نیوز سیتی!
09 فروردین 1402 - 08:17

سرزمین هزار چشمه میزبان گردشگران نورزی

شهرستان سمیرم با بیش از 52 منطقه نمونه گردشگری در ایام نوروز پذیرای گردشگرانی از سراسر کشور است.

به گزارش خبرگزاری فارس از سمیرم، شهر سمیرم واقع در منطقه‌ای کوهستانی است که به خاطر موقعیت جغرافیایی خاص، زمستان‌هایی سرد و پر برف و تابستان‌هایی معتدل ‌دارد.

منابع طبیعی فراوان، آبشارها‌، چشمه‌ها و مراتع حاصلخیز، سمیرم را به محل ییلاق عشایر در بهار و تابستان تبدیل کرده است و زیبایی‌های چشم‌نواز و چهارفصل این شهر سالیانه شاهد ورود مسافران و گردشگرانی بسیاری است که مهمانِ هوای دل‌پذیر و خنک آن می‌شوند و از مناظر دل‌انگیز و چشم‌نواز این منطقه لذت می‌برند.

بناهای تاریخی

هرچند شهر هزار چشمه قدمتی چند هزار ساله دارد اما آثار تاریخی باقی‌مانده که امکان بازدید از آن وجود دارد بیشتر به دوران قاجار برمی‌گردد، ابنیه‌ تاریخی نذیر شبستان مسجد جامع سمیرم و مسجد و حمام خانعلی از آثار باقی‌مانده از دوران قاجار هستند.

شبستان مسجد جامع

شبستان مسجد جامع سمیرم بنایی متعلق به دوران قاجار است که در عمق ۴ متری زمین و در فضایی به مساحت ۲۰۰ مترمربع به‌صورت چهارطاق با سقف‌های گنبدی شکل و قوس‌های متفاوت ساخته شده که بالای این شبستان نیز مسجد جامع شهر سمیرم ساخته شده است.

مسجد و حمام خانعلی

از دیگر آثار تاریخی سمیرم مسجد و حمام خانعلی بوده که قدمت آن به دوران قاجاریه برمی‌گردد؛ یکی از شگفتی‌های مسجد خانعلی این است که چشمه‌ای دائمی از میان سرای این مسجد می‌جوشد که مامنی برای مرغابی‌ها است.

حمام تاریخی خانعلی به همت سازمان میراث فرهنگی سمیرم به موزه مردم‌شناسی سمیرم تبدیل شده،گفتنی است در اطراف این دو آثار تاریخی شاخص سمیرم، چندین آسیاب مخروبه نیز وجود دارد.

 

یکی دیگر از آثار تاریخی کم‌نظیر در سمیرم، خانه‌های صخره‌ای دست‌کند این شهر است که در قلعه سمیرم و دامنه‌‌های آن ایجاد شده‌اند؛ این خانه‌های کم‌نظیر بعضا همانند خانه‌های چند طبقه ساخته شده‌اند و مجهز به سیستم گرمایشی و آبرسانی هستند؛ از دیگر آثار تاریخی سمیرم می‌توان به غار پلنگی، میل‌های سنگی، قبرستان و سنگ قبرهای دوران اوایل اسلام در ایران و کتیبه‌های ناخوانا در غار اشکفت دراز در اطراف شهر اشاره کرد.

 

اماکن زیارتی

هفت مکان زیارتی شهرستان سمیرم همزمان با بهار طبیعت با طرح ضیافت الهی و آرامش بهاری در امامزاده ابراهیم (ع)، امامزاده پنج تن(ع) شهر سمیرم، امامزاده معصومه خاتون(س)، زید بن علی (ع) شهر ونک، امامزاده سید محمد روستای خفر، امامزاده بی‌بی ناز بانو شهر حنا و امام زاده بی‌بی گل‌خاتون شهر کمه در خدمت مسافران نوروزی است.

 

مناطق گردشگری و اقامتگاه های بومگردی سمیرم

شهرستان سمیرم با بیش از ۵۲ منطقه نمونه گردشگری پذیرای گردشگرانی از سراسر کشور است  همچنین ۱۴ اقامتگاه بومگردی، دو هتل و مجتمع گردشگری، چهل واحد اقامتی و خانه مسافر، ده مهمانسرا، سه کمپ روستایی عشایری با صنایع دستی و هنرهای سنتی در سه بازراچه به استقبال گردشگران می‌رود.

 

 

 

آبشار سمیرم

آبشار سمیرم که آن را عروس زاگرس نیز می‌نامند، یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های طبیعی سمیرم محسوب می‌شود. این آبشار که در چهار کیلومتری شرق سمیرم واقع شده است.

پارک دریاچه

 پارک دریاچه سمیرم مکانی آرام با دریاچه‌ای نیلگون در میان درختان قد برفراشته و منظره‌ای تماشایی از کوه با صلابت دنا است.

آبشار آب ملخ

اگر می‌خواهید شاهد شاهکاری بزرگ از طبیعت اصفهان باشید، بازدید از آبشار آب ملخ را از دست ندهید؛ این آبشار که دو طرفه است و از هر دو طرف آن آب جریان دارد، با سقوط یک سنگ بزرگ در مسیر رودخانه به وجود آمده است.

آبشار بی بی‌ سیدان

در ۳۰ کیلومتری سمیرم روستایی به نام بی بی سیدان قرار دارد که رودخانه‌‌ای مصفا به نام کاسگان با آب زلال در نزدیکی آن جریان گرفته است و در کنار این رودخانه، در دره‌ای بکر به نام تنگه نازی، آبشاری به نام آبشار بی‌بی سیدان با قدرت می‌ خروشد.

غار دنگزلو

غار دنگزلو در روستای دَنگِزلو در منطقه پادنای سمیرم واقع شده است. این غار چندین تالاب را در خود جای داده که برای عبور از آن‌ها باید از قایق‌های بادی استفاده کنید. قندیل‌ها و ستون‌های زیبا و ریزش آب از سقف به کف، دل کندن از غار را دشوار می‌‌کند. خود روستای دنگزلو هم از طبیعت بسیار زیبایی برخوردار است

چشمه بابا زرنگ کمه

در ۶۵ کیلومتری جنوب سمیرم چشمه بابا زرنگ شهرستان کُمِه نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. در اطراف این چشمه، چندین چشمه کوچک و بزرگ دیگر نیز جاری است و درختان چنار قطور چند صد ساله نیز بر زیبایی آن افزوده‌اند. این چشمه از امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی نیز برخوردار است

دریاچه سد حنا

در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق سمیرم سدی احداث شده که دریاچه‌ای زیبا که مامن چند گونه ماهی است، در پشت آن خودنمایی می‌کند. در اطراف دریاچه سد حنا، تفرجگاهی زیبا با پوشش گیاهی متنوع ایجاد شده که از نظر تنوع گونه‌های جانوری هم غنی است. در ضمن می‌توانید از سد حنا با طول تاج ۲۵۴ متر، عرض ۱۰ متر و ارتفاع ۳۰ متر هم بازدید کنید.

چالقفا

چالقفا کوهی در جنوب غربی سمیرم است که دشتی سرسبز با گل‌های زیبا، چشمه‌سارهای متعدد، دیواره‌های سنگی و صخره‌های بلند و کوهستانی وجود دارد. وجود سیاه‌چادرهای عشایر و پرندگانی همچون کبک، تیهو و پرندگان مهاجر در برخی از مواقع سال، زیبایی این دشت را دوچندان می‌کند.

 

 انتهای پیام/۶۳۱۱۱/ا

منبع: فارس
شناسه خبر: 1115658

مهمترین اخبار ایران و جهان: