نیوز سیتی!
22 خرداد 1402 - 15:09

خط ویژه| دفاع روزنامه غربگرا از بتن ریزی در صنعت هسته‌ای

تأمین داروی بیماران خاص از جمله کودکان، یکی از کاربردهای مهم صنعت هسته ای است؛ همان داروهایی که دولت های غربی از ورود آن به ایران جلوگیری می کنند. با این حال جریان غربگرا صنعت هسته ای را هزینه‌ساز و تنش زا معرفی می‌کند.

فارس پلاس؛ خط ویژه - خط ویژه، رصدی است روزانه از لابه‌لای روزنامه‌های داخلی و عملیات رسانه‌ای پایگاه‌های خبری رسانه‌های ضد انقلاب، در این رصد  برآنیم که بتوانیم خطوط مشترک میان بعضی از رسانه‌های داخلی و ضد انقلاب را بررسی و تحلیل کنیم.

*******

دفاع روزنامه غربگرا از بتن ریزی در صنعت هسته ای

شبکه ضدایرانی «اینترنشنال» با ذوق زدگی از سرمقاله روزنامه هم میهن تمجید کرد. این روزنامه منتسب به جریان غربگرا در مطلبی با عنوان «درس آموزی هسته ای» نوشت:«با ورود به سال ۱۴۰۲ دقیقا دو دهه از چالش هسته‌ای ایران می‌گذرد؛ رخدادی که تاثیرگذاری آن بر مجموعه روندهای سیاست داخلی و خارجی، اقتصاد و به‌تبع آن، شرایط اجتماعی و حتی روانی مردم انکارشدنی نیست.»


انتشار مطلبی در روزنامه هم‌میهن درباره تنش زا و هزینه زا بودن صنعت هسته‌ای

 

در ادامه این مطلب آمده است:«دانش و صنعت هسته‌ای سکه‌ای دوروست که همچون ژانوس اسطوره رومی، چهره‌ای دوگانه دارد. یکی، چهره آرامش‌بخش و امیدآفرین که می‌تواند حس اطمینان جامعه به آینده توسعه کشور را تقویت کند و به‌ویژه در حوزه انرژی، نگرانی‌ها و دغدغه‌ها درباره اتکا و وابستگی به سوخت‌های فسیلی در آینده را کاهش دهد. اما چهره دوم، نه فقط امیدی نمی‌آفریند که با قرار دادن کشور در مسیر تهدیدها و تحریم‌های مداوم بیرونی، ایران را با خطر تعلیق و تعطیل توسعه مواجه می‌کند که حاصل آن، افزایش فقر، فساد، کاهش شفافیت و افزایش ریسک‌های اقتصادی و نهایتاً مهاجرت گسترده نخبگان و جوانان و دانشمندان و کارآفرینان است.»

این روزنامه غربگرا در ادامه نوشت:«نگاهی به دو دهه کشاکش هسته‌ای ایران، نشان از آن دارد که هر دو چهره فعالیت‌های هسته‌ای واقعیت دارد؛ اما هرچه گذشته، هژمونی چهره دوم بر افکارعمومی جامعه ایران بیشتر شده است. این واقعیت، نه امروز که یک دهه قبل خود را آشکار کرد.»

در دولت قبل برخی مدیران ارشد دولتی همصدا با جریان غربگرا، صنعت هسته‌ای را امری تنش‌زا و هزینه‌ساز جا زده و مدعی بودند که از این صنعت آبی برای مردم گرم نمی‌شود. کار به جایی رسید که ذیل توافق خسارت بار برجام، در قلب راکتور هسته‌ای بتن ریخته شد. اما با اینکه در دولت قبل محدودیت‌های گسترده‌ای در صنعت هسته‌ای ایجاد شد اما نه تنها تحریم‌ها لغو نشده بلکه بر تعداد و گستره تحریم‌ها نیز افزوده شد. به عبارت دیگر در مقطعی که در قلب راکتور هسته ای بتن ریخته شد، تحریم ها حدودا 2 برابر شد.


بازتاب مطلب روزنامه هم‌میهن در رسانه صهیونیستی اینترنشنال

 

افزایش تحریم‌ها به‌رغم بتن ریزی در صنعت هسته‌ای، از نتایج دیپلماسی التماسی بود. اما در دولت سیزدهم با تغییر رویکرد در این خصوص، شاهد موفقیت‌های چشمگیر در صنعت هسته‌ای بودیم. چندی پیش رئیس‌سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد: «همکاران ما در سال ۱۴۰۱، یک سال پرنشاط و پرتحرک را تجربه کردند به‌طوری که ما ۱۵۹ دستاورد دانشی، فناوری و صنعتی داشتیم... خوشبختانه بیش از ۱۴۰ بخش صنعتی کشور نظیر صنایع فولاد، سیمان، پتروشیمی و آزمایشگاهی و سایر بخش‌های گوناگون از دستاوردهای ما استفاده می‌کنند.»

یکی از کاربردهای مهم صنعت هسته ای در داخل کشور، تأمین داروی بیماران خاص و از جمله کودکان است، همان داروهایی که دولت های غربی از ورود آن به ایران جلوگیری می کنند.

رهبر معظم انقلاب- ۱۳ دی ۸۶- در دیدار دانشجویان دانشگاه‌های استان یزد فرمودند: «در داخل کشور خودمان جنجال راه‌انداختند که آقا انرژی هسته‌ای هزینه‌ بدون سود است؛ چرا دارید این کار را می‌کنید؟...اول گفتند نمی‌شود، نمی‌توانیم؛ بعد که دیدند توانستیم، گفتند آقا این هزینه‌ای است که سود ندارد، فایده‌ای ندارد.»

نکته قابل تأمل اینجاست که در دولت قبل حتی آب خوردن مردم نیز به تحریم‌ها و اخم و لبخند دشمن گره خورد. این رویکرد تأسف برانگیز ضمن تشویق دشمن به تشدید گستاخی و فشار، مردم را نیز گلایه‌مند و آزرده خاطر کرد. کار به جایی رسید که در مناطقی از جمله غیزانیه در خوزستان، مردم با مشکلات زیادی در حوزه تأمین آب مواجه شدند.

 

مسابقه سیاه نمایی و نمایش چهره ای اسفناک از ایران

بی بی سی فارسی در مطلبی نوشت:«هشدار: این مطلب ممکن است برای برخی از مخاطبان آزار دهنده باشد روزنامه اعتماد به نقل از منابعی از کودک آزاری در یک مرکز نگهداری کودکان خبر داده است. یکی از مربیان این مرکز گفته «دست و پای کودکی حدود هفت تا هشت ساله بدلیل شب ادراری با اتو سوزانده شده و این کودک در حمام یک ساختمان قدیمی زندانی شده و به او نان خشک و آب داده‌اند.» به گفته این مربی «این روند یک هفته ادامه داشته است. »


استقبال بی‌بی‌سی فارسی از مطلب روزنامه اعتماد در درباره یک کودک آزاری

 

گویا برخی رسانه های منتسب به جریان غربگرا، برای نمایش سیاه نمایی و ارائه چهره ای وحشتناک و غیرقابل تحمل از ایران، با یکدیگر و همچنین با رسانه های معاند مسابقه دارند.

این رسانه ها هیچ میانه ای با اخبار خوب و امیدبخش نداشته و گویا از آزردن روح و روان مردم لذت می برند. قطعا انتشار گزارش های آسیب شناسانه در حوزه های مختلف، امری لازم و ضروری است. اما تفاوت ملموسی میان نقد آسیب شناسانه و سیاه نمایی مطلق وجود دارد.

در جدیدترین نمونه، روزنامه اعتماد در گزارشی به کودک آزاری در ایران پرداخته و رسانه های ضدایرانی از جمله بی بی سی فارسی با آب و تاب به بازنشر آن پرداخته اند.

یک سوال؛ آیا بی بی سی فارسی اجازه دارد که گزارش هایی مشابه درباره اخبار داخل انگلیس منتشر کند؟! پیش از این بارها اتفاق افتاده که گزارش هایی با چاشنی سیاه نمایی مطلق توسط رسانه های غربگرا منتشر شده و به فاصله کوتاهی مشخص شده که گزارش مذکور بی اساس بوده و هیچ نسبتی با واقعیت نداشته است.

به عنوان نمونه در سالهای گذشته و پس از وقوع سیل در امامزاده داوود، یکی از رسانه های غربگرا مدعی شد که 200 جسد در زیر سیل مدفون است، در پیگیری های بعدی مشخص شد که تعداد پیکرهای جان باختگان کمتر از 3 نفر است. خبر اول به سرعت در رسانه های معاند بازنشر شد اما تکذیبه این خبر دروغ دیگر دیده نشد.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1280609

مهمترین اخبار ایران و جهان: