نیوز سیتی!
28 فروردین 1402 - 19:54

تأسیس باشگاه گندم یاران در خوزستان

اهواز- مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی جهاد کشاورزی خوزستان از تأسیس باشگاه گندم یاران در استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید یعقوب هاشمی با اعلام این خبر بیان کرد: تحقق اهداف و مأموریت‌های ترویج کشاورزی از طریق فرایندهای ارتباط اثربخش ممکن می‌شود که ابزار برقراری این ارتباط، روش‌های ترویجی است.

وی، یکی از عوامل مؤثر بر کارایی و اثربخشی نظام ترویج را توانایی آن در انتخاب و به‌کارگیری مناسب روش‌های ترویجی عنوان کرد و افزود: روش‌های ترویجی به فعالیت‌ها و فنونی اطلاق می‌شود که مروجان برای ارتباط با مخاطبان خود به کار می‌بندند؛ به طور کلی روش‌های ترویجی را می‌توان در سه گروه انفرادی، گروهی و انبوهی دسته‌بندی کرد که از دیرباز، در نظام‌های ترویج کشاورزی دنیا و نیز کشور ما، طیف گسترده‌ای از این روش‌ها استفاده شده است.

هاشمی اظهار کرد: پیش از این کشورهای جهان، بهره‌مندی از تجارب تولیدکنندگان برگزیده (نمونه) و پیشرو در فعالیت‌های ترویج کشاورزی با اهدافی چون الگوسازی برای سایر بهره‌برداران به منظور تسهیل پذیرش نوآوری‌های مفید، اطلاع‌رسانی ترویجی، رهبری و ظرفیت‌سازی اجتماعی امری معمول و رایج است.

وی ضمن اشاره به تأسیس باشگاه گندم‌یاران استان خوزستان در سال ۱۴۰۲ گفت: گندمیار، به گندم‌کارانی گفته می‌شود که بر اساس شاخص‌های کیل گیری عملکرد پنج تن و بالای پنج تن در هکتار در سطح شهرستان داشته باشند که پس از شناسایی، انتخاب و با عنوان برگزیده معرفی شده‌اند؛ افرادی که با داشتن سه مؤلفه تجربه، دانش و مدیریت، به سطح مطلوبی از تولید، حفاظت از منابع یا ظرفیت‌سازی اجتماعی دست یافته و الگوی مناسبی برای توسعه بخش کشاورزی به شمار می‌روند.

وی، ملاک انتخاب اعضای این باشگاه را کیل‌گیری از مزارع نمونه عنوان کرد و افزود: کشاورزان علاقه‌مند به عضویت در این باشگاه می‌توانند با کمک همکاران ترویج در مدیریت شهرستان‌ها، کیل گیری مزارع خود را انجام دهند.

هاشمی بیان کرد: تأسیس این باشگاه یکی از مصادیق روش‌های مشارکتی و ترویج کشاورز به کشاورز محسوب می‌شود که رویکردی نو در تبادل دانش و تجربه گندمکاران با سایر کشاورزان به حساب می‌آید.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1155958

مهمترین اخبار ایران و جهان: