نیوز سیتی!
02 دی 1402 - 20:46

مانع تمدید آتش‌بس موقت کیست؛ حماس یا رژیم صهیونیستی؟

رسانه‌های غربی و رژیم صهیونیستی در حالی سعی در القای نقش مخرب حماس در تمدید آتش‌بس موقت به دلیل خودداری از استرداد اسرا را دارند که شواهد و مستندها، عکس آن را به تصویر می‌کشند.

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها-‌ مهر نوشت: پس از آن که آتش‌بس موقت میان رزمندگان حماس و رژیم صهیونیستی تمدید نشد، رسانه‌های حامی رژیم صهیونیستی انگشت اتهام را به سمت حماس نشانه رفتند تا جبهه مقاومت را در این امر مقصر جلوه دهند. این رسانه‌های غربی به نقل از مقام‌های آمریکایی مدعی شدند که تمدید آتش‌بس در غزه به دلیل عدم تعهد مسئولان حماس به آزادی اسیران باقی‌مانده به خصوص زنانی که مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، با شکست مواجه شد. حماس نمی‌خواهد با آزادی این زنان به آنها فرصت شهادت دادن بدهد.

در مقابل، جنبش حماس با انتشار بیانیه‌ای ادعاهای این رسانه‌های غربی مبنی بر تجاوز نیروهای مقاومت به اسرای صهیونیستی را در راستای تخریب وجهه مقاومت فلسطین پس از انتشار اخبار گسترده درباره رفتار اخلاقی مقاومت با اسرای مذکور دانست.

شواهدی بر رفتار انسانی حماس با اسرا

رژیم صهیونیستی و بازوی رسانه‌ای آن در حالی قصد تخریب چهره حماس را دارند که شواهد گویای واقعیت است؛ آلبومی از تصاویر، فیلم‌ها و مصاحبه‌ها که جلوی چشم مردم دنیا قرار دارد. پانزدهم مهرماه یعنی همان روزی که عملیات «طوفان‌الاقصی» شروع شد و رژیم صهیونیستی بی‌استناد، حماس را به سر بریدن کودکان متهم کرد، تصاویری از برخورد حسنه رزمندگان فلسطینی با اسرا از رسانه‌های مختلف انعکاس یافت. از آن جمله می‌توان به یک ویدئویی اشاره کرد که در آن نیروهای گردان‌های قدس به خانه یک شهرک نشین صهیونیست وارد می‌شدند. در این ویدئو یک زن سالخورده دیده می‌شود که با دست راستش در حالی که اسلحه در دست چپ داشت و روی صندلی نشسته بود، علامت پیروزی را نشان داد. در این ویدئو همچنین یک سرباز از گردان‌های قدس حماس در کنار زن مسن صهیونیست ایستاده‌است.

[مانع تمدید آتش‌بس موقت کیست؛ حماس یا رژیم صهیونیستی؟]

برخورد انسانی و اخلاقی رزمندگان حماس با دو خانم مسن دیگر با نام‌های «یوخفد لیفشتیز» و «نوریت یتسحاک» را نیز می‌توان در این آلبوم رفتار حسنه با اسیران یافت. فیلمی از رفتار انسانی نیروهای مقاومت حماس با این دو اسیر سالخورده در آخرین لحظه‌های اسارت و تحویل به صلیب سرخ رسانه‌ای شد که نشان می‌داد، آنها با نیروهای گردان‌های قسام به گرمی و مهربانی خداحافظی نیز می‌کنند. حماس گفت که این دو اسیر را به دلیل مریضی آزاد کرده‌است.

[مانع تمدید آتش‌بس موقت کیست؛ حماس یا رژیم صهیونیستی؟]

اتفاقاً مصاحبه‌های یکی از آنها علیه تبلیغات نتانیاهو تمام شد و وبگاه صهیونیستی «وای نت»، سه‌شنبه ۲۴ اکتبر در هجدهمین روز عملیات طوفان الاقصی، اظهارات خانم یوخفد ۸۵ ساله را منتشر کرد.

او در یک کنفرانس خبری درباره شرایط اسارتش نزد حماس گفت: آن‌ها با ما بسیار مهربان بودند. آنها به تمیزی محیط اطرافمان اهمیت می‌دادند. زمانی‌که ما به مکان نگهداری بازداشت شدگان رسیدیم، آن‌ها به ما گفتند که از تعالیم قرآن پیروی می‌کنند و ما را اذیت نخواهند کرد. ما از همان غذایی می‌خوردیم که آن‌ها می‌خوردند.

[مانع تمدید آتش‌بس موقت کیست؛ حماس یا رژیم صهیونیستی؟]

خاطرات شیرین یک دختر اسراییلی از اسارتش در غزه نیز گواهی بر رفتار محترمانه حماس با اسرا است. پس از عملیات طوفان الاقصی، تصاویری از یک دختر صهیونیست منتشر شد که دستش توسط حماس جراحی شده بود. او که جزو آخرین اسرای آزاد شده است، پس از آزادی حرف‌های جالبی گفته‌است: «آدم‌های خیلی خوب بودند، خیلی با من مهربان بودند، همه چیز خوب بود، غذا خوب، همه مهربان…».

به رغم تبلیغات صهیونیست‌ها در تخریب چهره حماس، مردم جهان این فیلم‌ها را مصداقی بر دروغ بودن پروپاگاندای اولیه علیه نیروهای مقاومت می‌دانند؛ پروپاگاندایی که تلاش دارد این نیروها را خشن و فاقد اخلاق به تصویر بکشد.

پیام وتوی قطعنامه آتش‌بس فوری؛ تمایل غربی-عبری بر تداوم جنگ

رژیم صهیونیستی و آمریکا که عدم تمدید آتش‌بس موقت را نتیجه اقدامات حماس می‌دانند، باید به این پرسش پاسخ دهند که چرا اخیراً با قطعنامه آتش‌بس فوری مخالفت کردند؟ در نشست عصر جمعه (۱۷ آذر) شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه پیشنهادی امارات متحده عربی به رأی گذاشته شد که از ۱۵ عضو شورای امنیت ۱۳ عضو رأی موافق، یک عضو یعنی آمریکا رأی مخالف و یک عضو یعنی انگلیس، دیگر عضو این شورای رأی ممتنع دادند.

وتوی قطعنامه پیشنهادی امارات از سوی آمریکا در شورای امنیت، آشکارترین اقدام ضدبشری از سوی بزرگترین مدعی حقوق بشر در جهان به شمار می‌رود و نشان از آن دارد که واشنگتن همگام با تل‌آویو خواستار تداوم جنگ است.

از طرفی تمجید رژیم صهیونیستی از بایدن به خاطر وتوی قطعنامه اماراتی اگر چه از فرار آنها از هر گونه آتش‌بسی حکایت می‌کرد اما در عمل از ناکامی محور عبری-غربی در دستیابی به اهداف آنها پرده برداشت.

از نگاه ناظران، شعارها و رجزخوانی‌های رژیم صهیونیستی مبنی بر بازداشت همه فرماندهان مقاومت، پیدا کردن همه تونل‌ها، آزادی همه اسیران و نابودی حماس محقق نشده‌است. بر این اساس، این رژیم آبرو و حیثیتی را که چندین سال مانند ویترین توسط رسانه‌های غرب و آمریکا برای آن ساخته شده‌بود، از دست داده‌است. حتی وجهه این رژیم که به عنوان منطقه آزاد با امنیت کامل و دموکراتیک قلمداد شده‌بود نیز بین دیگر کشورها زیر سوال رفته‌است.

تل‌آویو می‌داند که پس از ادامه آتش‌بس، اتفاقاتی در داخل سرزمین‌های اشغالی همچون، برکناری و محاکمه نتانیاهو و یک شکنندگی مضاعف نسبت به آنچه که از قبل این رژیم را تهدید می‌کرد، به‌وجود خواهد آمد.

از این رو رژیم صهیونیستی تحت حمایت آمریکا آتش بس موقت را به بهانه‌های واهی تمدید نکرد و در زمان حضور «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در اراضی اشغالی آنها تصمیم به ازسرگیری حمله‌ها گرفتند تا شاید نتانیاهو در مرحله جدید بتواند دستاوردی را داشته باشد. به این امید که در مقابل کمک‌های بی حد و حصری که به نتانیاهو شده، وی بتواند یک بخشی از اهداف خود را به نتیجه برساند و پاسخگوی افکار عمومی داخلی و حامیان خود در خارج باشد.

فرجام سخن

به دنبال آزادی اسرای صهیونیستی نزد مقاومت، تصویری از تعامل انسانی و اخلاقی مقاومت با اسرا و همچنین رفتار مناسب با آنها توسط نیروهای مقاومت به دنیا مخابره شد. با وجود تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از انتشار این صحنه‌ها اما شماری از اسرا پس از آزادی به رفتار حسنه رزمندگان حماس اعتراف کردند؛ واقعیتی که نقشه و پروپاگاندای رسانه‌ای نتانیاهو را نقش بر آب کرد. شاید به همین دلیل بود که دیگر، رسانه‌های صهیونیستی سراغ اسرای آزادشده نرفتند.

اینک نیز شاهد موج جدیدی از جریان‌سازی رسانه‌ای صهیونیست‌ها هستیم و آنها برای تحت فشار گذاشتن حماس، اتهام‌هایی مبنی بر آزار و اذیت جنسی زنان اسیر را مطرح می‌کنند؛ اتهام‌هایی که از نگاه ناظران با هدف تخریب چهره موجه نیروهای مقاومت و تروریسم جلوه دادن آنها مطرح می‌شوند. این در حالی است که زنان مبادله نشده، قربانی تجاوز و بدرفتاری نیستند و در زمره نظامیان صهیونیست قرار دارند.

همچنین هدف دیگر نشر اکاذیب و شایعه‌ها علیه مقاومت این است تا حماس را مانع تمدید آتش‌بس و بانی جنایات کنونی رژیم در جنوب غزه به ویژه خان‌یونس به تصویر بکشند. حال آنکه آنها باید به جهان پاسخگو باشند اگر حماس عامل عدم تمدید آتش بس موقت بود، پس چرا قطعنامه آتش بس فوری اخیر با وتوی آمریکا و تمجید رژیم صهیونیستی مواجه شد؟

پایان پیام/ت

منبع: فارس
شناسه خبر: 1613714

مهمترین اخبار ایران و جهان: