بسیار گران خواهد بود. اپوزیسیون هزینه دوره پنج ساله موافقتنامه مهاجرت را بیش از 650 میلیون یورو برآورد می کند.

در آلبانی هم احزاب مخالف گفتند که این توافقنامه استانداردهای بین المللی در مورد حقوق پناهجویان را نقض می کند. همچنین برای امنیت کشور "خطرناک" است. دادگاه قانون اساسی آلبانی در حال بررسی این توافق است و می خواهد تا 6 مارس دراین باره تصمیم بگیرد.

عفو بین‌الملل هم نسبت به نقض حقوق بشر ناشی از این توافق، به ویژه به دلیل بازداشت خودکار و بالقوه طولانی مدت مهاجران هشدار داد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1648897

مهمترین اخبار ایران و جهان: