نیوز سیتی!
28 تیر 1402 - 13:49

خطر شیوع بیماری «وبا» در فصل گرما افزایش می‌یابد

بوشهر- مسئول واحد مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان جم با بیان اینکه «وبا» در کمین است گفت: خطر شیوع این بیماری در فصل گرما افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد آسیم ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران از خطر احتمال شیوع وبا با آغاز فصل گرما خبر داد و اظهار داشت: موارد ابتلاء به وبا در کشورهای همسایه ایران روندی افزایشی داشته و با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی کشور، به‌عنوان تهدید جدی برای سلامت عمومی مردم است.

وی با اشاره به اینکه وبا یک بیماری واگیردار شایع است افزود: این بیماری به دنبال خوردن آب و غذای آلوده به باکتری ویبریو کلرا منتقل می‌شود و با اسهال پرحجم، دفع مدفوع آبکی (گاهی شبیه آب برنج) و استفراغ خود را نشان می‌دهد که در صورت عدم درمان، در عرض چند ساعت منجر به مرگ ناشی از کم‌آبی شدید بدن یا ناتوانی فرد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیماری وبا از توانایی سرایت بالایی برخوردار است گفت: این بیماری معمولاً در مناطقی رخ می‌دهد که دسترسی کافی و مناسب به آب آشامیدنی سالم و سیستم جمع‌آوری فاضلاب وجود ندارد و مدفوع فرد آلوده به وبا عامل اصلی انتقال این میکروب است که وارد آب آشامیدنی شده یا مواد غذایی را آلوده می‌کند و انتقال مستقیم از فرد آلوده به دیگران به ندرت است.

آسیم با تأکید بر اینکه از آب سالم و ایمن برای نوشیدن، تهیه غذا، استحمام و شست شو استفاده کنید افزود: آب‌های لوله‌کشی شهری و روستایی، آب‌های بسته‌بندی و معدنی دارای مجوز از وزارت بهداشت مناسب است و در صورت نبود آن، از آب جوشیده سرد شده یا آب گندزدایی‌شده با ترکیبات کلر استفاده شود.

مسئول واحد مبارزه با بیماری‌ها شبکه بهداشت و درمان جم خاطرنشان کرد: شست و شوی دست‌ها به دفعات طی شبانه‌روز با آب سالم و صابون، استفاده از توالت بهداشتی، طبخ غذا به‌صورت کامل (به‌خصوص غذاهای دریایی)، گندزدایی و ضدعفونی کردن میوه و سبزی قبل از مصرف و استفاده از حمام بهداشتی و عدم شنا در محیط‌های آلوده از جمله راه‌های پیشگیری از گسترش و ابتلاء به بیماری وبا است.

آسیم بابیان اینکه در صورت ابتلاء به بیماری وبا یا مشاهده علائم آن، فرد باید فوراً به مراکز درمانی مراجعه کند افزود: تا زمان رسیدن به مرکز درمانی از محلول‌های سرم خوراکی (پودر ors) استفاده شود و اگر کودک شیرخوار بود، شیر دادن به او به دفعات زیاد انجام تا کمبود آب در بدن جبران شود.

وی خاطرنشان کرد: نوشیدنی‌های فاقد بسته‌بندی که با فنجان یا لیوان در معابر عمومی عرضه می‌شوند و همچنین یخ‌های غیربهداشتی قابل‌اعتماد نبوده و می‌توانند عامل انتقال و گسترش بیماری وبا باشد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1372314

مهمترین اخبار ایران و جهان: