نیوز سیتی!
22 آبان 1402 - 11:43

انجام ۹ هزار آزمایش و بازدید کنترل کیفیت گندم، آرد و نان در زنجان

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان از انجام بیش از ۹ هزار آزمایش و بازدید کنترل کیفیت از روند تولید آرد، نان و خرید گندم در ۶ ماهه اول سال‌جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، ولی‌اله زمانی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان ظهر امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهار کرد: در راستای ارتقای کیفیت محصولات حوزه آرد و نان بیش از ۹ هزار آزمایش و بازدید کنترل کیفیت از روند تولید آرد، نان و خرید گندم توسط اکیپ‌های نظارت واحد کنترل کیفی اداره انجام شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان افزود: ۶ هزار و ۴۰۰ آزمایش در حوزه کنترل کیفیت گندم‌های تولیدی استان که به بررسی درصد سن زدگی، هکتولیتر و محتوای گلوتن و پروتئین و سایر شاخص‌های ارزیابی کیفی گندم انجام گرفته است.

وی گفت: ۲ هزار و ۱۰۰ آزمایش کنترل کیفیت بر روی نمونه‌های آرد اخذ شده از محل کارخانجات و واحدهای خبازی انجام شده که شامل آزمون‌های سنجش رطوبت، پروتئین، گلوتن، سبوس گیری، pH، زلنی، دانه‌بندی و آزمون‌های میکروبی صورت گرفته است.

 زمانی خاطرنشان کرد: نظارت واحد کنترل کیفی اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان از نحوه‌ی اختلاط گندم، خط تولید، طبقات بوجاری و آسیاب، استحصال گندم، وزن آرد، مراحل کیسه‌گیری بازدید و از آرد تولید شده نمونه‌برداری می‌‌کند تا نسبت به سنجش کیفیت آرد بر اساس شاخصه‌های استاندارد مورد بررسی و آزمایش قرار دهند.

 مدیر‌کل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان بیان داشت: ۵۰۰ آزمایش کنترل کیفیت نمونه نان‌ اخذ شده از محل واحدهای خبازی استان از منظر کیفیت پخت و عدم استفاده از افزودنی‌های غیرمجاز در طول شش‌ماهه نخست سال‌جاری صورت‌گرفته است.

وی افزود: در این بازدیدها بر ادامه روند پایش مسیر تولید تا مصرف آرد نظارت داشته و راهکارهای علمی تحقیق و بررسی تاثیر عوامل مختلف اعم از نقش نیروی انسانی، دستگاه‌های پخت و درصد ترکیبات مختلف موجود در آرد را در کیفیت انواع نان در استان ضروری دانست و پیشنهاد کرد تا دستگاه‌های مختلف نظارتی نیز با در نظر گرفتن نوع مسئولیت در این خصوص ایفای نقش کنند.

زمانی اظهار کرد: بر اساس اعلام مرکز پژوهشکده غلات کشور میانگین عدد کیفی نان استان زنجان از میانگین کشوری در دو سال گذشته جزو ۳ استان برتر قرار دارد.

شایان‌ذکر است، در استان زنجان ۶ کارخانه آردسازی، سالانه نزدیک به  ۱۲۵ هزار تن آرد جهت مصارف واحدهای خبازی، آرد خام روستایی، صنف و صنعت تولید می‌کنند.
پایان پیام/۷۳۰۲۱

منبع: فارس
شناسه خبر: 1570158

مهمترین اخبار ایران و جهان: