نیوز سیتی!
16 فروردین 1402 - 10:02

لرستان قطب تولید ماهیان خاویاری می‌شود/ ایجاد ٣۵ هکتار گلخانه جدید در استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: سال گذشته ٣۵ هکتار گلخانه در استان ایجاد شد و امسال نیز بدنبال ایجاد ٣۵ هکتار گلخانه هستیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، سید عماد شاهرخی در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اشاره به افزایش میزان بارندگی در سال زراعی جدید، عنوان کرد: میزان بارندگی در سال زراعی جدید ۳۹۳ میلی متر بود، این رقم در سال زراعی گذشته ۳۰۹ میلی متر بود. بیشترین افزایش بارندگی مربوط به شهرستان‌های پل‌دختر، کوهدشت و رومشکان با ۱۳۷ درصد بود.

وی افزود: ظرفیت مخازن سدها نیز حدود یازده درصد افزایش داشته است، با افزایش بارندگی امیدواریم شاهد رکورد در تولیدات کشاورزی باشیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به توسعه کشت گلخانه‌ای، اظهار کرد: سال گذشته ۳۵ هکتار گلخانه در استان احداث شد، پیش بینی ما برای سال جاری احداث ۳۵ هکتار گلخانه است.

شاهرخی بر اصلاح و احیا باغات قدیمی در استان تأکید کرد و گفت: ایجاد زنجیره ارزش، بارانداز گیاهان دارویی‌و توسعه گونه‌های جدید را در دستور کار داریم.

وی بیان کرد: پیش بینی ما این است که تولیدات باغی به ۳۵۰ هزار تن برسد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، گفت: توسعه ۳۳۰ هکتار باغات در اراضی شیب دار و کم‌ بازده همچنین ۴۰۰ هکتار در دیگر اراضی باغی را در دستور کار داریم.

شاهرخی خاطر نشان کرد: اولویت ما در حوزه تولیدات باغی، کیفیت ، انتخاب گونه، کاشت و نگهداری است.

وی بیان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های ما این است که در زیر اشکوب جنگل‌ها کشت گیاهان دارویی را داشته باشیم‌، تا هم شاهد نگهداری جنگل‌ها باشیم هم اینکه درآمد اقتصادی برای بهره‌برداران ایجاد شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، افزود: توسعه یک هزار هکتار گیاهان دارویی را برای سال ۱۴۰۲ در نظر داریم.

شاهرخی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت آبیاری نوین، گفت: سال گذشته با وجود اینکه آبیاری تحت فشار جزو مصوبات سفر نبود اما با مجهز کردن ۲ هزار هکتار از اراضی آبی استان به سیستم آبیاری تحت فشار رتبه ششم را کسب کردیم.

وی افزود: تاکنون ۴۶ درصد اراضی آبی استان مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به تولید ۳۱ هزار تن انواع ماهیان سردابی و گرمابی در استان، بیان کرد: برنامه ما برای سال ۱۴۰۲، تولید ۳۵ هزار تن انواع ماهیان سردابی و گرمابی است.

 شاهرخی به ظرفیت استان در حوزه توسعه ماهیان خاویاری نیز اشاره کرد و گفت: لرستان ظرفیت تبدیل شدن به قطب ماهیان خاویاری را دارد، در حال حاضر ۵ مزرعه ماهیان خاویاری با ظرفیت یکصد هزار تن داریم.

وی، تاکید کرد: اگر پنج مزرعه ماهیان خاویاری ظرف دو سال آینده به بهره‌برداری برسد ، لرستان قطب تولید ماهیان خاویاری می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، گفت: همه تلاش ما این است که بتوانیم ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار را در قالب توافقنامه با قرارگاه خاتم برای ایجاد زیر ساخت ۱۰ مجتمع ماهیان خاویاری در استان جذب کنیم.

شاهرخی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به توزیع ۹۰۰ تن گوشت قرمز منجمد در سال گذشته ، عنوان کرد: این گوشت را با قیمت ۲۱۵ هزار تومان از دامدار خریداری و با قیمت ۱۵۵ هزار تومان عرضه کردیم. در نمایشگاه عرضه کالاهای اساسی نیز که از ۱۸ اسفند ماه برگزار شد، ۲۵ تن گوشت گرم را با قیمت ۲۴۰ هزار تومان و ۲۶۴ هزار تومان عرضه کردیم.

وی، گفت: قرار است از ۱۶ فروردین ماه نیز توزیع گوشت گوساله نر جوان پرواری را ده درصد پایین‌تر از قیمت بازار در روستا بازار دایمی داشته باشیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در خصوص تامین گوشت مرغ نیز توضیح داد: ما در زمینه تولید مرغ با مشکلی مواجه نیستیم، سال گذشته روزانه ۲۰۰ تن تولید مرغ داشتیم که بیشتر از نیاز استان هم بود.

شاهرخی گفت: از طرفی از ۱۸ اسفندماه سال گذشته توزیع مرغ منجمد را در بیشتر مناطق داشتیم.

وی با اشاره به اینکه در خصوص تامین کالاهای اساسی در استان کمبود و مشکلی نداریم، عنوان کرد: به هر میزان که برنج یا شکر توزیع شود، به همان اندازه هم در انبارها ذخیره می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان میزان بازرسی‌های انجام شده در سال گذشته را ۱۲۰ هزار مورد عنوان کرد و گفت: بازرسی‌های انجام شده منجر به تشکیل ۹ هزار پرونده با ۹۶ میلیارد تومان جریمه شد. همچنین ۲۶ مورد کشفیات به ارزش یک میلیارد تومان داشتیم.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1128714

مهمترین اخبار ایران و جهان: