نیوز سیتی!
19 مرداد 1402 - 00:48

وقایع تاریخی اردبیل ثبت می‌شود

اردبیل- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: با تصمیم شورای فرهنگ عمومی از امروز حرکتی مناسب در ثبت وقایع تاریخی اردبیل شروع می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سیدحسن عاملی عصر چهارشنبه در همایش بزرگداشت شیخ صفی الدین اردبیلی که در محوطه بقعه شیخ صفی برگزار شد، اظهار کرد: خاندان شیخ صفی الدین میراثی گرانسنگ و باعظمت در اعتلای این کشور و عشق به اهل بیت از خود به یادگار گذاشتند که ما امروز عظمت و یکپارچگی این کشور را مرهون خاندان این سلسله جلیله هستیم.

وی خاطرنشان کرد: علی اکبر ولایتی مقالاتی استثنایی در باب اهمیت صفویه و خاندان شیخ صفی الدین از خود به یادگار گذاشته که به خاطر مشکلات جسمی حاضر در این همایش نشد و بیانیه او را که مبتنی بر تحقیقات گسترده در حوزه تاریخ صفویه است قرائت خواهیم کرد.

امام جمعه اردبیل افزود: نباید اجازه دهیم تا آثار تاریخی برجای مانده از خاندان شیخ صفی الدین اردبیلی از بین رفته و یا نسبت به آن بی توجه باشیم چرا که این غفلت‌ها جز عیب و عار و روسیاهی چیز دیگری برای ما به همراه ندارد.

عاملی ثبت چهارم مرداد را به نام روز اردبیل به نام شیخ صفی الدین اردبیلی و روز اردبیل یادآور شد و بیان کرد: آوازه خاندان صفوی از روم تا شام و مصر رسیده و ما موقوفاتی را از این خاندان در این مناطق شاهد هستیم.

وی به کتاب عرفانی ارزشمند شیخ صفی الدین اشاره کرد و گفت: این کتاب نه تنها در کشور ما غریب شده بلکه با گذشت سال‌های طولانی هیچ تحقیق و پژوهشی در این حوزه انجام نشده است.

امام جمعه اردبیل ادامه داد: بعد از ساسانیان سلسله صفویه به اقتدار و عظمت این کشور کمکی شایان کرده که در تاریخ این مرز و بوم فراموش شدنی نیست.

عاملی یکی از شاهکارهای خاندان صفوی را بها دادن به زنان و توجه به تشخص و کرامت آنها اعلام و تصریح کرد: هرچند خود شیخ در ۶ سالگی یتیم شده اما به دست مادری فرهیخته و فاضله و صاحب علم و فضل تربیت یافته تا در ایران به نام صفی الدین و ملت معرفی شود.

وی به شجاعت‌های شاه اسماعیل صفوی و شجاعت این شخصیت برجسته اشاره و اظهار کرد: در بیانیه علی اکبر ولایتی بر عرفان و پیوند مبانی معرفتی و عاشقی شیخ با سایر الگوهای رفتاری تاکید شده و به صراحت جایگاه شیخ صفی الدین اردبیلی در تاریخ این مرز و بوم بیان شده است.

در ادامه این مراسم امام جمعه اردبیل بیانیه علی اکبر ولایتی را که به همایش بزرگداشت شیخ صفی الدین اردبیلی ارسال شده بود قرائت کرد که در آن به شأن و جایگاه خاندان صفوی و خدمات انجام شده در این عصر اشاره شده بود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1434914

مهمترین اخبار ایران و جهان: