نیوز سیتی!
04 آذر 1402 - 11:09

دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی: تنش‌های مرزی قرقیزستان و تاجیکستان بزودی رفع خواهد شد

دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی گفت که سران کشورهای شرکت کننده در سازمان پیمان امنیت جمعی اطمینان دارند که اختلافات مرزی بین قرقیزستان و تاجیکستان در آینده نزدیک حل خواهد شد ,

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در «بیشکک»، «ایمانقلی تاسماگامبتوف» دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی گفت: اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی اطمینان دارند موضوع اختلافات مرزی قرقیزستان و تاجیکستان در آینده نزدیک حل خواهد شد و پیشرفت‌های محسوسی در این راستا وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: سران کشورها با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته ابراز اطمینان کردند این مشکل در آینده نزدیک حل خواهد شد.

به گفته دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی، پیشرفت ملموسی در حل مسئله مرزی بین این دو کشور یک عامل مهم و مثبت برای کل منطقه به عنوان یک کل است.

تاسماگامبتوف تاکید کرد : رؤسای جمهور قرقیزستان و تاجیکستان اعلام کردند که برای حل این موضوع هیچ جایگزینی جز روش‌های سیاسی و دیپلماتیک نیست و بر اساس آن کمیسیون‌های دولتی تشکیل شده‌اند که به طور منظم جلسه می‌گذارند و مشکلات بخش‌های مورد اختلاف مرز را حل می‌کنند.

دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی  افزود: فکر می‌کنم در آینده نزدیک شاهد پیشرفت بسیار خوبی در این زمینه باشیم.

«الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس نیز به این موضوع اشاره کرد و گفت: ما از پیشرفت بسیار خوب بین روسای جمهور این دو کشور در مرز مشترکشان استقبال می‌کنیم.

لازم به ذکر است که «عاقل بیک جباراف» نخست وزیر قرقیزستان پیشتر اعلام کرده بود هر دو طرف خواهان حل مشکل مرزی تا پایان سال 2023 هستند.

طول مرز دو کشور 972 کیلومتر است. پیش از این گزارش شده بود که حدود 290 کیلومتر تعیین نشده، باقی مانده است. پس از امضای پروتکل شماره 44، روند توافق بر سر بخش‌های مرزی سرعت قابل توجهی یافت.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1583658

مهمترین اخبار ایران و جهان: