نیوز سیتی!
24 خرداد 1402 - 19:16

کرملین: وضعیت عملیات در اوکراین تغییری نمی‌کند

سخنگوی کاخ کرملین با بیان اینکه عملیات نظامی ویژه روسیه در دونباس یک عملیات حقوق بشری است، گفت که حسن نیت مسکو در توافق صادرات غلات از اوکراین نیز بی‌انتها نخواهد بود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه امروز (چهارشنبه) بر عدم تغییر وضعیت عملیات نظامی ویژه در اوکراین تاکید کرد.

پسکوف طی نشست خبری در کرملین گفت: «عملیات نظامی ویژه در دونباس یک عملیات حقوق‌بشری است و ما نه به تغییر نام و نه به تغییر وضعیت آن فکر نمی‌کنیم».

دولت روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ بعد از اعلام به رسمیت شناختن جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین، دستور آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دونباس با هدف حفاظت از مردم این منطقه و همچنین پاکسازی دولت نئونازی کی‌یف را صادر کرد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، پسکوف با بیان اینکه ممکن است یک کشور یا گروهی از کشورها خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا موسوم به «نورد استریم ۱» را منفجر کرده باشند، توضیح داد:‌ «فرصتی برای شرکت در تحقیقات حول این خرابکاری به روسیه داده نشده ولی امیدواریم برای اثبات حقایق، تحقیقات شفاف باشند».

سخنگوی کرملین ضمن اشاره به خلف وعده غرب در اجرای بخش دوم توافق صادرات غلات از بنادر اوکراین مربوط به روسیه، اظهار داشت: «روسیه چند بار با حسن‌نیت توافق غلات را تمدید کرده است. اما حسن نیت ما در مورد این توافق، همیشگی نیست و ممکن است در پایان این دوره از آن خارج شویم».

طبق این گزارش، پسکوف در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌ها حول اظهارات «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه برای شرکت‌کردن در اجلاس گروه «بریکس»، تصریح کرد: «ما اطلاعاتی در این زمینه نداریم و نمی‌دانیم او به چه عنوان و با چه هدفی می‌خواهد در این نشست حاضر شود».

پیشتر روزنامه «آپینییِن» چاپ فرانسه به نقل از منابع آگاه ارشد گزارش داده بود که ماکرون در تماس تلفنی با «سیریل رامافوزا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی از او خواسته برای نشست آتی بریکس در پرتوریا دعوت شود تا اولین مقام غربی باشد که در این اجلاس شرکت می‌کند.

به نوشته اسپوتنیک، وی ضمن اشاره به آغاز نشست عمومی مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبوگ در روز جمعه، گفت که «ولادیمیر پوتین»‌ رئیس جمهور روسیه امروز با «مانوئل مارِرو کروز» نخست‌وزیر کوبا دیدار خواهد کرد و سپس به این شهر می‌رود.

این مقام روس با بیان اینکه شبه جزیره کریمه بخشی از خاک فدراسیون روسیه است و کسی نمی‌تواند آن را اجاره کند، افزود: «پوتین اطلاعات عملیات نظامی ویژه را از چندین منبع دریافت می‌کند و درک درستی از وضعیت میدانی دارد».

پیش از این، «ایگور ژوکوا» معاون رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور اوکراین تهدید کرده بود که هدف نهایی ضدحمله این کشور علیه روسیه، بازپس‌گیری تمام قلمرو به خصوص کریمه است.

پسکوف همچنین با اعلام خبر تماس تلفنی پوتین با رئیس جمهور حکومت انتقالی در جمهوری مالی، اظهار داشت: «پوتین در حال مذاکره با مالی در زمینه روابط تجاری و اقتصادی از جمله فروش گندم روسیه به مالی و همچنین کود و سوخت است».

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1285553

مهمترین اخبار ایران و جهان: