نیوز سیتی!
10 تیر 1402 - 13:43

مسکو: استقرار سلاح هسته‌ای در بلاروس ناقض ان‌پی‌تی نیست

معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی مسکو در مینسک، پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (اِن‌پی‌تی) را نقض نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به استقرار تسلیحات تاکتیکی مسکو در خاک بلاروس، تاکید کرد که این اقدام ناقض پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نیست.

ریابکوف در پنجاهمین سالروز امضای پیمان «اِن‌پی‌تی» در گفت‌وگو با تاس اظهار داشت: اقداماتی که ما در چهارچوب فضای دفاعی مشترک اتحادیه روسیه و بلاروس اتخاذ کردیم، ماهیت اضطراری دارد.

وی تاکید کرد، ضمن اینکه، این اقدامات فراتر از الزامات و تعهدات بین‌المللی ما از جمله ان‌پی‌تی نیست. لازم است که دوباره تاکید کنیم، کنترل سلاح‌های هسته‌ای روسیه به کسی واگذار نخواهد شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اواسط ژوئن اعلام کرد که مسکو نخستین بخش از کلاهک‌های هسته‌ای خود را به بلاروس منتقل کرده و تا پایان سال، کار انتقال تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی به این کشور را تمام خواهد کرد. به گفته رئیس جمهور روسیه، استقرار تسلیحات در بلاروس، به نوعی عنصر بازدارندگی بوده و هشداری برای آنهایی است که در اندیشه تحمیل شکستی راهبردی به مسکو هستند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1321753

مهمترین اخبار ایران و جهان: