نیوز سیتی!
17 تیر 1402 - 08:23

احیای رسوم و فرهنگ غنی خارگی یک ضرورت است

بوشهر- بخشدار ویژه خارگ خواستار احیای آداب و رسوم و فرهنگ غنی خارگی شد.

محمدرضا دشتی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه خارگ قدیمی‌ترین سند اثبات خلیج فارس را در دل خود جای داده است، اظهار داشت: این جزیره با وجود آثار باستانی متعدد از غنی‌ترین جزایر ایران اسلامی از لحاظ تاریخی محسوب می‌شود.

وی افزود: مراسم سنتی خارگی اعم از لیوا، دوت و… از جمله آئین‌های منحصر به فرد و خاصی هستند که همواره مورد استقبال قرار گرفته‌اند، اما لازم است تا ترویج و زمینه‌ی گسترش و فعالیت آنها بیش از پیش در دستور میراث فرهنگی قرار گیرد، چرا که فاصله نسل‌های جدید با آداب، رسوم و آئین‌های گذشتگان، خطر و تهدید بالقوه‌ای برای زنده نگه داشتن آنها بشمار می‌رود.

بخشدار ویژه خارگ تصریح کرد: گویش شیرین خارگی را خطر فراموشی تهدید می‌کند و این زنگ هشداری است تا با اشاعه آن به نسل‌های جدید و استفاده از آن به شیوه‌های مختلف در اقصی نقاط جزیره به، زمینه جاری شدن آن و احیای آن فراهم آید.

دشتی زاده خاطر نشان کرد: کشاورزی در این جزیره پیشینه‌ای بسیار قدیمی دارد، در گذشته بیش از ۷۰ باغ در این زمینه فعال بوده و محصولات بسیاری اعم از مرکبات و صیفی‌جات، تره بار و… ضمن کشت، از جزیره صادر می‌شد. با توجه به فن‌آوری های جدید کشاورزی در خارگ مجدد احیا شده و شرایط برای فعالیت علاقه مندان مهیا شود.

بخشدار ویژه خارگ گفت: شو نشینی خارگی به عنوان مرجع ثبت تاریخ شفاهی جزیره با حضور بزرگان و فرهیختگان علم و ادب خارگی در مسیر خود قرار گرفته تا بتواند ضمن پیوند زدن و نزدیک نمودن شهروندان به یکدیگر، فضایی نو و ارزشمند را برای اهالی خارگ رقم بزند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1341353

مهمترین اخبار ایران و جهان: