نیوز سیتی!
18 مرداد 1402 - 11:14

خاندوزی: روند اقتصادی دهه ۱۳۹۰ تغییر کرده است/ دولت سابق اقتصاد را معطل نگه داشته بود

وزیر اقتصاد گفت: دولت گذشته ایده ویژه‌ای جز معطل نگه نداشتن اقتصاد ایران برای حل مسائل خارجی نداشت.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری امروز که با حضور داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه و محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی برگزار شد، طی سخنانی ضمن گرامیداشت روز خبرنگار اظهار داشت: زمانی در کشور بود که عنوان می‌شد «مردم به خادم نیاز ندارند و مردم مدیر می‌خواهند»؛ آن نگاه در اتاق‌های در بسته تصمیماتی می‌گرفت که دهه 1390 در اقتصاد ایران به دلایل متعددی دهه افول بسیاری از شاخص‌های اقتصادی است. در دهه 90 اقتصاد ایران نه‌تنها رشد نکرد بلکه سرمایه‌گذاری‌ها 47 درصد کاهش داشت.

 

وی افزود: وقتی در کشور تشکیل سرمایه ثابت حوزه ماشین آلات حدود 61 درصد کاهش داشت و تشکیل سرمایه در حوزه ساختمان 41 درصد کاهش یافت، ظرفیت رشد بلندمدت اقتصادی آسیب دید. دولت سیزدهم کوشید این بنیه‌ها را ارتقا دهد و در سرمایه‌گذاری ماشین آلات و ساختمان روند دهه 1390 تغییر یافته و سال گذشته حدود 6.7 درصد رشد سرمایه‌گذاری مواجه بودیم‌. اقتصاد ایران در دام رشد پایین و سرمایه‌گذاری‌های پایین درگیر بود و امیدواریم این روند که رو به رشد است، افزایش یابد.

سخنگوی اقتصادی دولت بیان کرد: در موضوع ایجاد اشتغال در سنوات گذشته تحرک جدی سیاست‌های اشتغالزایی در کشور به چشم نمی‌خورد و نرخ بیکاری قفل شده بود و دولت گذشته ایده ویژه‌ای جز معطل نگه نداشتن اقتصاد ایران برای حل مسائل خارجی نداشت. در دوسال گذشته با اقدامات دولت سیزدهم، بهار امسال نرخ بیکاری به 8.2 درصد کاهش یافته است.

خاندوزی گفت: در سال گذشته بیش از 273 هزار میلیارد تومان پرداخت بودجه عمرانی داشتیم و این یعنی دولت بیش از 100 درصد بودجه عمرانی خود را محقق کرد و این عدد در مقایسه با اعداد گذشته می‌بینیم نشان‌دهنده تفاوت و عملکرد دولت است‌. اگر جایی صحبت می‌شود که در کنار احیای پروژه‌های مطلع غیر دولتی، تحریم بخش اقتصادی دولتی هم انجام گرفته که منجر به تبدیل شدن کشور به کارگاه تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام نزدیک شده است.

وی اظهار داشت: دولت سال قبل تلاش کرد یک ریال هم استقراض از بانک مرکزی انجام ندهد و این عدد در شروع دولت، 54 همت بود و در عین حال 94 درصد افزایش بودجه عمرانی را داشتیم و نشان‌دهنده اعتقاد دولت به سرمایه‌گذاری است.

سخنگوی اقتصادی دولت عنوان کرد: در شرایطی دولت را تحویل گرفتیم که بنا بود آب کشور هم به برخی مسائل خارجی گره بخورد و قطعی‌های برق چندین ساعته در نظر گرفته شده بود و 15 هزار مگاوات ناترازی برق کشور در دوسال گذشته به 8 هزار مگاوات کاهش یافته و این بر اثر اقدامات دولت سیزدهم است که هنوز نیازمند تلاش بیشتر است.

خاندوزی گفت: رشد اقتصادی مهم‌ترین متغیر سنجش یک اقتصاد است و کشوری که حدود یک دهه نرخ رشد صفر اقتصادی داشته، ترجمه این نرخ رشد یعنی چه بلایی بر سر تولید آن کشور آمده است. وقتی وارد دوران جدید شدیم، اگر متوسط نرخ رشد اقتصادی 0.8 درصد در 8 سال قبل با رشد اقتصادی سال 1400 و 1401 مقایسه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که اراده و اولویت دولت بر این بوده از طریق تدابیر سیاست‌های اقتصادی این مسائل را حل کند.

ادامه دارد....

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1433558

مهمترین اخبار ایران و جهان: