نیوز سیتی!
21 مرداد 1402 - 07:08

انتقاد نظام مهندسی از روش تخریب ساختمان‌ها در خلازیر/ "نقدعلی‌ها" کار را بهتر انجام می‌دادند

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران با انتقاد از روش تخریب ساختمان‌های غیرمجاز خلازیر، گفت:‌ تخریب ساختمان‌ها در کشور غیراصولی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، امیدرضا ریاحی در نشست خبری با بیان این‌که تخریب ساختمان‌ها در کشور به‌عنوان یک فعالیت پیش‌پا افتاده تلقی می‌شود، اظهار کرد: عمده تخریب ساختمان‌های یک یا 2 طبقه امروز به ساختمان‌های بلندتر رسیده است.

وی با تاکید بر این‌که نمی‌توانیم با ابزارهای سنتی مانند بیل و کلنگ تخریب را انجام دهیم، افزود: نیازمند روش‌های جدید و تجهیزات به‌روز برای تخریب ساختمان‌ها هستیم.

وی با یادآوری این‌که در مبحث 12 مقررات ملی ساختمان فصلی به ایمنی تخریب ساختمان‌ها اختصاص یافته است، تصریح کرد: از 2 سال قبل وزارت نفت به ‌همراه سازمان استاندارد پیش‌نویس "استاندارد ملی آئین تخریب" را تدوین کرده و برای اظهارنظر، آنرا در سایت سازمان استاندارد بارگذاری کرده‌اند.

دبیر هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به این‌که فرآیند تخریب ساختمان‌ها شامل 3 فاز است، اضافه کرد:‌شناسایی و برنامه‌ریزی، اجرای عملیات تخریب و اقدامات پس از تخریب سه مرحله‌ای است که باید در تخریب ساختمان‌ها رعایت شود.

ریاحی با بیان این‌که در کشور هیچکدام از این 3 فاز رعایت نمی‌شود به تخریب ساختمان‌های غیرمجاز منطقه خلازیر اشاره کرد و گفت:‌به‌طور معمول برای تخریب ساختمان‌های یک و 2 طبقه با اکیپ اجرایی کارهای تخریب انجام می‌شود. در شرایط اضطراری چنانچه عملیات مدیریت نشود منجر به بروز فاجعه و بحران می‌شود.

وی با انتقاد از روش تخریب ساختمان غیرمجاز خلازیر،‌ بیان کرد:‌ در حالی برای تخریب ساختمان از روش تدریجی بالا به پایین استفاده می‌شود که برای تخریب ساختمان خلازیر از روش "کششی" استفاده شده است. بر این کار بایستی 1.5 برابر شعاع موثر، منطقه تخریب از وجود مردم خالی شود. در این تخریب محدوده آوار، محدوده پرتاب نخاله، منطقه قرق و... رعایت نشده است.

وی اظهار کرد: در زمان حاضر افرادی در بخش تخریب ساختمان فعال هستند روی ضایعات ساختمان تمرکز کرده و به‌صورت نقد هزینه‌ آنرا به مالک پرداخت می‌کنند. این افراد به واسطه این‌که به‌اصطلاح دست به نقد هستند به "نقدعلی" معروف شده‌اند. اگر کار تخریب ساختمان خلازیر به این افراد با تجربه واگذار می‌شود منجر به بروز فاجعه نمی‌شد.

وی همچنین با بیان این‌که در تامین تجهیزات تخصصی تخریب در کشور کمبود شدید داریم، افزود: ساختمان‌های غیرمجاز و بدون پروانه خلازیر،‌ ساختمان‌های شبانه‌ساز با کیفیت بسیار پایین هستند که در ساخت آنها کوچک‌ترین اصول ساخت و ساز رعایت نشده است.شهرداری مکلف به جلوگیری از ساخت چنین ساختمان‌هایی است و باید به‌موقع از بروز این تخلفات جلوگیری به‌عمل می‌آمد.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با تاکید بر این‌که تخریب ساختمان‌ها فکر می‌خواهد، تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی و دفتر تدوین مقررات باید برای تخریب ساختمان،‌ صلاحیت لازم را صادر کند تا شاهد تکرار اتفاقات شبیه خلازیر در کشور نباشیم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1437458

مهمترین اخبار ایران و جهان: