نیوز سیتی!
18 خرداد 1402 - 13:38

هوش مصنوعی بسترساز مرجعیت فرهنگی جمهوری اسلامی است

معاون امور بین ‌الملل دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی گفت: با ظرفیت هوش مصنوعی می توان مرجعیت علمی فرهنگی را برای جمهوری اسلامی به ارمغان آورد.

حجت الاسلام محمدمهدی چگینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به موضوع آینده‌ پژوهی حکمرانی در عصر هوش مصنوعی اظهار کرد: البته پیشینه هوش مصنوعی به هفتاد سال پیش باز می گردد و چنین مطرح بوده که ماشین بتواند کار انسان را انجام دهد که بر این اساس برخی پیش بینی ها بر این بود که در آینده، تمایز قائل شدن بین انسان و هوش مصنوعی بسیار سخت و دشوار خواهد شد.

وی ادامه داد: هوش مصنوعی طی سال ‌های اخیر همواره در حال پیشرفت بوده و اکنون برخی شرکت های مطرح، سرمایه‌ گذاری های عظیمی در این حوزه انجام داده اند که یکی از نمونه‌ های کنونی آن که بسیار درباره آن صحبت می شود، چت جی‌ پی‌ تی است که کشورهایی مانند چین و روسیه و شرکت‌ هایی همچون مایکروسافت هم نسخه‌ هایی از این نوع هوش مصنوعی را ارائه داده‌ اند.

معاون امور بین ‌الملل دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی سپس افزود: اکنون صحبت از آینده‌ پژوهی حکمرانی هوش مصنوعی در محافل مختلف به گوش می‌ رسد و در آینده اینترنت به همه اشیاء نفوذ خواهد کرد و این امر سبب کاهش توان حاکمیت ‌های جهانی و کاهش امکان ایجاد محدودیت و فیلترینگ و حتی غیرممکن بودن آن خواهد شد.

چگینی اضافه کرد: آینده با حضور هوش مصنوعی، چالش‌ ها و مزیت‌ هایی خواهد داشت که البته می توان از این فضا در جهت تحقق اهداف ایرانی – اسلامی نیز استفاده کرد.

وی با بیان این که حکمرانی آینده با محوریت هوش مصنوعی بر مبانی داده‌ هاست تصریح کرد: بر این مبنا می‌ توان روند اداره کشور و جامعه را بهبود بخشید و به سمت حل نیازهای مردم حرکت کرد. از طرفی پاشنه آشیل این نوع حکمرانی، امکان نادرست بودن و یا تحریف داده‌ ها و اطلاعات است که منجر به خطا در تصمیم‌ گیری می‌شود.

معاون امور بین ‌الملل دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی خاطرنشان کرد: باید اذعان کرد که دشمنان جمهوری اسلامی می ‌توانند با استفاده از هوش مصنوعی، خطرات نوینی برای کشور و در حوزه‌ های مختلف به وجود آورند، به‌ طور مثال اینستاگرام در سال‌ های اخیر تصویر سردار سلیمانی را با استفاده از الگوریتم‌ های خود حذف می‌کند که شاید این قبیل حرکات با پیشرفت هوش مصنوعی شدت گیرد.

چگینی همچنین درباره بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی که در دوران هوش مصنوعی و کوانتوم و امثال این پیشرفت های علمی، نمی شود با همان شیوه‌ های چهل سال قبل کار کرد گفت: همانطور که مقام معظم رهبری اشاره کردند، هوش مصنوعی از ابزارهای مهم عصر کنونی به شمار می رود و این مساله بایستی در برنامه ریزی‌های فرهنگی کشور نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: بر همین اساس بر این باورم که کشور در صورت استفاده صحیح از هوش مصنوعی می تواند در امور فرهنگی و همچنین تحقق تمدن اسلامی ایرانی شاهد دستاوردهای شگرفی باشد، به بیان دیگر با استفاده از این فناوری می توان به پرسش ها  و مطالبات میلیون ها نفر از سراسر جهان پاسخ گفت و همین مسئله می تواند مرجعیت علمی فرهنگی برای جمهوری اسلامی به ارمغان آورد.

پایان پیام/ ۷۸۰۳۶

منبع: فارس
شناسه خبر: 1271114

مهمترین اخبار ایران و جهان: