نیوز سیتی!
13 تیر 1402 - 04:46

در حذف زبان فرانسوی‌ از دانشگاه‌های الجزائر

الجزایر تصمیم گرفته‌ با شروع سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها، زبان انگلیسی را جایگزین زبان فرانسوی کند، اقدامی که ناظران آن‌ را به تنش‌های جدید بین این کشور و فرانسه مرتبط می‌دانند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مقامات الجزایر تصمیم گرفته‌اند با شروع سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها در ماه سپتامبر، زبان انگلیسی جایگزین  زبان فرانسوی شود.

روزنامه «الشرق الاوسط» روز دوشنبه در این زمینه نوشت، در پی تنش‌های شدید سیاسی با پاریس، الجزایر روش هایی را برای شروع آموزش زبان انگلیسی به منظور جایگزینی زبان فرانسه آغاز کرد.

الجزایر ۱۳۰ سال مستعمره فرانسه بود و در سال ۱۹۶۲ پس از جنگ ویرانگر ۸ ساله استقلال یافت. فرانسه از عذرخواهی به خاطر این اشغال که منبع اختلاف با الجزیره است، امتناع کرده است.

دبیر کل وزارت تحصیلات عالی در روزهای گذشته نامه‌ای به مدیران دانشگاه ها ارسال کرد و از آنها خواست تا قبل از تعطیلات تابستانی جلساتی را تشکیل دهند و تا برای پذیرش زبان انگلیسی به عنوان زبان آموزشی در سال تحصیلی آینده آماده شوند. ناظران این تصمیم را به تنش‌های جدید بین الجزایر و فرانسه مرتبط دانستند.

الجزایر درخواست فرانسه برای بازگرداندن هزاران مهاجر غیرقانونی خود را رد کرده  و  فرانسه نیز با کاهش تعداد روادید صادر شده برای الجزایری‌ها به تلافی این اقدام واکنش نشان داد.

رئیس جمهور فرانسه اخیرا حین دیدار از الجزایر با مخالفت و اعتراض‌های مردم مسلمان این کشور آفریقایی مواجه شد (جزئیات بیشتر).

«عبدالمجید تبون» رئیس جمهور الجزایر نیز قرار بود اواسط ماه مه به فرانسه سفر کند، اما این سفر به ژوئن موکول شد و در نهایت هرگز اتفاق نیفتاد. لغو این سفر می‌تواند مربوط به اختلافات پایان نیافتنی دو کشور باشد.

ادارات الجزایر سال ۲۰۲۱ تصمیم گرفتند در بحبوحه تنش‌ها با فرانسه، استفاده از زبان فرانسوی را در مکاتبات خود متوقف کنند.

نیروهای اشغالگر فرانسه در آن زمان، تظاهرات کنندگان الجزایری را به صورت وحشتناک در مناطق «سطیف»، «قائمه» و «خراطه» در شرق الجزیره قتل عام کردند. بر اساس آمارهای رسمی، ۴۵ هزار نفر در این کشتار، جان خود را از دست دادند. این افراد، خواستار استقلال الجزایر بودند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1328753

مهمترین اخبار ایران و جهان: