نیوز سیتی!
05 تیر 1402 - 07:40

بازار خرید تضمینی گندم در خراسان جنوبی داغِ داغ+ فیلم و تصویر

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۸ هزار و ۸۳۴ تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده است که در مقایسه با سال قبل در همین مدت نشان از رشد ۶۰ درصدی خرید تضمینی گندم در خراسان جنوبی دارد.

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ سمیه محمدی، هر چه بر شدت گرما افزوده می‌شود به همان نسبت هم دشت و زمین‌های زیرکشت برکت خدا زودتر زودتر آماده برداشت می‌شود.

رقص گندم زارها در دشت‌های بیکران زیرکشت این قوت لایموت و استراتژیکی جلوه‌هایی از قدرت لایزال الهی را در خراسان جنوبی تشنه و زخم خورده از قهر ٢٢‌ساله طبیعت به نمایش می‌گذارند.

همین‌که چشم آسمان گریان می‌شود لبخند خرسندی و زیر لب شکر خدا گفتن کشاورزان نیز به عرش اعلا می‌رسد. آسمان که بگیرد و کشاورز گندمکار هم اشک شوق می‌ریزد به‌واسطه این رحمت و برکت چرا که می‌داند با هر قطره قطره باران‌ها دانه‌های گندم هم از دل زمین خواهند رویید و قوت قلب همه خواهند شد.

همه چشم امید می‌دوزند به موسم برداشت گندم و برداشت خوب هم بستگی به باران‌های زمستانی و بهاری با عافیت دارد تا این دانه‌ها طلایی از دل سیاه زمین بتوانند سر برآوردند سبب خرسندی همه شوند چرا که گندم قوت لایموت همه مردم است.

اما گاهی با این که کشاورزان دل به آسمان می‌دهند که بر سر گندم زارهایشان ببارد اما چون رحمت کمی نصیب این زمین‌ها در موعد مقرر می‌شود شاید گندم‌ها سر از خاک برآوردند اما آن‌قدر رشد نمی‌کنند که بتوان آن‌ها را درو کرد و گندمی برداشت به همین واسطه این گندم زارها می‌شوند علوفه دام‌ها و محل چرای آن‌ها.

اکنون نیز بازار خرید تضمینی گندم برای آن‌هایی که مازاد بر نیاز دارند داغ است و برخی از کشاورزان نیز از این که گندم با قیمت کمی از آن‌ها خریداری می‌شود و گاهی هم به موقع مطالباتش پرداخت نمی‌شود گلایه دارند.

گلایه آن‌ها هم از این بابت است که با این که قیمت اغلب نهاده‌های کشاورزی افزایش چشمگیری داشته است اما قیمت گندم چندان افزایش نیافته است و درآمد حاصل از آن‌ها هزینه داشت و برداشت را پاسخ‌گو نیست و گاهی مجبورند از جیب خویش نیز برای این هزینه بپردازند.

 

 

کیفیت خوب گندم برداشت شده

رضا خرسند، یکی از کشاورزان گندمکار روستاهای اطراف آرین شهر قائنات در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهارداشت: محصول گندم از قدیم الایام با توجه به نیاز اکثر جامعه به این محصول کشت می‌شود.

وی افزود: هر‌ساله اهالی این روستا به امید بارش‌های بهاری بخشی از اراضی کشاورزی خود را به کاشت گندم اختصاص می‌دهند.

وی اضافه کرد: زمین‌های که به‌منظور کشت گندم دیم انتخاب می‌شود هر دو سال یکبار به کشت این محصول اختصاص می‌یابد و بعد از آن هندوانه و خربزه در این اراضی کاشت می‌شود.

این گندمکار گفت: محصول اغلب اهالی به‌اندازه مصرف خودشان و اطرافیانشان است و اگر مازاد بر آن داشتند از طریق شرکت تعاونی‌های مربوط به‌صورت تضمینی آن را به دولت می‌فروشند.

خرسند بیان داشت: کیفیت گندم‌های برداشت شده در این منطقه بسیار خوب بوده و آرد بسیار خوبی از آن به‌دست می‌آید و متقاضیان فراوانی دارد.

پرداخت ۳.۳ درصد مطالبات گندمکاران استان

محمد رزقی، مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهارداشت: آخرین وضعیت سطح قابل برداشت گندم آبی و دیم در استان ۱۹ هزار و ۳۳ هکتار است.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال از این میزان سطح زیرکشت ۴۹ هزار و ۷۳۷ تن گندم در استان تولید شود.

رزقی یادآور شد: بهره برداران گندم کار خراسان جنوبی ۱۳ هزار نفر هستند.

وی با اشاره به این که برداشت گندم در استان از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز و تا مردادماه ادامه دارد افزود: ۱۷ مرکز خرید در سطح استان پیش‌بینی گردیده که گندم مازاد بر نیاز کشاورزان را خریداری کنند.
مدیر امور زارعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان این که میزان خرید تضمینی گندم در استان تا ۲۹ خرداد‌ماه ۷ هزار و ۸۷۶ تن به ارزش ۷۹۲ میلیارد ریال بوده است، خاطرنشان کرد: تا کنون ۲۶ میلیارد ریال معادل ۳.۳ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شده و بقیه طی روزهای آینده پرداخت خواهد شد.

به گفته وی پیش‌بینی اولیه خرید تضمینی گندم ۱۱ هزار تن با قیمت مصوب ۱۳ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است که این مبلغ در دست بررسی شورای اقتصاد است و اگر افزایش یابد ما به تفاوت آن به‌حساب کشاورزان پرداخت خواهد شد.

رشد ۶۰ درصدی خرید گندم تضمینی 

سید حسن رضوی، مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی نیز در این رابطه به خبرنگار فارس گفت: طرح خرید تضمینی گندم در استان از ۲۰ اردیبهشت ماه آغاز و تا پایان فصل برداشت در خراسان جنوبی ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به این که تاکنون ۸ هزار و ۸۳۴ تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده است، یادآور شد: سال گذشته در همین تاریخ ۵ هزار و ۵۳۸ تن گندم از کشاورزان خریداری شده بود که مقایسه این آمار نشان از رشد ۶۰ درصدی خرید گندم در استان دارد.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی بیان داشت: دراستان حدود ۵۰ نفر در اجرای طرح خرید تضمینی گندم در ۱۵ مرکز فعال در این زمینه با تعاون روستایی همکاری دارند.

رضوی افزود: پیش‌بینی می‌شود تا پایان اجرای این طرح بیش از ۱۲ هزار تن گندم از کشاورزان به‌صورت تضمینی خریداری شود.

وی به مزایای اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: تحویل گندم مستقیم و بدون واسطه، تحویل گندم در نزدیکترین محل به مزرعه کشاورزان و تضمین پرداخت وجه گندم کشاورزان از‌جمله این مزایا است.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: بیشتر شرکت‌های تعاونی تولید با استفاده از کمباین‌ها خودشان و یا کمباین‌های مهاجر برنامه‌ریزی برداشت را انجام می‌دهند.

پایان پیام/۶۹۰۲۷

منبع: فارس
شناسه خبر: 1309697

مهمترین اخبار ایران و جهان: