نیوز سیتی!
11 تیر 1402 - 19:13

هند: با موفقیت در حال فعالیت در بندرچابهار هستیم

وزیر بنادر و کشتیرانی هند با اشاره به فعالیت تجاری قابل قبول در بندر چابهار گفت، دهلی نو در حال مذاکره با ایران برای امضای قرارداد بلندمدت است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک مقام ارشد دولت هند روز یکشنبه اظهار داشت که فعالیت تجاری هند در بندر چابهار در ایران با موفقیت درحال اجراست.

به گزارش وبگاه «بیزینس لاین» «سارباناندا سونووال» وزیر بنادرو کشتیرانی هند با بیان این موضوع گفت که دو کشور به سرعت در حال پیشرفت به سمت امضای قرارداد بلند مدت هستند.

بر اساس این گزارش، چابهار اولین پروژه بندری خارج از کشور هند است و قرارداد بلند مدت آن به مدت ۱۰ سال اعتبار دارد و به صورت خودکار تمدید می‌شود.

به گفته سونووال، با افزایش قابل توجه حمل و نقل در این بندر، سرمایه گذاری‌های آتی ممکن است. هند در سال ۲۰۱۵ در خصوص توسعه بندر چابهار و احداث خط راه آهنی که هند را به افغانستان متصل می‌کند، با ایران به توافق رسید و در سال ۲۰۱۶، «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند در جریان سفر به ایران، توافقنامه سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری برای توسعه چابهار را با تهران به امضا درآورد.

 

پیش از این نیز «جی‌اس جایشانکار» وزیر خارجه هند پیشنهاد داده بود که به منظور دسترسی امن و بدون مانع کشورهای آسیای مرکزی به دریا، بندر چابهار در کریدور بین‌المللی شمال-جنوب قرار بگیرد. وی همچنین از طرح کارگروه هند، ایران، افغانستان، ازبکستان برای استفاده مشترک از بندر چابهار استقبال کرده بود.

وزیر بنادر و کشتیرانی هند ادامه داد: «بندر چابهار اکنون از نظر تجاری قابل استفاده است و در حال مذاکره با ایران برای امضای قرارداد بلندمدت هستیم. دامنه سرمایه گذاری های آتی در چابهار بعدا مطرح خواهد شد.»

سنوال گفت: «اردیبهشت یکی از بهترین ماه‌های تاریخ چابهار تاکنون بوده است.»

پایان پیام/.

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1326209

مهمترین اخبار ایران و جهان: