نیوز سیتی!
28 خرداد 1402 - 21:59

ستاد اجرایی فرمان امام خسارت واحدهای دامی را جبران می‌کند

گرمی- وزیر کشور گفت: در سیل اخیر گرمی یک هزار و ۵۰۰ واحد دامی از بین رفته که ستاد اجرای فرمان امام (ره) تمامی این خسارت را جبران می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد وحیدی عصر یکشنبه در جلسه شورای مدیریت بحران شهرستان گرمی اظهار کرد: از اولین لحظات وقوع سیل در شهرستان گرمی تمام نیروهای موجود در استانداری، وزارت بهداشت، وزارت کشور، بسیج سازندگی، بخشداران و دهیاران پای کار بودند که از این بابت از مجموعه مسئولان استان اردبیل قدردانی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه وقوع حوادث مشابه در کشور از چندین سال گذشته مشاهده می‌شود، تصریح کرد: ایران تقریباً جز پرحادثه ترین کشورها بوده که ضروری است برای تمامی اینها چاره اندیشی شود.

وزیر کشور با تاکید بر استحکام بناها و ساختمان‌های ساخته شده در مناطق روستایی گفت: ضروری است تا از ساخت و سازهای اماکن و سکونتگاه‌ها در مسیر روان آب‌ها خودداری شود تا دیگر شاهد چنین خسارت مالی و جانی به هموطنان نباشیم.

وحیدی با بیان اینکه باید بتوانیم با برنامه ریزی های مناسب و منسجم این بارش‌ها را به ذخایر آبی تبدیل کنیم، افزود: ضروری است تا با هدایت این آب‌ها به پشت سدها منبع غنی از ذخایر آبی داشته باشیم در غیر این صورت باید با ایجاد ابنیه های مقاوم مانع از ورود سیلاب به مناطق مسکونی شویم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: باید نقشه خطر استان‌ها تدوین و مشخص شود تا در مواقع بحران از وقوع حوادث این چنینی جلوگیری شود.

وحیدی تحمیل خسارت‌های مالی و جانی به مردم را به دنبال عدم آگاهی و مسئولیت پذیری غیرقابل قبول دانست و اضافه کرد: ساخت و سازها در مسیر روان آب‌ها امری ناپسند است که امیدواریم موضوع پیش آمده در سیلاب گرمی، درس عبرتی برای همگان باشد.

وی بیان کرد: طبق بررسی‌های وزارت کشور و مدیریت بحران یک هزار و ۵۰۰ واحد دامی در سیل اخیر گرمی از بین رفته که ستاد اجرایی فرمان امام (ره) جبران این خسارت‌ها را متقبل شد.

وحیدی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: تجهیزات منازل و واحدهای مسکونی نیز در این سیل از بین رفته که با مساعدت مالی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تمامی این تجهیزات تأمین و بار دیگر در اختیار شهروندان گرمی قرار می‌گیرد.

وی آسیب‌های وارده به ابنیه فنی و زیرساخت‌های راه استان را نیز یادآور شد و تصریح کرد: نشست پل انجیرلو آسیب‌های جدی را برای تردد بین ۲ شهرستان گرمی و بیله سوار فراهم آورده که قرار شد تا ۱۰ روز آینده عبور خودروها از پل بعدی انجام شود.

وحیدی تعمیر و بازسازی پل انجیرلو را نیازمند چند ماه کار فنی اعلام کرد و گفت: ۳۱۰ خانه در سیل اخیر تخریب شده که نیاز به بازسازی دارد و پنج هزار خانه نیز که نیازمند تعمیرات است، با تأمین مصالح، سیمان و میلگرد از سوی بنیاد مستضعفان بازسازی خواهند شد.

وی با تقدیر از حضور جمعیت هلال احمر، مدیریت بحران و نیروهای مخلص سپاه در منطقه افزود: تأمین و تهیه غذای گرم از سوی سپاه برای سیل زدگان و تسکین آلام آنها قادر تقدیر است.

وحیدی خسارت به بخش‌های کشاورزی مناطق گرمی، بیله سوار و انگوت را یادآور شد و خاطرنشان کرد: بسیار متأسف هستیم که حاصل دسترنج مردم در این مناطق با یک باران بعد از ظهر بهاری از بین رفته که در این زمینه نیز پیش بینی استمهال قبلی بدهی کشاورزان و تأمین بذر با تسهیلات مناسب انجام خواهد شد.

وزیر کشور با بیان اینکه در تمام کشور تاکید ما بر پیشگیری از وقوع چنین حوادث تلخی است، اضافه کرد: امیدواریم مدیریت بحران در همه استان‌ها نسبت به ساخت و سازهای غیرمجاز حساس بوده و در این زمینه اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1293709

مهمترین اخبار ایران و جهان: