نیوز سیتی!
27 مهر 1402 - 10:37

آیت‌الله دری نجف آبادی: اسلام برای نجات همه بشریت آمده است

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: باید جهانی فکر کرد و اسلام را به جهانیان شناساند، چرا که اسلام برای نجات همه بشریت آمده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، آیت الله قربان علی دری نجف آبادی صبح امروز در کنگره بزرگداشت مقام علمی و زعامت حوزه علمیه اراک مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری اظهار کرد: استان مرکزی در حد بضاعت اقدام به برپایی این کنگره کرده است که پیش مقدمه کنگره بزرگ و اصلی در استان قم برگزار خواهدد شد.

وی تصریح کرد: خدا وعده پیروزی حق بر باطل و عدل جهانی و برقراری حکومت واحد جهانی رابه همه ما وعده فرموده است.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی بیان کرد: خداوند را شاکریم که در قرن اخیر دست عنایت الهی از آستین به در امد و مردی از تبار پاکان ماموریت یافت تا در دوران خفقان رضاخانی در تعمیق و گسترش معارف اسلامی در حوزه‌های علمیه قم و اراک نقش آفرینی کند.

وی تصریح کرد: امامین انقلاب، مراجع و علمای بزرگ و اندیشمندان گرانسنگی درحوزه‌های علمیه تربیت شدند که به برکت ایشان دین احیا شد و نظام مقدس جمهوری اسلامی شکل گرفت.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی بیان کرد: حوزه‌های علمیه امروز موجب تحولات شگرف در حوزه‌های معرفتی، علمی، اخلاقی، تربیتی، معنوی و توسعه علوم و فنون اسلامی شده است، و فصل جدیدی در تاریخ اسلام گشوده است.

دری نجف آبادی گفت: امید است حوزه‌های علمیه با درایت و عنایت ویژه نقشه راه آینده را ترسیم و زمینه تحقق شعائر اسلامی را هموار کنند.

وی با تاکید بر لزوم هوشیاری و آگاهی برای دهه‌های آینده اظهار کرد: باید بر نقاط قوت تاکید کرد و به صورت فداکارانه به پا خواست، از چالش سلیقه‌ای پرهیز کرد و فرصت‌ها را شناخت و هوشمندانه راه آینده را پیمود، باید جهانی فکر کرد و اسلام را به جهانیان شناساند، چرا که اسلام برای نجات همه بشریت آمده است.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی رسالت حوزه‌های علمیه را تعمیق و گسترش معارف اهل بیت در سراسر جهان، تعلیم و تربیت جوامع اسلامی، تلاش در راستای  ارائه الگوی عملی از اسلام ناب محمدی و حکومت علوی، دفاع از وحدت امت اسلامی و پیشرفت و اقتدار مسلمانان، حمایت از حقوق مظلومان برشمرد.

دری نجف آبادی بیان کرد: استان مرکزی در  شیوه‌هایی که آیت‌لله حائری ابداع کردند چه در خدمات اجتماعی، چه در گسترش حوزه علیمه  وسایر اقدامات کارنامه قابل قبولی دارد و هم اکنون 5 هزار طلبه آموزش دیده دارد.

به گزارش فارس این کنگره در آستانه یکصدمین سالگرد تأسیس حوزه علمیه قم و به پاس خدمات ارزشمند عالم والامقام شیخ عبدالکریم حائری در اراک برگزار شد.

آیت‌الله‌ حاج‌ شیخ‌ عبدالکریم‌ حائری‌ یزدی در سال‌ 1276ق در مهرجرد، یکی‌ از روستاهای‌ یزد متولد شد. او برای‌ تحصیلات‌ ابتدایی‌ به‌ اردکان‌ و پس‌ از چندی‌ به‌ یزد عزیمت‌ کرد. پس‌ از فراگیری ‌علوم‌ مقدماتی‌ به‌ عتبات‌ عالیات‌ مهاجرت‌ کرد و در حوزه‌ سامرا از درس‌ مجتهدین ‌بزرگ‌ شیعه‌ میرزای‌ شیرازی‌، آیت‌الله‌ سیدمحمد فشارکی‌، میرزا محمدتقی‌ شیرازی‌ و حاج‌ شیخ‌ فضل‌الله‌ نوری‌ بهره‌ برد و هنگام‌ انتقال‌ حوزه‌ درس‌ آیت‌الله‌ فشارکی‌ به‌ نجف‌ به‌ همراه‌ وی‌ عازم‌ نجف‌  و پس از آن کربلا شد.

شیخ عبدالکریم علوم دینی را در یزد، کربلا، سامرا و نجف نزد بزرگان فرا گرفته و به درجه اجتهاد رسید، وی  به دعوت مردم سلطان آباد (نام اولیه و سابق شهر اراک) به ایران بازگشت و چندین سال زعامت حوزه علمیه اراک و تدریس و پرورش طلاب علوم دینی را بر عهده داشت تا اینکه به دعوت علمای قم به آنجا رفت و حوزه علمیه قم را تاسیس کرد.

 این عالم ربانی در شهر قم در کوتاه‌ترین‌ زمان‌ به‌ عنوان‌ بزرگ‌ترین‌ مرجع‌ بعد از مراجع‌ نجف‌ تبدیل و به عنوان موسس و زعیم حوزه علمیه قم شناخته شد.

حوزه علمیه قم در سال 1301 توسط آیت اله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی تاسیس شد و به خواست خدا چنان برکت و عظمتی یافت که طی مدت کوتاهی کانون اسلام خواهی و مبارزه علیه استعمار و استکبار و استبداد و باعث احیای مجدد قرآن و مکتب اسلام گردید.

پایان پیام

منبع: فارس
شناسه خبر: 1543214

مهمترین اخبار ایران و جهان: