نیوز سیتی!
08 تیر 1402 - 20:20

انتظار ۱۰ ساله مردم دارالصابرین پایان می یابد

کرمان- رئیس جمهور جمعه ۹ تیرماه برای افتتاح و بهره برداری از پروژه آبرسانی به شهرهای بم و بروات در استان کرمان سفر می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور به همراه علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو صبح جمعه ۹ تیرماه به منظور افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های صنعت آب و برق با اعتباری بالغ بر هشت هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به استان کرمان سفر می‌کنند.

آبرسانی به شهرهای بم و بروات

تصفیه خانه آب شرب و آبرسانی به شهرهای بم و بروات از جمله طرح‌های آماده افتتاح است.

این پروژه شامل خط انتقال آب شرب به طول ۵۷ کیلومتر، ایستگاه پمپاژ به ظرفیت ۹۷۰ لیتر در ثانیه، دو مخزن ۱۰ هزار و پنج هزار مترمکعبی و ۴۰ کیلومتر خط برق است.

فاز نخست تصفیه‌خانه نیز به ظرفیت ۲۵۰ لیتر در ثانیه از مجموع یک هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه آماده افتتاح است.

۱۰ سال انتظار برای اتمام پروژه آبرسانی به بم

پروژه آبرسانی بم و بروات از سد نساء بیش از ۱۰ سال نیمه کاره بوده و در حالی که سد نساء یکی از بهترین آب‌های استان را از منشأ کوه‌های جبالبارز دارد، مردم شهرهای شرقی استان به ویژه بم از دسترسی به این آب باکیفیت محروم بودند.

تأمین، تصفیه و انتقال آب شرب شهرهای بم و بروات به میزان ۲۰ میلیون مترمکعب در سال و در فاز توسعه طرح شهرهای فهرج، ریگان و نرماشیر و ۱۴۲ روستای مسیر به میزان حدود ۱۰ میلیون مترمکعب در سال هدف (سال ۱۴۲۵) افق زمانی این طرح است که با توجه به وضعیت نامطلوب کمی و کیفی آب شرب منطقه و تبعات بهداشتی و اجتماعی ناشی از آن، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

بهره مندی ۲۴۰ هزار نفر از نعمت آب سالم و پایدار

این پروژه ۲۴۰ هزار نفر ساکنان شهرهای بم و بروات را تحت پوشش آب شرب سالم و پایدار قرار داده و طرح آبرسانی به سایر شهرستان‌های شرق استان از جمله فهرج، نرماشیر و ریگان هم در سال هدف، ۴۲۲ هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

خطوط انتقال تصفیه خانه سیرجان افتتاح می‌شود

همچنین افتتاح خطوط جمع‌آوری، انتقال و تصفیه‌خانه فاضلاب سیرجان نیز پس از مدت‌ها در این سفر به انجام می‌رسد تا مردم و صنعت شهرستان از مزایای آن برخوردار شوند.

این پروژه شامل ۳۷۳ کیلومتر خطوط جمع‌آوری و تصفیه‌خانه به ظرفیت ۲۶ هزار و ۵۵۰ مترمکعب در شبانه‌روز است.

افزایش سطح بهداشت عمومی و جلوگیری از آلودگی سفره‌های آب زیرزمینی، بازچرخانی آب و استفاده از پساب در صنعت از جمله فواید و اثرات مثبت اجرای این پروژه است.

جمعیت هدف این پروژه در فاز یک ۲۱۰ هزار نفر طراحی شده است.

طرح‌های حوزه برق

از دیگر پروژه‌هایی که جمعه به صورت رسمی با دستور رئیس جمهور افتتاح می‌شود، می‌توان به پست ۱۳۲.۲۰ کیلوولت سبزواران، خط ۴۰۰ کیلوولت شاهماران ۲، خطوط ۱۳۲ کیلوولت ارتباطی جیرفت و خط ۴۰۰ کیلوولت بم- جیرفت اشاره کرد.

همچنین در این سفر طرح‌های دیگری چون احداث، توسعه، اصلاح، بهینه‌سازی شبکه برق جهت برق‌رسانی به بیش از ۶ هزار و ۴۰۰ متقاضی فاقد برق، برق‌رسانی به تعداد ۱۲ روستای فاقد برق، برق‌رسانی به تعداد ۶۳۷ واحد مسکن ملی و تحویل پنل خورشیدی به عشایر استان به تعداد ۳۴۰ دستگاه افتتاح می‌شود.

شایان ذکر است شهرستان بم که در شرق استان کرمان قرار دارد، پس از زلزله فاجعه بار سال ۱۳۸۲ که منجر به کشته شدن هزاران نفر شد، به دار الصابرین معروف شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1318197

مهمترین اخبار ایران و جهان: