نیوز سیتی!
14 آبان 1402 - 12:16

کاربرد هوش مصنوعی در پژوهش و مطالعات/ گفتار ششم

پایگاه دانش، بستری از همه دانش‌های دست‌یافتی بشر و حاوی همه داده‌های علمی و تجربی است که به‌صورت های مختلف فایل، متن، تصویر و یا صوت هستند و این قابلیت را دارند که به شکل متن برای تحقیق و پژوهش در اختیار محققان قرار بگیرند. سید احمد قاسمی

دکتر سید احمد قاسمی، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مؤسس مرکز رشد فناوری هوشمند

نظام تربیت در تمدن سایبری، درگیر پدیده های مختلفی شده، و بافتهای متفاوتی به خود می گیرد. یکی از زوایا و بافتهای مهم نظام تربیت در تمدن سایبری، هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی، بافت نظام تربیت و سایر نظامهای مرتبط با آن را دچار دگردیسی می کند. این موضوع فقط منحصر به حوزه مستقیم تربیت، برنامه درسی و امور آموزشی نیست. از مدیریت در نظام تربیت، تا کسب و کار، صنعت، بازاریابی و اقتصاد تربیت، تا مدیریت شهری و معماری، مطالعات اجتماعی و رفتار شناسی، امنیت در حوزه تربیت، و ابعاد دیگر. در سلسله مقالاتی که استاد بزرگوار، جناب آقای دکتر قاسمی به رشته تحریر در می آورند، به زوایای مختلف کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه های مختلف پرداخته، و به صورت اجمالی به مسائل مهم آن در هر حوزه اشاره می کنند. از این رو، اغلب این مقالات، برای متخصصان طراحی نظام آموزشی و حکمرانی تعلیم و تربیت نیز مفید و آموزنده است. تحریریه پنجره تربیت.

ورود به عرصه فرا مطالعه در پژوهش‌ها موجبات دقت بیشتر تحقیقات و بهره‌گیری از زنجیره مطالعات گذشته برای دستیابی به دانش آینده را فراهم ساخته است. پایگاه دانش، بستری از همه دانش‌های دست‌یافتی بشر را فراهم می‌کند که فقط محدود به محتوی متنی موجود در پایگاه‌های علمی نیست.

پایگاه دانش، بستری از همه دانش‌های دست‌یافتی بشر را فراهم می‌کند که فقط محدود به محتوی متنی موجود در پایگاه‌های علمی نیست.

 

این بخش از هوش مصنوعی حاوی همه داده‌های علمی و تجربی بشری است که به‌صورت فایل یا متن یا تصویر و یا صوت به دست می‌آید و همه این قابلیت را دارند که به‌صورت متن برای تحقیق و پژوهش در اختیار محققان قرار بگیرد.

دسترسی به حجم تحقیقات تخصصی در یک موضوع و تمامی سوابق موجود در آن زمینه خاص برای محققان بسیار مهم است.

امروزه بسیاری از مطالعات در مراکز تحقیقاتی از طریق فرا مطالعه و با بهره‌گیری از پایگاه دانش ملی و جهانی صورت می‌پذیرد که ایران فاقد آن است.

 

اطمینان از صحت و دقت داده‌های دریافتی و درستی ارتباط این داده‌ها با موضوعات مورد نظر می‌تواند کیفیت تحقیقات را به‌شدت ارتقاء دهد. امروزه بسیاری از مطالعات در مراکز تحقیقاتی و حتی دانشگاه‌ها بخصوص در مقاطع دکتری و پسادکتری از طریق فرا مطالعه و با بهره‌گیری از پایگاه دانش ملی و جهانی صورت می‌پذیرد که ایران فاقد آن است.

در بسیاری از کشورها با ایجاد پایگاه دانش ملی یک‌بار این داده‌ها تهیه و به‌روزرسانی می‌شوند.

 

در ایران هر محقق و حتی هر دانشگاه و پژوهشگاه بارها باید هزینه تهیه محتوی در زمینه‌های تحقیقاتی را به نشریات و منابع مورد نیاز پرداخت کنند؛ درحالی‌که در بسیاری از کشورها با ایجاد پایگاه دانش ملی یک‌بار این داده‌ها تهیه و به‌روزرسانی می‌شوند و همه محققان و مراکز تحقیقاتی متصل به این پایگاه دانش هستند و از آن بهره‌گیری می‌کنند.

در پایگاه دانش موضوع ارزیابی داده‌ها و اطمینان از درستی منابع به محققان کمک می‌کند تا با دقت بالایی کارهای مطالعاتی را انجام دهند.

 

البته در پایگاه دانش به همراه کلان داده امکان بهره‌گیری از انواع داده صوتی و تصویری و پادکست‌ها و فایل‌ها هم ممکن است و می‌توان از طریق جستجوی گسترده داده‌های وسیعی را برای تحقیقات به دست آورد که از طریق سنتی این امکان وجود ندارد. در پایگاه دانش موضوع ارزیابی داده‌ها و اطمینان از درستی منابع به محققان کمک می‌کند تا با دقت بالایی کارهای مطالعاتی را انجام دهند.

انتهای پیام/

از شما صاحبنظر گرامی در حوزه تعلیم و تربیت هم دعوت می کنیم، از نویسندگان، ممیزان و اعضای هیئت تحریریه پنجره تربیت باشید. برای ارسال مطالب و عضویت در هیئت تحریریه، از طریق ایمیل [email protected] مکاتبه فرمائید.

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1561814

مهمترین اخبار ایران و جهان: