نیوز سیتی!
31 فروردین 1402 - 17:21

۴ هزار اثر تاریخی در کردستان شناسایی شده است

سنندج-سرپرست میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان گفت: تاکنون چهار هزار اثر تاریخی در کردستان شناسایی شده و برای مرمت و حفاظت از آنها نیازمند اعتبارات ویژه هستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان، منصور مهرزاد در آئین پاسداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی که در عمارت خسروآباد سنندج و با حضور اساتید و جمعی از دوستداران میراث فرهنگی کردستان برگزار شد، اظهار کرد: می‌توان عمق تاریخ را در گوشه و کنار ابنیه ها و محوطه‌های تاریخی کردستان مشاهده کرد.

وی افزود: بناهای تاریخی این استان جزو زیباترین و پربازدیدترین اماکن ایران هستند که هر ساله گردشگران بسیاری از داخل و خارج از کشور به شوق تماشای آن‌ها به کردستان سفر می‌کنند.

مهرزاد از شناسایی ۴ هزار اثر میراثی در استان خبر داد و گفت: بودجه‌های فعلی جوابگوی مرمت آثار تاریخی کردستان نیست.

وی بر حفظ میراث نسل گذشته برای نسل آینده تأکید کرد و گفت: در سال گذشته به رغم بودجه کم اعتبارات مرمتی، بخشی از بناهای تاریخی مرمت شد تا از شرایط آب و هوایی نامساعد در امان بمانند.

مهرزاد اظهار داشت: معرفی گنجینه‌های ارزشمند کردستان هدف اصلی پس از مرمت بناهای تاریخی استان براساس ضوابط قوانین حفاظت و مرمت بناها و بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی کشور توسط کارشناسان زبده است.

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان ابراز امیدواری کرد: با انجام مرمت‌ها و احیای علمی بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی در سطح استان، شرایط مطلوب‌تری برای معرفی میراث ارزشمند ملموس و ناملموس کردستان فراهم شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1162158

مهمترین اخبار ایران و جهان: