نیوز سیتی!
12 مرداد 1402 - 11:18

تجلیل از نخستین خبرنگار سوادکوه

در مراسمی با حضور خبرنگاران از زنده‌یاد سیدمحمد رسولی، اولین خبرنگار شهرستان سوادکوه با قرائت قرآن، مصاحبه، خاطره‌گویی و مداحی تجلیل شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان سوادکوه، الگو و سرمشق در زندگی شخصی و اجتماعی یکی از شاخص‌های دست‌یابی به اهداف است.

فعالیت رسانه‌ای با فراز و نشیب‌های متنوع خود نیازمند به مسیری است که از لغزش و خطا جلوگیری کند و مطالعه و بررسی زندگی رسانه‌ای افراد اثرگذار یکی از راه‌های این موضوع مهم است.

مراسم تجلیل از یک عمر تلاش رسانه‌ای زنده‌یاد سیدمحمد رسولی که متولد آذرماه ۱۳۱۹ و وفات در فروردین ماه ۱۳۸۲ به عنوان اولین خبرنگار شهرستان سوادکوه فعالیت می‌کرد با پیشنهاد گروه رسانه‌ای اخبار سوادکوه و همکاری خانواده زنده‌یاد سیدمحمد رسولی، بسیج رسانه و خانه مطبوعات شهرستان سوادکوه در مزار ایشان واقع در امام‌زاده عبدالحق زیراب برگزار شد.

* ارتباط رسانه و واقعه عاشورا
مدیر بسیج رسانه سوادکوه با اشاره به اینکه در زمانی که توجه به خبر و اطلاع‌رسانی در جامعه برجسته نبود، زنده‌یاد سیدمحمد رسولی در سوادکوه اولین‌ فعال رسانه‌ای بود، گفت:  زنده‌یاد رسولی برای ما فعالان رسانه‌ای، مهم است
و اصل خبر به معنای جدایی سره از ناسره محسوب می‌شود.

 

حجت الاسلام محسن قبادیان به ارتباط رسانه و واقعه عاشورا اشاره کرد و افزود: «ابومخنف» در لشکر ابن‌زیاد حضور داشت و به عبارتی خبرنگار واقعه عاشورا بود و اطلاعات «ابوخلیق» هم درباره حضرت علی‌اکبر توسط مختار دریافت شد.

وی با بیان اینکه بایکوت و خفقان خبری از کوفه تا کربلا وجود داشت که جارچی با همراهی طبل‌زننده از اصطلاح «خارجی» برای امام حسین(ع) و یارانش استفاده می‌کرد و خطبه حضرت زینب(س) و اطلاع رسانی و تبیین واقعه کربلا و معرفی قیام حسینی با اشاره به سرامام حسین(ع)، روشنگرانه بود.

مدیر بسیج رسانه سوادکوه، خاطرنشان کرد: حکومت یزید تلاش کرد تا انقلاب کربلا را انقلاب ضدحکومتی و خروج بر خلیفه معرفی کنند ولی حضرت زینب(س) با تبیین‌گری، حقایق را به مردم رساندند تا از انحراف و تصمیم اشتباه در مردم جلوگیری شود.

*تجلیل از اولین خبرنگار سوادکوه

سیدداوود‌ رسولی فرزند زنده‌یاد سیدمحمد رسولی که از خبرنگاران پیشکسوت مازندران و سوادکوه است با اشاره به اینکه مراسم تجلیل از زنده‌یاد سیدمحمد رسولی به صورت تصادفی با سالگرد مرحوم مادرم هم‌زمان شد که مزارشان در کنار هم قرار دارد.

وی افزود: پشت‌سر هر مرد موفقی یک زن  حضور دارد و صبوری ایشان همراه زنده‌یاد رسولی برای ما درس‌آموز بود.

خبرنگار پیشکسوت سوادکوه با بیان اینکه زنده‌یاد سیدمحمد رسولی کارمند البرز مرکزی بود، خاطرنشان کرد: فعالیت رسانه‌ای مرحوم پدرم سود خاص اقتصادی نداشت ولی عشق و علاقه به پیشرفت شهرستان اولویت بود و روزنامه ایشان روزنامه عصر بود و فردا می‌رسید که مادر اصرار داشت که خودشان آن را در زمانی که پدر در شرکت فعالیت می‌کرد به فروش برسانند تا مردم زودتر به خبر دسترسی داشته باشند.

*ویژگی‌های اخلاقی و رسانه‌ای

 

در ادامه مراسم، افرادی که با زنده‌یاد سیدمحمد رسولی همکاری داشتند به بیان خاطرات و ویژگی‌های اخلاقی ایشان اشاره کردند.

ارسلان حمیدی که معلم بازنشسته است از برخورد عالی با ارباب رجوع و مشورت برای انتخاب، معرفی و امانت کتاب توسط زنده‌یاد سیدمحمد رسولی خبر داد.

اسحاق رضایی بازنشسته آموزش و پرورش سوادکوه به نقش اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای قوی زنده‌یاد سیدمحمد رسولی اشاره کرد که در فکر راه‌اندازی مؤسسه مردم‌نهاد و فعالیت خیریه بود.

وی پیگیری توانمندی‌ها و مشکلات درج شده در اخبار را از خصوصیات دیگر زنده‌یاد رسولی یاد کرد.

کیامرث خادمیان از کارمندان بازنشسته البرز مرکزی، صداقت و مسؤلیت‌پذیری در فعالیت‌های رسانه‌ای را به عنوان الگوی رفتاری زنده‌یاد رسولی ذکر کرد و در بیان خاطره‌ای، گفت: برای کاشت درخت در محوطه مذهبی «سیدمهدی» پیشنهاد کاشت درخت اقاقیا داده شد که زنده‌یاد رسولی که احوال خوشی هم نداشت کمک می‌کرد و در هنگامی که سفره پذیرایی آماده شد با حضور یکی از کارمندان فرمانداری برای تهیه خبر مهم شهرستانی بدون صرف صبحانه و برای تهیه خبر به فرمانداری رفت.

خادمیان، افزود: پیگیری برای راه‌اندازی پایگاه علمی پیام‌نور، دانشگاه آزاد و شهید بهشتی هم توسط زنده‌یاد رسولی انجام شد.

احمد مفیدی از فعالان اجتماعی و کارمند بازنشسته البرز مرکزی با بیان اینکه زنده‌یاد سیدمحمد رسولی از همکاران ما در البرز مرکزی و مدیر داخلی درمانگاه البرز مرکزی و مشکل‌گشای مردم بود و احترام به مردم توصیه همیشگی ایشان بود.

موسی راستگو خبرنگار پیشکسوت روزنامه اطلاعات و بازنشسته اداره بنیاد شهید به سختی‌های کار و زحمات رسانه‌ای در گذشته اشاره کرد و گفت: الگوگیری از افرادی مانند زنده‌یاد سیدمحمد رسولی و بیان سختی‌ها و الگوهای فعالیت رسانه‌ای برای خبرنگاران کنونی درس‌آموز است.

موسی رسولی فرزند زنده‌یاد سیدمحمد رسولی و فعال فرهنگی و مدیر فروشگاه کالاهای فرهنگی شهر زیراب به بیان خاطراتی از مرحوم رسولی اشاره کرد و گفت: پل هوایی برای تردد را از قول فرماندار که برای بازدید آمده بود را رسانه‌ای کردند و هرچند فرماندار وقت در آن مورد تردید کردند ولی با رسانه ای شدن موضوع، پل، احداث شد.

وی گفت: خبر و فعالیت رسانه‌ای ایشان منتج به فعالیت عمومی می‌شد.

 

ابراهیم امینی بازنشسته فرمانداری سوادکوه و فعال فرهنگی، دینی و اجتماعی شهرستان با اشاره به اینکه تا سال ۱۳۷۵ فعالیت‌های محدود رسانه‌ای در شهرستان داشتیم و با حضور آل‌رضا فرماندار سوادکوه و اهمیت ایشان به رسانه، شاهد گسترش آن شدیم.

وی که سابقه دو سال فعالیت در روزنامه جمهوری اسلامی را در کارنامه دارد، افزود: زنده‌یاد سیدمحمد رسولی به عنوان اولین خبرنگار شهرستان سوادکوه محسوب می‌شوند که خبرنگار روزنامه کیهان بود.

امینی، افزود: فعالیت خبری گذشته سخت بود و وضعیت پایداری در این عرصه وجود نداشت و اشتراک شخصی و اداری روزنامه داشتیم.

امید رمضان‌نژاد که عضو شورای شهر زیراب است، گفت: فعالیت رسانه‌ای زنده‌یاد سیدمحمد رسولی سراسر عشق بود و به فامیل‌بودن با ایشان می‌بالم.

عبدالمهدی حق‌شناس رئیس سازمان بسیج رسانه مازندران نیز از اهمیت رسانه و تقدیر از تلاش‌گران آن خبر داد.

پذیرایی از مدعوین، مصاحبه در سر مزار زنده‌یاد سیدمحمد رسولی، مداحی و عکس دسته‌جمعی به عنوان برنامه‌های مراسم تجلیل از اولین خبرنگار سوادکوه انجام شد.

پایان پیام/۸۶۰۱۵/ع

منبع: فارس
شناسه خبر: 1424358

مهمترین اخبار ایران و جهان: