نیوز سیتی!
03 خرداد 1402 - 00:25

فعالیت ۵۰ کارگاه مرمتی آثار تاریخی در آذربایجان غربی

ارومیه - معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی از فعالیت ۵۰ کارگاه مرمتی و حفاظتی آثار تاریخی در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا حیدری عصر سه شنبه در بازدید خبرنگاران از آثار تاریخی ارومیه افزود: آذربایجان‌غربی در حوزه میراث فرهنگی با داشتن یک هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی، یکی از استان‌های پیشرو در کشور محسوب شده و بیش از ۵۰ کارگاه مرمتی و حفاظتی در حوزه میراث فرهنگی با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان در حال فعالیت است.

وی سایت موزه جنگ چالدران و مجموعه فرهنگی تفریحی شمس تبریزی در مسجد جامع ارومیه، سایت ستاد لشکر در خیابان شهید سردار سلیمانی را طرح‌های ی خواند که ساماندهی و مرمت در آنها انجام می‌شود.

حیدری ادامه داد: همزمان با هفته میراث فرهنگی نمایشگاه آثاری از ۵۰۰ هزار سال گذشته از انسان‌های عصر حجر در موزه باستان‌شناسی ارومیه برگزار شده که یکی از قدیمی‌ترین شواهد رد و پای انسان است و همچنین در موزه مردم‌شناسی نیز شواهدی از آثار تاریخی و عکس‌های قدیمی در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته شده است که کمک بیشتری به حوزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی در استان می‌کنند.

آذربایجان غربی با داشتن یک هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی ثبت شده ملی و ۲ اثر ثبت جهانی شده (قره کلیسای چالدران و تخت سلیمان تکاب) به لحاظ گستردگی آثار تاریخی، طبیعی و معنوی از جایگاه بالایی برخوردار است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1234358

مهمترین اخبار ایران و جهان: