نیوز سیتی!
07 تیر 1402 - 09:00

توصیه‌های حجت‌الاسلام موسوی مطلق از صحرای عرفات برای روز عرفه+فیلم

حجت‌الاسلام سید عباس موسوی مطلق استاد اخلاق که این روزها برای انجام فریضه حج در عربستان به سر می‌برد، با ارسال فیلمی از صحرای عرفات، توصیه‌هایی برای ایرانیان در روز عرفه داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام سید عباس موسوی مطلق استاد اخلاق که این روزها برای انجام فریضه حج در عربستان به سر می‌برد، با ارسال فیلمی اختصاصی از صحرای عرفات برای خبرگزاری فارس، توصیه‌هایی به ایرانیان در روز عرفه داشت. فیلم این سخنان را اینجا ببینید:

 

ما روزی اهل جای دیگری بودیم

حجت‌الاسلام موسوی مطلق در این سخنان اظهارداشت: چرا به عرفه، عرفات می‌گویند؟ اول این است که آدم و حوا که از بهشت اخراج شدند، در این سرزمین به هم رسیدند. یعنی این سرزمین محل وصال است. ما روزی اهل جای دیگری بودیم، هر کسی کو دور ماند از اصل خویش/ باز جوید روزگار وصل خویش. اینجا سرزمین وصال به خداوند و حجت خداست.

عرفه روز انتخاب امیرالمؤمنین به جانشینی

این استاد اخلاق افزود: در نقل دیگری داریم که حضرت ابراهیم(ع) در چنین روزی توسط جبرائیل به این سرزمین آورده شد. در نقل دیگری داریم که خداوند در چنین روزی به پیامبر(ص) فرمان داد که جانشین خود را معین کرد. یعنی بحث ولایت امیرالمؤمنین(ع) را در این زمین دریافت کرد و در روز غدیر ابلاغ کرد. این آیه به او نازل شد که «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ؛ ای پیغمبر، آنچه از خدا بر تو نازل شد (به خلق) برسان که اگر نرسانی تبلیغ رسالت و اداء وظیفه نکرده‌ای» یعنی به نوعی روز عرفه روز انتخاب امیرالمؤمنین(ع) به عنوان جانشین پیامبر(ص) است.

وی با اشاره به اینکه یکی از سفارش‌های مؤکد در این روز دعاست. دعا در این روز به قدری مهم است براساس روایات تمام وقت را باید صرف دعا کرد، گفت: حتی روزه گرفتن با همه اهمیتی که دارد، اگر مانع دعا کردن می‌شود، نباید روزه گرفت.

موسوی مطلق با بیان اینکه چگونه باید دعا کنیم، تصریح کرد: همچنان که ابراهیم خلیل الرحمان دعا کرد و امام حسین(ع) در دعای عرفه، دعا کرده است، ابتدا باید اقرار به گناه کرد. اهل معنا می‌گویند در این روز به گونه‌ای دعا کنید که گویی در قیامت قرار دارید و اعضا و جوارح شما بنا دارند که علیه شما شهادت دهند.

این استاد اخلاق در پایان سخنان خود گفت: انسان باید اقرار کند و سپس از خدا طلب بخشش کند. براساس روایات پیامبر(ص) بزرگترین گناه در چنین روزی این است که کسی خیال کند روز عرفه رفته است و او مورد رحمت و بخشش خداوند قرار نگرفته است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1314353

مهمترین اخبار ایران و جهان: