نیوز سیتی!
13 تیر 1402 - 01:02

خسارت سنگین آفات به نخیلات استان بوشهر/ لزوم تخصیص اعتبار ملی

بوشهر- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: مبارزه تلفیقی با سوسک چوب‌خوار نخیلات در استان بوشهر نیاز به تخصیص اعتبار ملی دارد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: آفات‌های متعددی نخلستان‌های استان بوشهر را تهدید می‌کند و چنانچه مراقبت‌های لازم و اقدامات مقابله‌ای صورت نگیرد خسارت‌های زیادی به نخل‌ها وارد می‌شود.

آفات خرما باعث خسارت‌های گسترده‌ای به نخیلات استان بوشهر می‌شود که در همین راستا مقابله با این آفات به صورت جدی در دستور کار جهاد کشاورزی استان بوشهر قرار گرفته است.

این آفات به قدری خطرناک هستند که می‌توانند نخل‌های که سال‌های سال عمر دارند و از نسلی به نسل دیگر رسیده‌اند را طعمه خود کنند. نخل‌هایی که محل درآمد خانواده‌ها هستند و ممکن است خسارت‌های جدی به آنها وارد شود.

خسارت آفات به نخیلات

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به برگزاری مانور مبارزه تلفیقی با سوسک چوب‌خوار نخیلات در استان بوشهر اظهار داشت: مقالبه با آفات به صورت جدی در دستور کار است.

سالانه چندین اصله نخل به دلیل فعالیت شدید این آفات فرو می‌افتد که خسارت سنگینی را به جامعه باغداری تحمیل می‌کند کبری توکلی خاطرنشان کرد: نخیلات استان از حدود یک دهه پیش تاکنون در معرض حمله دو آفت چوب‌خوار به نام‌های سوسک کرگدنی و شاخک بلند قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: حدود ۶ هزار هکتار از نخیلات شهرستان‌های دشتستان و تنگستان و جم و بوشهر به شدت تحت تأثیر قرار گرفته و ۱۸ هزار هکتار دارای آلودگی متوسط است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: سالانه چندین اصله نخل به دلیل فعالیت شدید این آفات فرو می‌افتد که خسارت سنگینی را به جامعه باغداری تحمیل می‌کند.

فعالیت آفت در عمق تنه

وی خاطرنشان کرد: به دلیل فعالیت آفت در عمق تنه و دور از دسترس بودن آفت از تأثیر سموم شیمیایی، کنترل این آفات بسیار سخت بوده و نیاز به تلفیق چندین روش مبارزه است که برای باغدار بسیار سنگین است.

علاوه بر سوسک‌های کرگدنی و شاخک بلند، سوسک سرخرطومی حنایی خرما نیز در یک کانون در شهرستان دشتی شناسایی شده است توکلی ادامه داد: روش‌های کنترل شامل نصب تله نوری، طعمه مسموم، تکریب و بهداشت باغ و تغذیه است که هزینه کنترل در هکتار حدود ۵۰ میلیون تومان است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون علیرغم پیگیری‌های دامنه دار در سطح ملی و استانی به منظور مبلغ آشنا کردن باغدار با شیوه‌های مدیریت تلفیقی آفت و ارائه کارآمد بودن این شیوه‌ها انجام شده است.

توکلی با تاکید بر تحقق طرح عملیاتی در سطح ملی برای مبارزه با این آفات بیان کرد: مانور مقابله با این آفات به طور گسترده در مناطق آلوده انجام شود تا بتوان در سطح ملی نیز اعتباراتی را برای این موضوع مصوب کرد.

لزوم ردیابی و تخصیص اعتبار

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اضافه کرد: متأسفانه از سال ۱۴۰۱ علاوه بر سوسک‌های کرگدنی و شاخک بلند، سوسک سرخرطومی حنایی خرما نیز در یک کانون در شهرستان دشتی شناسایی شده که نیاز به ردیابی و تخصیص اعتبار است.

وی به انجام اقدامات مختلف برای مقابله با آفات نخیلات اشاره و خاطرنشان کرد: این مانور اهمیت مقابله با آفات چوب‌خوار و آمادگی لازم برای این مقابله را با تاکید بیشتری نشان خواهد داد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1328309

مهمترین اخبار ایران و جهان: