نیوز سیتی!
12 آبان 1402 - 15:01

توسعه کردستان با بهره‌برداری از اولین زنجیره‌پروژه صنعت آب

یک کارشناس صنعت آب گفت: طرح‌هایی که با افتتاح زنجیره طرح‌های آبی در کردستان رخ می‌دهد در هیچ استان کشور سابقه ندارد و می‌تواند زمینه ارتقای رفاه مردم و توسعه کردستان را به ارمغان بیاورد.

پژمان تیموری، کارشناس حوزه آب در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به اهمیت بهره‌برداری از طرح‌های آبی کردستان اظهار داشت: استان کردستان با دارا بودن حدود ۷.۱ درصد مساحت کل ایران حدود ۵.۳ درصد از بارندگی‌های کل کشور را دریافت می‌کند. متوسط بارش دراز مدت سالانه استان کردستان به دلیل ریزش قابل توجهی از ابرهای باران زای جریان‌های مدیترانه‌ای تقریباً ۵۰۰ میلی متر است و این استان را در زمره مناطق پر آب کشور قرار داده است.

این کارشناس حوزه آب با اشاره به دشواری‌های تامین آب شرب گفت: با توجه به پراکنش بسیار نامنظم مکانی آن، نامتوازن بودن میزان بارش و حجم برداشت از منابع آب، کمبود منابع آب در این استان نیز روز به روز پر رنگتر می‌شود و مدیریت آب را سخت و پیچیده می‌کند.

وی افزود: مدیریت منابع آب در این استان نیازمند زنجیره‌پروژه‌های آبی است که متخصصان صنعت آب به خوبی آن را درک کردند و این روزها شاهد بهره‌برداری از اولین زنجیره پروژه صنعت آب در این استان هستیم.

*جرئیات زنجیره پروژه افتتاح شده در استان کردستان

تیموری با اشاره به جزئیات بسته آبی بهره‌برداری شده در استان کردستان گفت: دو سد مخزنی امیرآباد و چراغ ویس با حجم ذخیره 91.7 میلیون متر مکعب جهت ذخیره آب برای تامین نیاز کشاورزی و آب شرب جزء زنجیره طرح‌های آبی در استان کردستان است که به ترتیب آبگیری و بهره‌برداری می‌شود.

این کارشناس صنعت آب ادامه داد: دومین جزء از زنجیره طرح‌های آبی افتتاح شده در استان کردستان، خطوط آبرسانی برای شهرهای بانه، دیواندره و سقز و روستاهای اوباتو است که در مجموع زمینه تامین 1405 لیتر آب در هر ثانیه را به ظرفیت شبکه آبرسانی کشور اضافه می‌کند و مسئله آب نیمی از مردم کردستان به صورت بلندمدت حل خواهد شد.

وی ادامه داد: در کنار طرح‌های ذخیره آب و خطوط آبرسانی، یک طرح شبکه آبیاری و زهکشی برای پوشش 2700 هکتار از اراضی ناحیه عمرانی 1 و 2 و جنوب دریاچه زریبار را به خود اختصاص می‌دهد و زمینه ارتقای بهره‌وری کشاوری در پایاب سد گاران مریوان به منظور افزایش اشتغال و تقویت امنیت غذایی کشور را به همراه دارد.

افتتاح زنجیره پروژه در هیچ استانی سابقه ندارد

تیموری گفت: آخرین زنجیره طرح‌های آبی استان کردستان که با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری می‌رسد، در این راستا، نقش تصفیه‌خانه‌های فاضلاب به منظور بازچرخانی آب و تولید پساب بهداشتی بسیار پررنگ است. در این راستا، بهره‌برداری از فاز مایع تصفیه‌خانه فاضلاب شهر سنندج با ظرفیت تصفیه 150 میلیون لیتر فاضلاب در هر روز همزمان به بهره‌برداری می‌رسد.

این کارشناس صنعت آب گفت: طرح‌هایی که با افتتاح زنجیره طرح‌های آبی در کردستان رخ می‌دهد، در هیچ استان کشور سابقه ندارد و می‌تواند زمینه ارتقای رفاه مردم و توسعه کردستان را به ارمغان بیاورد.

به گزارش فارس، امروز جمعه به حضور رئیس جمهور در استان کردستان، مجموع زنجیره طرح‌های آبی افتتاح شده برای استان کردستان به عنوان یکی از قطب‌های بارندگی کشور به 9.5 هزار میلیارد تومان می‌رسد و مردم پس از بهره‌برداری از مواهب این سرمایه‌گذاری به صورت افزایش اشتغال، افزایش کیفیت آب شرب و افزایش بهره‌وری کشاورزی حس خواهند کرد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1559758

مهمترین اخبار ایران و جهان: