نیوز سیتی!
21 اردیبهشت 1402 - 16:49

وزیر کار: ۱۰۲ هزار اشتغال جدید در ساختار اداری کشور انجام شده است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۰۲ هزار اشتغال جدید در ساختار اداری کشور انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، سید صولت مرتضوی عصر امروز در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان مرکزی اظهار کرد: توفیقاتی که در استان مرکزی به دست آمده است متعلق به مردم بزرگوار استان است، نرخ امید به زندگی از ابتدای انقلاب تاکنون به ۷۸ سال رسیده است و این سخن من و دولت نیست بلکه سخن سازمان بهداشت جهانی است.

وی افزود: نادیده گرفتن خدمات کفران نعمت است اما وظیفه ما چیست؟ وظیفه ما حرکت است، طبق قانون رسالت ما در قبال جمعیت سنگین است، رابطه دولت و ملت رابطه خادم و مخدومی است، همه ما خادم و مکلف به انجام وظایف هستیم و مردم صاحب حق و مطالبه‌گر هستند لذا وظایف گسترده‌ای به استناد قانون اساسی بر عهده ما است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: دوران پیش از انقلاب برای درمان در این مملکت تکنسین‌های بهداشتی از کشورهای هند و بنگلادش می‌آمدند اما امروز نگران مهاجرت نخبگان هستیم، اگر دیروز تکنسینی از کشورهای خارجی در استان طبابت می‌کرد اما امروز با وجود دغدغه مهاجرت افراد؛ افتخار داریم که بهترین جراحان از کشور ایران است.

مرتضوی بیان کرد: ما مسئول و پاسخگو هستیم لذا باید در حوزه اشتغال پاسخگو باشیم، حلال مشکلات کشور تولید و رونق تولید است و باید مورد توجه قرار گیرد اما بعضاً برداشت اشتباه صورت می‌‌گیرد یا دچار اشتباه محاسباتی می‌شوند.

وی ادامه داد: چنانچه جمعیت استان مرکزی را بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر محاسبه کنیم نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر جمعیت فعال است و نزدیک به ۴۰ هزار نفر در سطح استان مرکزی بیکار هستند که دغدغه و سخن ما است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: نباید چنین قلمداد شود که وقتی مراجعه‌ای برای بیکاری به نمایندگان استان می‌شود یعنی اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

مرتضوی تصریح کرد: اشتغال خالص اشتغالی است که منهای بازنشستگی و منهای بیمه بیکاری باشد و اجباراً بیمه پرداز باشید، جمعیت فعال مانند آب رودخانه است که ورودی و خروجی دارد، به کسی که بالاتر از ۱۵ سال داشته باشد جمعیت فعال گفته می‌شود.

وی اضافه کرد: باید توجه داشت در این استان سال‌های گذشته جمعیت کارگری به چه میزان بود و شرکت‌های استان با چه مشکلاتی مواجه بودند و با تدابیر مدیران ارشد استان این مشکلات برطرف شد اما این موضوع کفایت نمی‌کند و نباید یک نفر بیکار وجود داشته باشد لذا باید تلاش شود تا مشکل بیکاری جوانان برطرف شود و این یکی از وظایف اصلی ما است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: در حوزه اشتغال باید شفاف‌سازی انجام شود، بعضاً اشتغال را دولتی تلقی می‌کنند اما اشتغال در قالب کلی مد نظر است بیمه اجباری یعنی بخشی از بیمه‌شدگانی که بر اساس قانون قرارداد کار کارگری و کارفرمایی برای آنها ایجاد می‌شود.
مرتضوی ادامه داد: استان مرکزی در سال ۱۴۰۱ تا انتهای بهمن جمعیت قابل توجهی بیمه اجباری شدند، تقاضای بنده بر این است این موارد به استحضار مردم و نمایندگان رسانده شود تا در مواجه با موکلان خود آمار درست ارائه کنند.

وی بیان کرد: وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی نخ تسبیح اشتغال است و اشتغال بر عهده دستگاه‌های مختلف است، بر اساس آمار رسمی در سراسر کشور در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۰۲ هزار اشتغال جدید در ساختار اداری کشور انجام شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص بحث مسکن معلولان گفت: شخصیت‌های مهم در این زمینه کار مشترکی انجام دهند به طور مثال برای افرادی که بالای دو معلول در خانواده دارند، دستورالعملی داشته باشند.

مرتضوی خاطرنشان کرد: امروز صنعت دامپروری ما هم نیاز داخلی کشور است و هم امکان صادرات وجود دارد لذا نیاز است مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و استاندار  در این زمینه ورود داشته باشند تا مشکلات این صنعت برطرف شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1205058

مهمترین اخبار ایران و جهان: