نیوز سیتی!
17 مرداد 1402 - 16:11

درخشش مردمسالاری درگذر از غبار جنگ ترکیبی/ رکوردشکنی‌ها آغاز شد

رکوردشکنی مردم در روز اول پیش ثبت نام تعابیر گسترده‌ای دارد و نشان می‌دهد ایرانیان هوشمند و شگفتی‌ساز هستند و با وجود همه مشکلات اقتصادی راه علاج را از طریق صندوق ها می‌دانند.

خبرگزاری مهر_ گروه سیاست؛ رامین عبدالله‌شاهی: یک بار دیگر رکودها را در کشور جا به جا شدند. ۷۷۰۰ نفر خود را داوطلب ورود به ماراتن ورود به بهارستان کردند و حدود ۵۰۰۰ نفر دیگر بخشی از ثبت نام را انجام دادند، تا نشان دهند انتخابات پر شوری و داغی در راه است. انتخاباتی که یک آشتی بزرگ ملی را در درون خود رقم خواهد زد تا ایران از خاکستر حوادث تلخ سال گذشته دوباره کمر راست کرده و مصمم‌تر از قبل، به اهداف بلند تاریخی خود نزدیک شود.

به گفته محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور تا ساعت ۱۸ دیروز دوشنبه ۱۶ مرداد ۷۷۰۰ نفر رسماً و کامل مراحل پیش ثبت نام را به پایان رساندند و مدارم هویتی خود را در سایت وزارت کشور بارگذاری کردند تا بهارستان دوازدهم نوید بخش تکرار حماسه‌های مردمی ماندگار شود.

رکورد روز اول جلوتر از روز پنجم دوره قبل

در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که ثبت نام آن از ۱۰ تا ۱۶ آذر سال ۹۸ انجام شد ۱۶۱۴۵ نفر ثبت نام کردند. این در حالیست که در روز اول مرحله پیش ثبت نام که بر اساس قانون جدید انتخابات به فرآیندهای انتخاباتی اضافه شده است به تنهایی در روز اول ۷۷۰۰ نفر از داوطلبان در انتخابات ثبت نام کردند. آماری که در انتخابات مجلس یازدهم در پایان روز پنجم ثبت نام به ۷۴۲۱ نفر رسید.

هرچند این بار مرحله پیش ثبت نام به انتخابات اضافه شده است و این مرحله به‌صورت ثبت نام اینترنتی و غیر حضوری انجام می‌شود و با ثبت نام حضوری و اصلی متفاوت است اما اگر درک صحیحی از شرایط حساس کشور و اراده اصلاح و حل مشکلات از درون وجود نداشته باشد، هیچ گامی برداشته نمی‌شود.

در واقع این رکوردشکنی در روز اول ثبت نام تعابیر گسترده‌ای دارد. این امر نشان می‌دهد مردم ایران همچنان هوشمند و شگفتی‌ساز هستند و با وجود همه مشکلات جدی اقتصادی و تحریم‌ها و نیز نقدهایی که بر عملکرد برخی دستگاه‌ها و مسئولین دارند از کلیت نظام و کشور عبور نکرده‌اند و هرگونه رفع چالش‌ها را در پای صندوق و از طریق صندوق‌ها پیگیری خواهند کرد.

عبور مردم از اپوزسیون متفرق و مصنوعی

شکست پروژه آشوب پاییز ۱۴۰۱ که به گفته رئیس سازمان اطلاعات سپاه «سرویس‌های اطلاعاتی نزدیک به ۲۰ کشور در آن مشارکت و نقش‌آفرینی داشتند» تجربه بزرگی برای همه گروههای سیاسی و حتی مردم معترض بود که راه‌حل در «خیابان» نیست و باید آن را در «صندوق» جست‌وجو کرد.

همگان به خاطر داریم که در پاییز سال گذشته ایران چگونه آبستن حوادث تلخ و ناآرامی‌های داخلی شد. جنگ ترکیبی و دخالت چندین کشور برای فروپاشی در تهران موضوعی پیچیده بود، پیچی که با درایت، صبر و هوشمندی مردم از آن عبور کردیم. مردمی که به جای نگاه احساسی و دل بستن به اپوزسیونی متفرق و مصنوعی با همه دردهایشان می‌خواهند در چارچوب سیستم حاضر تاریخ سازی کند. مردم می‌خواهند در ابتدا ظرف اقتدار و یکپارچگی کشور را حفظ و آنگاه توأمان برای حل مشکلات گام‌های بلندی از طریق صندوق‌ها بردارند.

این در حالیست که دشمنان خواب‌های زیادی برای به حداقل رساندن مشارکت مردم و داوطلبان دیده‌اند. آنها با تبلیغات گسترده و یاس پراکنی به دنبال گسترش شکاف میان مردم و حاکمیت هستند. عدم استقبال مردم از حضور در انتخابات مجلس دوازدهم موضوعی است که از هم اکنون توسط بوق‌های رسانه‌ای غرب و کانال‌های فارسی زبان تحت حمایت آنها در حال شکل‌گیری و گسترش است.

استقبال پرشور داوطلبان برای حضور در انتخابات مجلس دوازدهم در روز اول یک رکورد ماندگار شد. استفاده از فن‌آوری‌های روز و الکترونیکی شدن فرآیند ثبت نام ضمن تسهیل این فرآیند نوید بخش آن است که با گسترش زیر ساختهای دولت الکترونیکی و حتی انتخابات و اخذ رأی غیر حضوری می‌تواند موجب افزایش مشارکت مردم در روز انتخابات و انتخاب‌های بعدی شود.

واقعیت آن است که هر زمان در جمهوری اسلامی انتخابات‌ها با مشارکت بالا صورت گرفته است برای مدت‌ها دشمنان و بدخواهان کشور در محاسبات خود احتیاط و تجدید نظر و حتی عقب نشینی کردند اما اگر مشارکت کاهش یابد آنها برای فروپاشی کشور امیدهای خود را افزایش یافته می‌پندارند و بی‌محابا به جلو می‌آیند.

برخلاف تمام سیستم‌های حکومتی قبلی در ایران، جمهوری اسلامی دارای ساختاری است که بر اساس مردم سالاری شکل گرفته و با وجود همه مشکلات حتی در سخت‌ترین روزهای جنگ حاضر به حذف و یا تأخیر در انتخابات نشده است. از طرفی با وجود ولایت فقیه بن‌بستی در کشور به وجود نخواهد آمد. موضوعی که می‌تواند همه گروه‌های ملتزم به قانون را فارغ از همه نظرات به ذیل پرچم واحد کشور در آورده و عیار آنان که به دنبال سهم خواهی با تاکتیک قهر هستند را هویدا کند. در این خصوص برخی اصلاح طلبان تندرو به دنبال تحریم انتخابات هستند نیز باید به سرعت در عملکرد و نظرات خود تجدید نظر کنند زیرا مردم ایران ثابت کرده‌ اند نگاه عملگرایی به رجل سیاسی خود دارند و وام دار هیچ جناح و گروهی نمی‌مانند.

شریف: هیچ گروه اصلاح طلبی انتخابات را تحریم نکرده است

احمد شریف، دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان ایران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره بحث تحریم انتخابات از سوی برخی اشخاص و جریان‌ها گفت: هیچ گروه و جریان اصلاح طلبی به صورت واضح حرف از تحریم و شرکت نکردن در انتخابات نزده است.

شریف ادامه داد: گاهی برخی افراد حرف‌هایی درباره شرکت نکردن در انتخابات می‌زنند که نمی‌توان این صبحت ها را به حزب و جریان آن شخص تعمیم داد.

وی با اشاره گروه‌های خارجی که دم از تحریم انتخابات می‌زنند، عنوان کرد: افراد و گروه‌های خارجی که اصل حاکمیت را قبول ندارند، انتخابات کشور را هم کار ندارند که ما هم آن‌ها را رها کردیم و اهمیتی به آن‌ها نمی‌دهیم.

عضو سابق شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان گفت: اعتراضاتی که گاهی مطرح می‌شود به نحوه برگزاری و روند انتخابات است که با مقوله اصلی یعنی شرکت در انتخابات متفاوت است.

دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان ایران در پایان خاطرنشان کرد: تمامی جریانات سیاسی اعم از اصلاح طلب، اصولگرا و سایرین تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا در انتخابات حضور پیدا کنند و بتوانند در مناصب سیاسی کشور ظاهر شوند و خود را از این حق محروم نخواهند کرد.

وکیل پور: عدم شرکت در انتخابات، عبور از حق موجود است

مهدی وکیل پور، دبیرکل حزب توسعه و عدالت نیز در گفتگو با خبرنگار سیاسی مهر با اشاره به موضوع تحریم انتخابات که از سوی برخی جریانات و شخصیت‌های سیاسی مطرح می‌شود گفت: کسانی که امروز دم از تحریم انتخابات می‌زنند، خود بانی وضع موجود هستند و شرایط فعلی کشور ماحصل فعالیت‌های این افراد در دولت و مجلس است و امروز نمی‌توانند با عدم شرکت در انتخابات فرار رو به جلو داشته باشند.

وی افزود: عدم شرکت یا عدم حضور در انتخابات باعث عبور از حق موجود است و شرکت نکردن در انتخابات راهکار نخ نمایی که برخی شخصیت‌ها و جریانات دارند که هم برای مردم و هم برای جریان برگزار کننده انتخابات تکراری است.

وکیل‌پور ادامه داد: مردم با توجه به برنامه‌ای که گروه‌های مختلف ارائه می‌کنند، انتخاب خود را انجام می‌دهند و در انتخاب به سطحی از بلوغ رسیدند که کارنامه و عملکرد و برنامه‌های پیشنهادی را با دقت بررسی و درست ترین گزینه را انتخاب می‌کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1432358

مهمترین اخبار ایران و جهان: