نیوز سیتی!
27 خرداد 1402 - 07:17

قسط اول تسهیلات کاغذسازی زاگرس پرداخت شده است

با توافق بانک صنعت و معدن و مالک کارخانه کاغذسازی زاگرس مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان جهت کمک به کارخانه به تصویب رسید که بیش از یک ماه پیش قسط اول تسهیلات به میزان 30 میلیارد تومان به این کارخانه تزریق شد.

به گزارش فارس خبرگزاری فارس از شیراز، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس از تفاهم سرمایه‌گذار کارخانه کاغذسازی زاگرس و بانک صنعت و معدن بر مبلغ 400 میلیارد تومان خبر داد و گفت: کاغذسازی زاگرس قسط اول تسهیلات را در 25 اردیبهشت ماه به مبلغ 30 میلیارد تومان دریافت کرده است.

حمیدرضا ایزدی در گفتگو با خبرگزاری فارس در خصوص محصول تولیدی کارخانه اظهار داشت: یک گروه کارشناسی که نمایندگانی از سازمان صمت و انجمن کاغذسازان نیز در آن حضور داشتند سال گذشته از کارخانه کاغذسازی زاگرس بازدید و امکان تولید کاغذ تحریر توسط کارخانه را تایید کردند.

وی گفت: اعتبارات بانکها برای اختصاص تسهیلات سقف مشخصی دارد، بانک صنعت و معدن اعلام کرد تا سقف 400 میلیارد تومان امکان پرداخت دارد و مابقی کنسرسیوم می‌شود که با وجود نامه نگاری های انجام شده بانک دیگری جلو نیامد.

ایزدی با بیان اینکه محصول تولیدی کاغذسازی، کاغذ کرافت خواهد بود، افزود: مالک کاغذسازی و بانک صنعت و معدن در پرداخت 400 میلیارد تومان تسهیلات به توافق رسیدند و این اعتبار برای تولید کاغذ کرافت مناسب است.

گفتنی است کاغذ کرافت در صنایع بسته بندی و کارتن سازی کاربرد دارد.

معاون توسعه منابع سازمان صنعت معدن تجارت نیز در خصوص میزان تسهیلات پرداختی به کاغذسازی زاگرس به خبرنگار فارس گفت: سرمایه گذار کارخانه می گفت با 150 میلیارد تومان می تواند فاز اول راه اندازی کند.

سیدرضا ساداتی افزود: اقساط این تسهیلات به شکل فازبندی شده و اجرای طرح پرداخت می شود، بعضی زیرساختها مثل بخشی از انبار محصول و تابلو برق باقی مانده که میزان پرداخت این منابع به پیشرفت کار بستگی دارد.

ارزش گذاری کاغذسازی زاگرس بیشتر از منابع بانکی بوده است 

به گزارش فارس؛ کاغذسازی زاگرس در سازمان امور اقتصادی و دارایی به عنوان سرمایه گذار خارجی به ثبت رسیده و معنای آن این است که منابعی را از خارج کشور برای سرمایه‌گذاری منتقل می کند با این وجود از سال 84 تاکنون ارزش گذاری کارخانه بیشتر از منابع بانکی بوده است.

طبق اعلام سازمان صمت استان فارس میزان تسهیلات پرداختی به شرکت کاغذ زاگرس فارس در طول سالهای مختلف به این شرح بوده است:

1-مبلغ 150 میلیارد ریال سال 1392 - 1394 توسط بانک صنعت و معدن
2-مبلغ 250 میلیارد ریال سال  1395 توسط بانک صنعت و معدن
3- مبلغ 770  میلیارد ریال (سال 1398 لغایت آبانماه 1399) توسط بانک صنعت و معدن
4- مبلغ 180 میلیارد ریال توسط بانک تجارت (1390 مصوب و در سال 1391 قرارداد منعقد و تا سال98 پرداخت شده است  از این مبلغ 26 میلیارد ریال سپرده بانک )
5- جهت تکمیل طرح و با توجه به مصوبه سفر ریاست محترم جمهوربه استان؛ 6000 میلیارد ریال مصوب که سهم بانک 4000 میلیارد و سهم سرمایه گذار 2000 میلیارد ریال که از این مبلغ 300 میلیارد ریال در خرداد ماه 1402 پرداخت شد.

18 سالگی کاغذ زاگرس

کارخانه کاغذسازی زاگرس 24 مهر 1384 به شماره 35096 به ثبت رسید و سپس  مراحل اجرایی آن با انتخاب زمین در شهرک صنعتی آب‌باریک زرقان به مساحت 110 هزار متر مربع  آغاز شد

وجود ماشین آلات به‌روز و کارآمد و توان تولید انواع مختلف کاغذ از جمله کاغذ تحریر با به‌کارگیری روش جوهرزدایی کاغذ‌های باطله و بازیافتی و تبدیل آن‌ها به خمیر و ماده اولیه تولید کاغذ،  از ویژگی های این واحد صنعتی است که به گفته کارشناسان در صورت بهره‌برداری کامل به طور میانگین سالیانه حدود ۸۰ هزار تن انواع کاغذ، کرافت، لاینر، تست لاینر و تحریر را بدون استفاده از خمیر درخت و با فرایند بازیافت تولید و روانه بازار خواهد کرد.

مهرماه سال 1393 مرحوم محمد احمدی، استاندار اسبق فارس در بازدید میدانی از این واحد صنعتی در دست ساخت اعلام کرد: بخش خصوصی برای احداث این کارخانه تاکنون یک هزار و 700 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کرده است و برای تکمیل آن و همچنین اتمام فاز دوم نیز 800 میلیارد ریال دیگر هم هزینه خواهد شد.

وی اضافه کرد: سرمایه گذاران این پروژه برای تکمیل فاز دوم کارخانه خواستار دریافت تسهیلات شده اند که این موضوع از طریق صندوق توسعه ملی و مذاکره با یکی از بانک های عامل دنبال خواهد شد. 

در بازه زمانی سالهای ۹۲ تا ۹۵ دو فقره تسهیلات مجموعا به ارزش ۴۰ میلیارد تومان در اختیار این واحد صنعتی قرار گرفت.

نیمه دوم سال ۹۶ آغاز بحران کاغذ در کشور که با گذر زمان شدت یافت و کاغذسازی زاگرس یکی از چهار کارخانه ای بود که برای خودکفایی در تولید کاغذ روی آن حساب می‌شد.

سال ۱۳۹۸ با توجه به نیاز کشور به محصول کاغذ، این کارخانه در ذیل ۲۳ پروژه اولویت دار اقتصاد مقاومتی در استان فارس قرار گرفت که باید تا پایان سال تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسید، اما این اتفاق نیفتاد.

خرداد ۹۹، حمید رضا ایزدی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس  پیشرفت فیزیکی این واحد صنعتی را ۷۸ درصد اعلام کرد و ابراز امیدواری کرد که با رفع مشکلات و نصب تجهیزات و ماشین آلات خریداری شده این طرح به زودی شاهد بهره‌برداری از این مجتمع صنعتی، تولیدی باشیم.

سه ماه بعد، در مهر همان سال بابک دین پرست، معاون وقت هماهنگی امور مالی و توسعه منطقه ای وزیر کشور در جریان سفر به شیراز با اعتراض به عدم پیشرفت کار در کاغذسازی زاگرس گفت: این واحد صنعتی  باید سال گذشته به بهره برداری می‌رسید اما به دلیل بعضی از کوتاهی ها تا به امروز تکمیل آن معطل مانده است و دیگر هیچ توجیهی برای این تعلل وجود ندارد.

دین پرست مشکل کارخانه کاغذسازی زاگرس را تامین  برق اعلام کرد و از مسئولان استان خواست فکری اساسی برای حل مشکل کنند.

 وی سرمایه‌گذاری مالک را  در آن زمان سه هزار میلیارد تومان بیان کرد و گفت: این آمادگی وجود دارد که اگر تامین برق این مجموعه با مشکل روبرو شده حتی با شخص رییس جمهوری برای برطرف آن رایزنی گردد.

در همین بازه زمانی مبلغ ۷۷ میلیارد تومان دیگر توسط بانک صنعت و معدن به کارخانه تزریق شد. 

با این وجود مشکل برق کاغذسازی زاگرس پابرجا باقی ماند تا واپسین روزهای مهرماه ۱۴۰۰ در حالی که پیشرفت فیزیکی کارخانه به ۸۷ درصد رسیده بود رئیس جمهور در جریان سفر به استان فارس سرزده از آن   بازدید کرد و پس از شنیدن سخنان مالک که خواهان ۶۰۰ میلیارد تسهیلات برای خریداری و نصب تابلو های برق بود، با تاکید بر پرداخت تسهیلات، گفت: مراکز تولیدی از این دست در اولویت دریافت تسهیلات و منابع مالی هستند، نه افرادی که این منابع را در جای دیگری هزینه می‌کنند.

در حالی که کشور برای تأمین کاغذ نیاز به واردات دارد، به هیچ وجه قابل قبول نیست یک کارخانه کاغذ‌سازی که بخش قابل توجهی از آن احداث شده، برای تکمیل و بهره‌برداری سال‌ها معطل تسهیلات باشد 

رئیس جمهور تصریح کرد: در حالی که کشور برای تأمین کاغذ نیاز به واردات دارد، به هیچ وجه قابل قبول نیست یک کارخانه کاغذ‌سازی که بخش قابل توجهی از آن احداث شده، برای تکمیل و بهره‌برداری سال‌ها معطل تسهیلات باشد و بناها و تجهیزات آن بدون استفاده بماند و فرسوده شود.

چالش تسهیلات

کمی بعد از سفر ریاست جمهوری به فارس جلسات کارشناسی برای تعیین میزان تسهیلات آغاز شد و چالش جدیدی رخ نمود. مالک کارخانه که تا پیش از این میزان اعتبار مورد نیاز را ۶۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده بود در بررسی های کارشناسی با استناد به تغییر قیمت ‌ها و افزایش هزینه ها درخواست ۱۲۰۰ میلیارد تومان تامین نقدینگی برای تکمیل وام صنعتی خود را داشت.

با این حال یکسال بعد از سفر ریاست جمهوری، در ۲۱مهرماه سال ۱۴۰۱ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای شرکت در مراسم یادروز حافظ به شیراز سفر کرده بود پس از بازدید از کاغذسازی زاگرس با اشاره به مشقات حوزه تامین کاغذ تحریر گفت: ما مصمم هستیم با وجود تمام مشکلات موجود، موضوع تسهیلات این کارخانه برطرف شود.

وی شش ماه بعد، دهم اسفندماه سال گذشته، در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران به توزیع کاغذ بین ناشران اشاره کرد و گفت: برای کاغذ زاگرس فارس برنامه‌های ویژه‌ای در دستور کار است و تا نیمه اول سال آینده این کارخانه به چرخه تولید خواهد آمد.

گرچه با آغاز فرایند دریافت تسهیلات به نظر می رسد فاز نخست این کارخانه در فرجه زمانی ذکر شده توسط وزیر ارشاد، به بهره برداری برسد، اما هزینه‌بر بودن فاز تحریری کارخانه که به گفته سازمان صمت استان بین ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و‌ خارج از توان بانک است، سبب شده این واحد صنعتی کار خود را با تولید کاغذ کرافت آغاز کند.

گزارش از: فاطمه حبیبی

پایان پیام/ن

منبع: فارس
شناسه خبر: 1289509

مهمترین اخبار ایران و جهان: