نیوز سیتی!
05 آبان 1402 - 09:31

تورهایی که از خزر امید صید می‌کنند

فصل مشترک خزر و صیادان مازندرانی از بیست و پنجمین روز پاییز آغاز شد. ۴ هزار و ۲۰۰ صیاد مازندرانی قرار است روزهای پرفراز و نشیبی را در کنار این پهنه آبی سپری کنند.

خبرگزاری فارس مازندران ـ کوثر قیصری| فصل مشترک خزر و صیادان مازندرانی از بیست‌وپنجمین روز پاییز آغاز شد.

۴ هزار و ۲۰۰ صیاد مازندرانی قرار است روزهای پرفراز و نشیبی را در کنار این پهنه آبی سپری کنند، درست شبیه به چرخه پرتکرار صعود و رکود امواج.  

صیادانی که بعد از گذشت ۶ ماه به خانه دوم‌شان برگشته‌اند. خانه‌ای که گاه برایشان امن است و گاهی طوفانی پارسال اما این خانه بی‌انتها بعد از یک دهه با دام صیادان آشتی کرد و همین خاطره خوش، ماهیگیران را خاطر جمع کرده است‌ تا امسال هم تورهای‌شان از کف این دریا امید صید کند.

۵۴ تعاونی پره از رامسر تا میانکاله، قایق‌های‌شان را با امید و آرزو به آب انداخته‌اند. قایق‌هایی که خلاف قایق سهراب، پر است از تور و د‌ل‌هایشان پر از آرزوی مرواریدهایی که قرار است از دل گنجینه خزری بیرون بکشند.

*آخر داستان زندگی شیرین شد

 به ساحل بابلسر می‌رویم تا از نزدیک حال و هوای صیادان را ببینیم. شور آغاز فصل جدید را می‌شود از دور هم میان سر و صداهای‌شان دید و شنید.

در سمتی از ساحل، صیادی سوار بر تراکتور درحالیکه ابزار ماهیگیری را سمت قایق می‌برد، ترانه شاد شمالی می‌خواند و بقیه گروه با دست زدن و همخوانی قسمت‌هایی از ترانه، همراهی‌اش می‌کنند.  

آمیختگی آواز صیادان و موسیقی امواج، خروجی‌اش می‌شود ریمیکس جذابی از زندگی بهم وابسته انسان و طبیعت.

موج شادی شان سمت گروه دیگر صیادان می‌رود که مشغول گره زدن تورها به هم هستند. ناخواسته تور را رها می‌کنند و استعدادشان در رقص محلی مازندرانی را به نمایش می‌گذارند.  

آقای بهرامی، صیاد جوانی که لابلای بستن تورها گاهی سرش را سمت آنها برمی‌گرداند و با چشمانی که می‌خندد، نگاه‌شان می‌کند و می‌گوید: انصافا پارسال این موقع از این خبرها نبود، همه انگار که مریض و بی‌رمق باشند، فصل صید را شروع کردند اما خداروشکر آخر داستان، عکس سال‌های قبلی، شیرین تمام شد و امسال هم امیدواریم همانطور تمام شود.

او که سه سالی می‌شود جای پدر مرحومش به جمع صیادان بابلسری پیوسته، می‌گوید: حالا که کارشناسان و مسؤولان شیلاتی کارهایی انجام دادند تا دریا پر شود از ماهی، یکی از دغدغه‌های اصلی‌مان کم شده، خدا کند مسؤولان بالادستی فکری هم به حال بیمه‌های‌مان کنند تا بار روی دوشمان هم سبک‌تر شود.
 

*تکثیر بچه ماهی در مراکز، رهاسازی امید در دریا

 سالانه میلیون‌ها قطعه بچه ماهی در مراکز شهید رجایی ساری و شهید باهنر کلاردشت تکثیر می‌شود. هر قطعه از آنها قرار است یک بارقه امید را در دل صیادان دریای کاسپین تکثیر کند.

مدیرکل شیلات مازندران در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری، با اشاره به تکثیر ۸۵ میلیون قطعه بچه ماهی استخوانی و خاویاری در سال گذشته، اظهار کرد: از میان این جمعیت، ۶۵ میلیون قطعه ماهی سفید، ۲۲ میلیون قطعه ماهی کپور و قریب به ۲۲۰ هزار قطعه انواع ماهی خاویاری بودند.  

وی گفت: بچه ماهی‌ها پس از تولید و تکثیر در ۳۰ رودخانه شیلاتی مهم استان رها می‌شوند. رودخانه محمودآباد، لاریم، تجن، خیرود و ... از جمله رودهایی هستند که این بچه ماهی‌ها را رهسپار دریا می‌کنند.

*روزی ماهی‌گیران در چنگال صیادان متخلف نیفتاد

 پاسداری از رودخانه‌های مهم شیلاتی آنها را به خانه امنی برای بچه ماهی‌ها تبدیل کرد و روزی ماهیگیران شریف را از چنگال صیادان غیرمجاز درآورد.

در کنار مساعد بودن شرایط جریان‌های دریایی و وزش بادهای تجاری باعث شد تا سبد ماهیگیران مازندرانی از سال‌های قبل سنگین‌تر شود.

کریم‌زاده با بیان اینکه شرایط آب و هوایی مساعد در ابتدای فصل صید گذشته منجر به صید حداکثری ماهی کفال شد، گفت: شرایط آب و هوایی مساعد در پایان فصل صید گذشته نیز به گونه‌ای رقم خورد که میزان ماهی سفیدها هم در سبد جامعه صیادی به اوج خود رسید.

وی اضافه کرد: جامعه صیادی در سال گذشته ۵۸ واحد استخر احداث کردند تا با تکثیر طبیعی بچه ماهی نیز نقش موثری در افزایش میزان صید ایفا کرده باشند.
 
*آورده ی ۵۱ میلیاردی خزر از ابتدای فصل جدید صید
 
مدیرکل شیلات مازندران از صید ۱۹۰ تن ماهی از آغاز فصل صید امسال تاکنون خبر داد و بیان کرد: این میزان نیز صید در مقایسه با همین بازه زمانی در سال گذشته، پنج درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به افزایش ۷۴ درصدی ارزش اقتصادی این میزان صید، افزود: دریای خزر در همین مدت ۵۱ میلیارد تومان برای جامعه صیادی آورده داشته است و کفال ماهی با ۳۶ درصد بیشترین تعداد ماهی گرفتار شده در تور صیادان مازندرانی است.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1551758

مهمترین اخبار ایران و جهان: