نیوز سیتی!
09 اردیبهشت 1402 - 10:02

وظایف شوراها با محدودیت مواجه شده است/حکمرانی مشارکتی، الگویی برای تحقق مشارکت شهروندان در مدیریت شهری

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در مجموعه مدیریت شهری گفت: برای تحقق این امر الگوی حکمرانی مشارکتی را پیشنهاد دادیم و در حال عملیاتی کردن آن در گام‌های مختلف هستیم که در این الگو از شهروند تا شهردار در طیفی شامل شهربان، شهراندیش و شهریار قرار دارند.

مصطفی نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه اگر مدیریت را سطوح بین‌المللی، ملی و محلی تعریف کنیم، حوزه بین‌الملل و ملی جزئی از وظایف لاینفک حاکمیت یعنی ترکیب سه قوه است، اظهار داشت: در مدیریت محلی نیز برای افزایش بهره‌وری و اعتماد عمومی، انجمن‌های محلی و شهری تعریف شد که ایران نیز از این تجربه جهانی استفاده کرد و پس از انقلاب اسلامی قانون شوراهای اسلامی مطرح شد.

وی با یادآوری اینکه با استناد به قانون شوراها قرار بر این شد بخشی از وظایف حاکمیت در ابعاد مختلف در سطح محلی به شوراهایی واگذار شود که توسط خود محلی‌ها انتخاب می‌شود، افزود: وظایف شوراها در این مدت محدود شده که البته می‌تواند قوی‌تر شود و با چشم‌انداز مطلوب جامع شهری پیش برود تا تمام امور شهرها به عهده شهرها باشد و در این راستا در شرایط فعلی به این صورت نیست و برخی از بخش‌ها با مرکزیت پایتخت و مرکز پیش می‌رود. 

نباتی‌نژاد پیرامون مهم‌ترین وظایف شوراهای اسلامی در دوره کنونی بیان داشت: مواردی از جمله انتخاب شهردار و تصویب لوایح خارج از اراده شهرداری است و نیازمند مصوبه شورا است که  این موارد از جمله وظایف این مجموعه است. 

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در مجموعه مدیریت شهری عنوان کرد: برای تحقق این امر الگوی حکمرانی مشارکتی را پیشنهاد دادیم و در حال عملیاتی کردن آن در گام‌های مختلف هستیم که در این الگو از شهروند تا شهردار در طیفی شامل شهربان، شهراندیش و شهریار قرار دارند. 

وی تصریح کرد: در این الگو شهربان، شهروند مشارکت‌جویی است که مشکلات شهری را انعکاس می‌دهد، شهراندیش شخصی است که در همفکری مشارکت می‌کند و راهکار ارائه می‌دهد و شهریار نیز همکاری‌هایی در جهت حل مشکلات شهر دارد.

نباتی‌نژاد ادامه داد: برای تبیین این موضوع در حال انجام اقداماتی در شهرداری هستیم، از طرفی ارباب رجوع نیز باید تکریم شود که در این بخش بخش‌هایی از بدنه موضوع را طبق انتظارات شورا پیش نمی‌برند و امید است تا پایان دوره این الگو را به‌طور کامل تحقق ببخشیم. 

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به نقش نظارتی شوراهای شهر توضیح داد: نظارت‌های شورا چند نوع از جمله سؤال تا تذکرات است که شهرداری ملکف به پاسخگویی است، بخشی از این موضوع نیز نظارت‌های میدانی و دیدارها با مردم است که در اصفهان برای اولین بار ارائه و اجرا شد، در کنار این موارد به زیرساخت‌های نظارت هوشمند نیز توجه داشتیم و در این راستا کمیته آمار و اطلاعات شهرداری را احیا کردیم تا داده‌ها تجمیع و ارزیابی شود. 

وی یادآور شد: در مسیر تحلیل روند داده‌ها و اطلاعات هربخش، می‌توان بخشی از عملکرد آن‌ها را ارزیابی کرد که توسعه این مورد یکی از گام‌های مؤثر در دوره ششم بود. 

نباتی‌نژاد پیرامون وحدت میان مجموعه مدیریت شهری عنوان کرد: همگی قائل به این موضوع هستیم که هم‌سرنوشت هستیم و دغدغه‌ها و مبانی مشترک داریم اما در برخی نقاط نیز نیاز به تقویت هم‌زبانی داریم و در این مسیر هرکدام از طرفین انتظاراتی دارند که این موارد در جلسات مختلف تبیین می‌شود و در نهایت امید است همگی در تعالی اصفهان کار کنیم. 

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص ارتباط میان مجموعه مدیریت شهر و استان خاطرنشان کرد: آنچه که شهرداری از مدیریت استان انتظار دارد، تسهیل‌گری، پیگیری و مطالبه‌گری اموری است که اراده آن خارج از شهرداری است تا شهر عقب نماند و مورد عارضه قرار نگیرد اما در مجموع تنش خاصی احساس نکرده‌ایم. 

پایان پیام/۶۳۱۲۵/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1175114

مهمترین اخبار ایران و جهان: