نیوز سیتی!
15 مرداد 1402 - 04:13

تجمع حامیان «پ‌ک‌ک» علیه اردوغان در سوئد

شماری از هواداران گروه‌ تروریستی «پ‌ک‌ک» و زیر شاخه‌های آن در پایتخت سوئد علیه رئیس جمهور ترکیه تجمع برگزار کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، طرفداران گرو‌های تروریستی «پ‌ک‌ک» و «یگان‌های مدافع خلق» روز شنبه علیه «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه تظاهراتی در سوئد برگزار کردند.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» این تجمع در «استکهلم» پایتخت سوئد برگزار شد. تظاهرکنندگان با حمل پارچه‌هایی که نماد این دو گروه تروریستی بود از دولت  سوئد خواستند شرایط ترکیه رابرای پیوستن این کشور به ائتلاف ناتو نپذیرد.

اردوغان در نشست اخیر ناتو در لیتوانی موافقت کرد که پیشنهاد سوئد برای پیوستن به ناتو را برای تصویب به پارلمان ترکیه ارسال کند.

پ‌ک‌‌ک در بیش از ۳۵ سال مبارزات تروریستی خود علیه ترکیه در فهرست سازمان‌های تروریستی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا قرار گرفته و مسئول کشته شدن بیش از ۴۰۰۰۰ نفر از جمله زنان، کودکان بوده است.

فنلاند و سوئد اندکی پس از آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ برای عضویت در ناتو درخواست دادند. ترکیه منتظر است تا سوئد به تعهدات خود مبنی بر عدم پناه دادن به تروریست‌ها و حامیان آن‌ها اقدامات عملی انجام دهد.  

ترکیه معتقد است سوئد اعضای گروهک تروریستی «پ‌ک‌ک» پناه داده است. سوئد اخیرا قانون جدیدی را برای سخت‌تر کردن تامین مالی یا حمایت از گروه‌های تروریستی تصویب کرده که به گفته استکهلم، این قانون به معنای اجرای تعهدات توافقنامه با ترکیه است.

«پال جانسون» وزیر دفاع سوئد راخیرا برای جلب  نظر ترکیه در مسیر پیوستن به ناتو گفت:«این هم برای امنیت ما و هم برای امنیت ترکیه مهم است. ما با ترکیه در مبارزه با تروریسم بین‌المللی همکاری خواهیم کرد.»

تکرار اهانت به مقدسات در سوئد نیز به عامل احتمالی دیگری برای مخالفت ترکیه با پیوستن سوئد به ناتو مبدل شده است(جزئیات بیشتر).

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1427914

مهمترین اخبار ایران و جهان: