وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: کارکرد نظام آموزش و پرورش با اختلال همراه است.
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محسن حاجی میرزایی وزیر سابق آموزش و پرورش در همایش فقر و نابرابریهای آموزشی با بیان اینکه کارکرد نظام آموزش و پرورش با اختلال همراه است، اظهار کرد: تفکیک بین دو مفهوم مشکل و مسأله ضروری است. گاهی این دو مفهوم را به جای هم به کار میبرند اما در جریان تصمیمگیری، فهم و مدیریت بین این دو مفهوم اثرگذار است و کمک میکند تصمیمگیری دقیقتر و شایستهتری داشته باشیم.
محسن حاجی میرزاییوی افزود: به عنوان مثال با پدیده فقر آموزشی مواجه هستیم که مشکل است و روی سر ما خراب می شود و ما را به تفکر و تأمل وا میدارد.
حاجی میرزایی اضافه کرد: از خطای رایج دیگر این است که در مقام تبدیل مشکل به مسأله دچار سوگیری میشویم. مثلا در ۷۰ سال گذشته تقریبا بهرهوری ما نزدیک به صفر است. این یک مشکل است برای حل آن ساعتها آموزش برگزار میکنند اما هیچ اتفاقی نمیافتند یعنی راهکارها ممکن است به حل مشکل نینجامد.
وی افزود: علت مشکل حوزه آموزش و پرورش این است که بد طراحی شده است و وقتی نظام بد طراحی شود، نمیشود خوب مدیریت کرد.
وزیر سابق آموزش و پرورش اظهار کرد: منابع مالی در سیستم آموزش و پرورش در خدمت آموزش و پرورش نیست. مثلا ۹۶ درصد ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه آموزش و پرورش در اختیار آموزش و پرورش نیست و مستقیما به حساب معلم میرود؛ در قالب طراحی هوشمند است که منابع در سیستم میچرخد اما اکنون اینگونه نیست مثلا برنامه درسی از منابع مالی تغذیه نمیشود. یعنی اگر منابع مالی آموزش و پرورش ۳۰۰ هزار میلیارد تومان شود، باز تأثیری ندارد.
این خبر در حال بهروزرسانی است
شناسه خبر: 678658